Het is een gesloten amp (Harley Benton G212 cabinet) en dus niet slanted. Ben Moet wel gekanteld worden wil ik er wat aan hebben.
Printable View
Het is een gesloten amp (Harley Benton G212 cabinet) en dus niet slanted. Ben Moet wel gekanteld worden wil ik er wat aan hebben.
Lijkt me niet onmogelijk.
Wel goeie kans op feedback, je amp staat nu op je elementen gericht als ik goed begrijp.
Zal inderdaad wel flink gaan feedbacken. Suggesties?
Ik had pas een mooie ervaring met geluidsmensen.
Het drumstel waar ik op speelde flikkerde echt half uit elkaar, maar niemand kwam helpen. Onze manager hielp me met de boel bijeen houden, dus ze zullen wel gedacht hebben van 'oh die red het wel'.
Toch was ik verbaasd dat er geen enkele hulp kwam van die mensen. Dat doe je toch gewoon?
Vanavond ging het wel goed. Die bassdrum begaf het en ze kwamen me gelijk allebei helpen. Zo kan het ook. Je voelt je namelijk redelijk machteloos als je kick met elke trap 5 cm verschuifd..
Hoe kan dan nou gebeuren? Ik heb ook wel drummers gezien waarvan de spullen spontaan uit elkaar vielen. Ik heb een metal drummer gezien waarbij achter het podium twee mensen met touwen de boel op zijn plaats moesten houden. Maar ik heb ook drummers gezien die een grote flightcase open deden en daar stond het complete drumstel klaar, compleet met microfoons en alles vastgezet.
Sommige drummer trappen idd de hele boel naar voren, maar dat kun je dan zelf opvangen door een eigen vloerplaat mee te nemen waarop je de boel vastzet. Of je neemt een zwaar gewiicht mee die je voor de kick zet met een strookje schuimrubber er tussen oid.
Wat je ook kunt doen is een stevige lijn bevestigen tussen je drumkruk en de bassdrum. Maar je kunt niet verwachten dat geluidsmensen je helpen met je uit elkaar vallende instrumenten, zeker als dat een brak zootje is. Helpen ze je wel dan is dat heel aardig, maar in principe moet iedereen zelf zorgen dat zijn spullen in orde zijn.
Niet iedereen heeft de luxe om zelf een drumstel mee te kunnen nemen, dus vaak moet je spelen op de brakke zooi die er al staat....
Nouja sorry hoor han, als ik op mijn eigen kit speel is er niks aan de hand. Ik heb gewoon goede spullen die ik goed onderhoud enzo.
Vaak als je bij een bandwedstrijd of een bandjesavond speelt staat er een drumstelletje en 9 van de 10 keer is dat gewoon slecht. Voornamelijk de hardware is dan slecht. Niet stevig genoeg en vaak ouwe rotzooi.
Dus I'm not to blame. Dat drumstel hoort bij de backline, dus ik vind dat zo'n geluidsman je dan wel effe kan helpen met een tapie ofzo..
Sterker nog, een roadie die vanachter de podiummixer lijdzaam toeziet hoe het bandje worstelt met zijn/hun apparatuur, die hoort daar niet thuis.
Het is showbizz, een avondje vermaak en je helpt elkaar om dat voor mekaar te krijgen, artiesten, technici en zaalpersoneel.
Bij een bandjesavond verwacht ik ook wel wat meer dan een enkele geluidsman in de zaal. Een stagehand heb je dan echt nodig.
Ik dacht dat je het over je eigen slagwerk had, maar als het van de zaal/jeugdcentrum is moeten ze zich idd diep schamen en is het niet jouw zorg. Het vervelende is dat je dan moet roeien met de riemen die je hebt en dat is drie keer kut als je zelf goede spullen hebt.
Ik zou mijn eigen setje neerzetten, is zo klaar en iemand anders mag daar dan niet op spelen want ik haal het direct na mijn optreden weer weg, punt.
Zeker nooit bij een klein amateurfestival geweest? Daar is het zo'n beetje vaste regel. Vooral vanwege ombouwtijd.
Jawel hoor Bert. ik ben ook meerdere malen stagemanager geweest en een standaard 5-delig drumstel kun je in zijn geheel tillen, zeker met twee man, dan de cymbalstands er omheen en dat is binnen twee minuten klaar.
