Dat zou best eens kunnen, heel normale waarden voor een 50watter.
Printable View
Achter iemand hard in de handen klappen op het moment dat de stekker in de contactdoos gaat of de netschakelaar wordt ingeschakeld.
Ik zal het zelf niet zo gauw bij iemand doen, want ik kan er zelf slecht tegen.
Maar ik heb in de nodige td's gewerkt en ken alle grappen wel.
Een collega had een geheel metalen bureauladenkast met een aantal ondiepe laden. Een andere collega had een flinke bekerelco opgeladen en die kwam rechtop net met de aansluitingen boven het front van een lade uit. Eenmaal in de lade was er nog wel wat vrije ruimte boven de elco, maar trok je de lade met de elco erin naar je toe dan kwamen de aansluitingen van de elco tegen de metalen rand :D
O wat een pret hadden we als die lade dan werd opengetrokken en de knallende vonk uit die lade kwam :blast:
Maak je niet een denkfout met de bias-adapter? Je moet volts meten hè, geen mA. Doordat er een 1 ohm weerstand in zit zijn de (milli-)volts gelijk aan de (milli-)ampères......multimeter dus op volt stand
Ha, dat doe ik niet goed!!! Maar als ik dat gemeten heb, dan wat?
Het is apart, ik meet helemaal niets op die multimeter. Ik hoor wel dat als ik aan die bias potmeter draai er iets veranderd aan de klankkleur. Helemaal links wat meer treble en rechts wat warmer. Even checken of ik die 'full idiot proof' bias adapter goed gemaakt heb 😉 Op pin acht heb ik die 1 ohm weerstand gezet. Daar heb ik onderaan aan de socket het rode draadje gemonteerd. En aan de bovenkant van de weerstand het zwarte draadje. Die gaan naar de multimeter. Ik heb die weerstand dus niet aan de pin vast gemaakt waar de buis ingaat. De rest vd pinnen van de socket aan de bijbehorende pinnen van de houder gemonteerd (waar de buis ingaat).
Meet je wel gelijkstroom? Meter op DC zetten, niet op AC.
Ja VDC meet ik mee en dan op 200m. Ik heb nog even de weerstand van de biaspotmeter aan de andere kant gemonteerd (net als bij jou). Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt...
En om even alles uit te sluiten: je stopt de bias adapter toch wel tussen buisvoet en buis hè? Zonder buis erin meet je niks.....
En als dat het niet is dan heb je toch iets verkeerd gesoldeerd..... alles nog maar eens nalopen.
zeker doe ik dat -;) maar het klopt dat ik pin 8 gebruikt heb voor de weerstand. Ik zit net een filmpje te kijken waar ze zo'n ding maken maar dan op pin 3 (de plate) op een 6L6 buis. ?!?
Ik zal eens in de bouwtekening van die van mij kijken....
op die bouwtekening gebruiken ze pin 8, maar ik zal eens kijken welke 'buis' ze als standaard genomen.
Pin 8 is correct
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d1b64e033c.jpg
ik zal nog eens in de adapter duiken -;) ik zal dit GOED KRIJGEN hahaha!
Aan de bovenkant van de weerstand zit nu het zwarte draadje gemonteerd. En aan de onderkant het rode draadje. Maar die weerstand maakt dus geen contact met het het deel dat de versterker ingaat. Klopt dat?
ik heb hem even opengemaakt, het lijkt alsof ze een 1.5 ohm weerstand hebben meegestuurd.
Dat maakt geen reet uit. Je meting klopt alleen niet maar je moet daar nog steeds een spanning meten. Bij 1,5 ohm is het alleen wat meer.
Het is toch echt heel simpel hoor. Alle pootjes 1 op 1 verbinden met een stukje draad BEHALVE pin 8. Daar neem je een 1 ohm 1% weerstand ipv een stuk draad.
Ik weet het (dat het makkelijk is).
Ik heb deze gemaakt (zie clipje). Deze werkt met een onderbreking op pin 3, waardoor ik rechtstreeks de mA kan meten. Werkte ook niet. Toen maar eens de multimeter gecheckt en een nieuwe zekering erin gedaan en ja hoor toen deed hij het. Ik krijg hem echter niet boven de 27mA als ik de potmeter helemaal opendraai. Als ik hem helemaal dichtdraai kom ik op 7mA uit.
https://www.youtube.com/watch?v=WjhNSbQI_9M
Nou snap ik er helemaal niks meer van. De biasprobe is om te voorkomen dat je met je tengels aan de hoogspanning kan komen. Door de 1 ohm weerstand is de afgelezen meetspanning gelijk aan de stroom, makkelijk en VEILIG !!!
Wat deze kneus met zn plakband niet inziet is dat
Je op deze manier alsnog aan de hoogspanning kan komen te hangen. Als je de kathode namelijk onderbreekt kan de buis naar buiten lekken. Theoretisch kan de kathode niet hoger worden dan het rooster maar daar zou ik toch niet zomaar van uit gaan. En dan dat stukje tape, belachelijk. Neem dan een stukje 32mm afvoerpijp en giet dat vol met epoxy of siliconensnot.