Als er een knap slagwerk staat moet je daar gewoon op spelen, maar vaak zijn die jongens langer bezig om zo'n drumstel naar hun hand te zetten, toms omhoog/omlaag, dan de tijd die ze nodig hebben om hun eigen van te voren in elkaar gezette drumstel er even voor in de plaats te zetten. (linkshandige drummers)
Ik vind het geen probleem als een goede drummer, die goede spullen heeft, daar ook op speelt. Als je moet spelen op vier aan elkaar gebonden pallets is het een ander verhaal, maar het podium van het gemiddelde jeugdcentrum is groot genoeg om even aan de zijkant of achterkant een drumstel op te bouwen, of in de ruimte er naast/achter.
En die microfoons even neerzetten is ook zo klaar, meestal zijn het clipons en de overheads zet je een meter van het centrum van de snare, rolmaatje in je zak en het werkt altijd.
Dit heb je best mooi omschreven maar zoals Bert K al zei: in de praktijk werkt het meestal niet zo.
Mijn ervaring is dat in zulke gevallen vaak wordt afgesproken wie (welke band) welke delen van de backline wil/kan leveren en ze laten het liefst zoveel mogelijk op het podium staan.
Naast dat in veel zaaltjes van de typische jeugdcentra het podium en de backstage echt te klein zijn om veel spullen (meerder drumsets en kasten e.d.) neer te zetten, menen ze dat het veel tijd scheelt met ombouwen (al dan niet terecht). Misschien ook omdat de ervaring met efficient/snel ombouwen er niet is. Het komt voor dat de backstage niet vast zit aan het podium en dan moet je door het publiek (de backstage is de bovenverdieping bijvoorbeeld). En het scheelt voor veel bands ook een extra auto als vervoer, ze hebben niet allemaal een busje ter beschikking. Althans, zo is mijn ervaring.
Yep, dat is idd vaak genoeg zo.
In de tenten waar iets meer aan een stagehand e.d. gedacht wordt, is het idd vaak zo dat het verhaal van Han ook opgaat. Velen zijn echter nog lang niet zo ver of gewoon eigenlijk te klein, waardoor er idd met backline via verschillende bands wordt geritseld...
Allemaal waar, maar ik heb bijvoorbeeld een redelijk kostbaar drumstel van Premier en dat klinkt het best met de kwetsbare CS velletjes die A niet makkelijk te krijgen zijn en B zoals ik zeg kwetsbaar zijn en C niet echt goedkoop zijn.
Als je daar een ram en beuk drummer op laat met zijn dikke stokken en gebrek aan techniek, ben je aan een nieuwe set vellen toe omdat ze vol met pitten zullen zitten en een vel met pitten klinkt niet meer.
Dan ben je dus meer dan 100 euro verder omdat je je drumstelletje voor een festivalletje laat gebruiken. Je begrijpt hopelijk dat ik daar geen zin in heb en ik kan me voorstellen dat er veel meer drummers zijn die dat niet willen. Dus staat er een vaak afgeragd setje met vellen die vijf jaar geleden al hadden moeten worden vervangen.
Ik heb ooit op een vrij groot festival in Duitsland gespeeld waar het netjes was opgelost. Er waren twee verrijdbare drumpodia. Backstage konden wij het drumstel opbouwen en uitmiken, terwijl de andere band nog stond te spelen. Na afloop was het een kwestie van het ene drumstel van het podium rijden en het andere erop. Multistekker inprikken en klaar. Hele sjieke oplossing.
Ja inderdaad, zo doen ze dat bij Vrienden van Amstel ook altijd!
Als ik dit lijstje zo zie en ik zie wat voor toetsen jullie gebruiken dan zou ik de toetsen van monitor 2 afhalen.
Jullie keyboard heeft al ingebouwde speakers, als je dan ook nog eens 't geluid over de monitor terug hoort komen krijg je heel erg rare (en vervelende) verschillen omdat er dan 2 verschillende speakers tegen elkaar aan 't spelen zijn.
Zet ook de monitor aan de zijkant van je toetsen en niet ervoor, dat helpt niet, dan wordt het geluid tegengehouden door je keyboard.
Dat is de mooiste oplossing. Het kan ook zonder die mooie spullen en alles hangt af van de discipline van de bands en de stagehands/ manager. In de praktijk duurt het een eeuwigheid en komt men met de losse onderdelen van het slagwerk het podium opzeulen, waar alles nog in elkaar moet worden gepriekt. Als je echter het slagwerk al ergens dichtbij in elkaar zet kan het binnen een paar minuten.
Hetzelfde geldt voor de gitaristen, hoe moeilijk kan het zijn om de ene versterker weg te zettenen de ander versterker er voor in de plaats te zetten. SM57 er weer voor en klario. Ik kan me best voorstellen dat een gitarist die aan zijn Twin Reverb is gewend, niet op een JCM900 uit de voeten kan, dus weg met die JCM en de TR ervoor in de plaats.
Maar dan ook niet een hele pedalenbak in elkaar gaan zitten bouwen met al die losse voedingen, met in elkaar gedraaide draadjes die met isolatietape bij elkaar worden gehouden. Want dat is helaas soms de praktijk en dat is allemaal mooi, maar dat gaat dus wel van je tijd af. Een optreden van drie kwartier is bij mij inclusief het opbouwgeneuzel en storingengetrut. Een festival hoort niet uit te lopen en zo simpel is dat.
Dus als je een half uur nodig hebt om de boel op te bouwen kun je nog een kwartier spelen, een stagemanager moet hard zijn. :D
Is dit keyboard speciaal gekocht voor de band? dan vind ik eerlijk gezegd dat hij voor dat geld beter een synthesizer had kunnen kopen (beetje laat gezegd waarschijnlijk) maar keyboard zijn (geloof me nou maar, ik ben zelf ook toetsenist) niet bedoelt voor bandjes. Voor dat geld had je een mooie Roland Juno D, een korg X50 of een yamaha mm serie kunnen kopen.
Als het een keyboard is waarbij je inderdaad de phones gebruikt om uit te versterken dan zullen de speaker uitgaan en zal een monitor wel nodig zijn ja.
Ik had ook liever een synth gehad maar hij wilde graag een keyboard, omdat dat makkelijker in te stellen is. Waarschijnlijk gaan we over niet al te lang een EMU X-Board met dedicated software gebruiken voor de crazy synth sounds. Het keyboard is voor de 'gewone' sounds zoals strings en piano. En dat doet 'ie uitstekend!
Oh, saillant detail is het gewogen klavier. Dat speelt vele malen fijner dan die plastic toetsen van (goedkope) synths.
Ja, een keyboard makkelijk in te stellen. Je kan met een synthesizer ook gewoon je geluidje kiezen en gaan met die hap. Alleen kan je met een synthesizer veel meer leuke dingen doen. Met de nieuwere synthesizers (workstations) blijf je elke keer dat je aan 't spelen ben weer nieuwe dingen ontdekken aan functies en leuke geluiden. (heb zelf een Fantom x8, standaard zo'n 2500 geluiden als ik 't boekje moet geloven)
dat bedoel ik ook, daarom probeer ik ook alternatieven aan te dragen. voor die 500 euro kan je prachtige synthesizers kopen. maar ik raad persoonlijk voor bandjes gewoon keyboards af. (die dingen met ingebouwde speakers, geen mogelijkheid tot 't editen van sounds en meestal met alleen maar een phones uitgang). Al maak je met een duurder keyboard meestal al wel een goede start.
Ik zeg ook niet dat 't slecht is, ik persoonlijk zou 't gewoon anders doen; en dat is ieder zijn smaak.
oohwja, over dat emu x-board en software. Ik weet niet precies wat de prijs daarvan is. maar je kan op marktplaats ook zoeken naar bijvoorbeeld een soundmodule van roland (een jv serie) of een oudere kurzweil. die modules zijn niet zo hele duur meer tweedehands maar ze klinken nog fantastisch. die hang je dan met midi aan je piano en dan hoef je maar 1 klavier mee te nemen en geen extra computer steeds bij je te hebben. 't is maar een tip, ik weet niet hoe jullie situatie is enzo. Als je nog eens vragen hebt, stuur me gerust een prive bericht.