Je ziet Lars dat ik het er steeds moeilijker mee krijg he! :(
En nog wat, als je meter stroom meet doet hij dat door de spanning te registreren over een meetweerstand. Hoe komen ze er op he, geniaal, werkelijk geniaal.
Oke, oke ik ga die 1 ohm weerstand bestellen
Zal ik doen, want die 1,5 ohm was inderdaad afgebroken. Nog even over die meting van 27mA. Is die überhaupt niet accuraat? maw heb ik wat aan die meting? Ik krijg zo'n voorgevoel dat ik straks met die 1 ohm weerstand weer 27mA meet.
Dat klopt maar je moet toch ergens beginnen. Eerst moet je kunnen vaststellen hoe hoog de stroom is en dan kun je aktie ondernemen om dat aan te passen want hij is idd retekoud.
Wat je nu gaat meten is iig nog lager want een 1,5 keer grotere weerstand geeft ook een 1,5 keer grotere stroomaanwijzing dan er in werkelijkheid loopt. We komen daar later op terug, eerst goed kunnen meten.
Nu ik er aan denk, je hebt straks nog meer weerstanden nodig. Als je dat niet hebt bestel dan extra zo'n heel pakket van alle voorkomende waarden uit de E24 reeks.
Zoiets
Oke, kan ik eventueel werken met een andere potmeter? Ik heb dacht ik nog wel potmeters met andere waarden liggen. Ik dacht 50k of zoiets
daar maak je het probleem alleen maar erger mee. Je negatief is te hoog dus daar moeten we iets aan doen. Maar eerst moet je een juiste waarde kunnen vaststellen.
Toch is dit wel leerzaam want als het goed is ga je toch inzien dat de meest eenvoudige, snelste en zuivere manier is door de spanning over de DC weerstand van de OT te meten. Het is iig niet minder gevaarlijk dan dat ding van die youtube pik. Je zou dat nu ook al kunnen toepassen en je direct focussen op de afwijking in de bias.
edit:
Lars, heb je behalve de potmeter ook R87 aangepast ?????
Soldeer anders een 15k over R87 dan hoef je niks te slopen en blijft de mod snel ongedaan te maken.
Oke, dan laat ik dat even. Die 1 ohm is hopelijk snel onderweg . Ik heb R87 eruit gehaald en op die twee punten draadjes gemonteerd en die verbonden aan die 25k potmeter. Op een van die lugs van de potmeter heb ik die 15k weerstand gezet. De mod van little Jay. Ik kan wel zien dat een vd vorige eigenaren wat nieuwe weerstanden heeft gemonteerd aan de buisvoeten vd eindbuizen. Maar welke waardes is me niet helemaal duidelijk. Wellicht dat dat die koude bias heeft veroorzaakt.
wat ik zo zie zijn zowel r57 en r58 vervangen. Die zouden beiden 470ohm moeten zijn. Die R58 is in ieder geval 100K en die R57 meet ik rond de 80K (kan de kleurcodering niet goed zien). Zou ik die terug moeten zetten op 470 Ohm?
Nee die zaten er al in grapjanus 😁
Zou alle veranderingen door vorige eigenaren (voor zover je die kunt traceren) maar terugbrengen naar de oorspronkelijke waarden (behalve je eigen mods natuurlijk) anders wordt het allemaal wel erg onvoorspelbaar.
Regelbereik van de bias-pot is aan de krappe kant heb ik gemerkt, moet die van mij ook bijna helemaal opendraaien (of dicht hoe he het bekijkt) om op 36mA uit te komen. Door te waarde van de weerstand in serie te verkleinen kun je de bias ‘warmer’ krijgen.
Ga ik doen, die waarden herstellen! Er is ook nog steeds iets niet goed met het eindvermogen. Hij klinkt echt harder met die twee nieuwe buizen, maar net of hij niet voluit kan. Ik heb net nog eens mijn Marshall 18 watter er aan gehangen en die gaat echt veel harder. Maar first things first eerst die 470 ohm weerstanden er weer inzetten. En dan weer verder.
Lars, ik ben serieus nu. Met een g2 weerstand van 100k doet die buis nagenoeg niet mee. Vandaar je geringe vermogen. Aangezien aan het begin van je draad het vermogen wel goed was (toch?) kan ik niet anders concluderen dat de topic starter daar verantwoordelijk voor is.
Lieve, lieve Frans 😉 er is echt een weerstand waar ik niet aan heb gezeten en dat is die G2 waar jij het over hebt. Ik weet niet waarom de vorige eigenaar hem erop heeft gezet. Die tweede buis voelt ook veel minder warm aan als erop gespeeld heb. Ik zal de weerstand nog eens meten als ik hem eraf heb gehaald, maar hij meet nu 100K.
Snel de goede 470R weerstanden plaatsen en dan ons laten weten of het beter is geworden!
Zitten natuurlijk weer op een onmogelijke plek op de buizenprint....
;-)
Ik heb nog twee 470 ohm weerstanden liggen hier zie ik nu. Zijn wel carbon en geen 2 watt, slag kleiner. Kunnen die ook?