Ik heb zo'n Yamaha PSR keyboardje gehad en daar zaten waanzinnig goede geluiden in. Nog altijd spijt dat ik hem heb weggedaan, is ook op het podium en in de studio goed bruikbaar, hoewel het voor de huiskamer is bedoeld.
de keyboards van yamaha en roland zijn ook zeer goed te gebruiken. Zorg alleen wel dat je bij merken als casio, medeli en weet ik veel wat voor apemerken weg blijft.
misschien ben ik ook wel verwend...
Voornaamste reden voor het toch aanschaffen van een keyboard was de reden dat dit model een 'echt' keyboard heeft. Onze toetsenist speelde hiervoor vooral op echte piano's en dan spelen keyboards (van die platte zwevende toetsen) ongelofelijk kut.
Hiervoor hadden we zo'n intertoys keyboard met 49 platte toetsen en heel standaard sounds. Het is dus een behoorlijke verbetering en uit dit keyboard kunnen we alle sounds halen die we willen. Voor onze doelen is 'ie dus uitermate geschikt, hoewel ikzelf ook best een synth zou willen :D. Daarom ook het x-board. We zijn daar nog niet mee bezig omdat het nieuwe keyboard al zoveel nieuws brengt, maar willen dat zeker gebruiken. Voorlopig gaat de laptop mee waar software op staat met de patches die we willen gebruiken. Softsynths nemen we zo mee om keysolo's net wat extra diepte te geven.
Als ik nou naar zoiets kijk, wat kan ik daar dan mee? Voorgeprogrammeerde patches (op de pc dus) erop zetten en met MIDI CC's wisselen? En kun je er ook continuous controllers aan toewijzen? Met mijn softsynth kan ik met de potmeters on the fly bv de diepte van chorus en dergelijke veranderen. En dát is wat voor mij zoveel toevoegt aan het gebruik van zo'n synth.
O en om het topic weer wat in de richting van het onderwerp te laten gaan: Gisteren hadden we een gig in Dronten. Redelijk groot festival op het grote plein en we stonden voor de Meerpaal. We waren samen met nog twee andere bandjes en een dansgroep (die demo's gaven op het moment dat wij moeten wisselen).
De soundcheck 's ochtends ging heel goed. We hadden het podium more or less naar eigen inzicht ingedeeld en eerst werden de drums gemicd, daarna bas, daarna overige instrumenten en daarna de zang. Vervolgens mochten we zelf bepalen wat we op onze monitor wilden horen.
De geluidsman zei dat we daarna konden gaan spelen (na de opening van het festival, die véél te lang duurde) en hij zou ons geluid gaan bijdraaien, zowel FOH als op onze monitors (als we dat aangaven).
Als we een complicatie hadden (drummer die de backline niet goed hoorde, 2nd vocals te hard/zacht etc) dan vertelden we dat en werd het geregeld.
Wat mij betreft een hele goede eerste ervaring. We konden lekker ons eigen geluid neerzetten en konden alles zo goed horen als we zelf wilden. Een nadeel vind ik dat de geluidsman voor een beginnend bandje misschien wat té passief was. Hij liet ons het grootste deel zelf bepalen, maar wij hebben nog helemaal geen ervaring met dit soort zaken. Misschien deden we toevallig de dingen zoals hij ze ook zou doen..
Tijdje geleden in een plaats gespeeld(noem geen namen want wil niemand afkraken ofzo).
Maar daar klonk mijn Clean geluid(over het brugelement) net alsof ik over mijn nek element aan het spelen was.
Ik heb mijn versterker ook even "getest" voordat de mic erop ging en toen klonk hij wel nog goed clean.
Iemand (Hans?) tips om wat te vragen in dit soort situaties? Ik weet bijgod niet of de geluidsman er een beetje meer dit of een beetje meer dat in moet draaien zodat hij mijn geluid lekker clean heeft.
ps: Denk er nu net aan heb er niet op gelet wat voor mic ik voor mijn versterker had staan.
Je zou zo'n kastje aan je computer kunnen hangen om patches te laden en dergelijke. maar het mooie aan zo'n module is dat je eigenlijk helemaal geen computer nodig hebt op 't podium.
Je doet een midikabel van de midi out van je keyboard naar de midi in van de soundmodule. Dan draai je de volumeknop van je piano dicht en gebruik je eigenlijk alleen nog maar de sounds van de module. dan hang je die module aan de PA en komt daar 't geluid vandaan. (je bent nu ook al afhankelijk van de PA dus dat zou niet zoveel uit moeten maken). Voor meer vragen PM je maar eens want ik denk dat anders de forum gestapo bang wordt dat dit topic te veel gekaapt wordt.
Gisteren was het echt een geweldige dag voor dit topic :D Twee optredens en op dezelfde dag de hel en de hemel qua geluidsmensen...
De eerste: drie man op het podium, twee bij de knoppen, op ruime afstand en zonder versterkte communicatie met elkaar. Geen voorbereiding, ondanks een duidelijke, ruim vantevoren via mail verstrekte rider. Ik ging eerst maar eens bouwen tot ik uiteindelijk zoiets had van: nu toch maar even melden wat ik nodig heb, anders gaat het niet lukken, op tijd.
"Twee DI's voor synth, één DI voor elektrisch en nog één lijn voor akoestisch, daar heb ik zelf een DI voor". Mannetje 1 praat dat door aan mannetje 2 en die roept naar mij dat de twee kabels die achter me hangen voor de synth zijn. Hm, zonder DI, zal er wel weer geklaagd worden dat ze een zacht signaal binnen krijgen. En ja hoor....
Mannetje 2 begint ondertussen een discussie met mannetje 1 en met mij over waar ik een DI voor nodig heb voor mijn elektrische sound waarop onze bassiste zo onderhant uit haar vel springt, want hij blijft aan de gang. Pas als hem eindelijk duidelijk wordt dat ik de backline amp NIET gebruik gaat hem een lichtje branden.
Kabel wordt van de mic afgetrokken doe voor de backline amp hing en die wordt via DI aan mijn elektrische sound setup gehangen. "Nu nog één XLR voor akoestisch" "O ja!" :sneaky:
Soundcheck: toetsen, akoestisch, vocalen.... "Ja, dan wil ik nu nog wel elektrisch doen." Geen contact. Afijn, dan eerst maar de sampler, de lead gitarist, bas. Drummer wordt uiteraard overgeslagen, totdat we zelf weer ingrijpen. Daarna voor de vierde keer geprobeerd contact te krijgen met de FOH man dat ik nu wel mijn elektrische gitaar ook op mijn monitor wil. "O ja, die moet natuurlijk nog op monitor" *tuurt een seconde of wat naar zijn tafel*
Afijn, podiumgeluid klopte uiteindelijk redelijk maar mensen die bij ons hoorden zijn tot drie keer toe naar de FOH man gegaan omdat het geluid veel te wollig was en de totaalmix nergens op leek. Gitaarsound van de lead gitarist stond zelfs zo hard doorversterkt dat het overstuurde :???:
Later die dag... geluidsman zoekt zelf contact met ons, stat met de rider in zijn hand, zoekt mij op om te vragen of ik alvast wil opbouwen op een riser, want dan zet hij er nog één in elkaar. "Nou graag, want ik heb door de combi toetsen en gitaar best wat losse rommel op de grond liggen en dat scheelt me opbouwtijd" "Prima, doe ik meteen". En aan welke kant ik mijn monitor graag wil hebben.
Tijdens het opbouwen komt hij aan met twee al vantevoren gelabelde DI's voor de synth, één voor de rhythm guitar en één voor akoestisch. Ik plug 'm effe om naar mijn eigen DI, hij checkt dat later zelf nog even of alles goed zit....per-fect.
Alles wordt het podium opgerold, soundcheck wordt per persoon gedaan met duidelijke communicatie en de monitorman loopt ook even naar de drummer toe om alles nog even helemaal duidelijk te krijgen.
Even heel hartelijk bedankt na afloop. :mmmm:
Situatie 1 heb ik wel vaker meegemaakt (met m'n bandje in belgie paar jaar terug)...
Gelukkig zijn de wat grotere festivals allemaal als situatie 2
tjah,
eigen geluidsman en PA is dan toch wel een luxe.
Overiggens als onze eigen set te klein is huren we een profesionelere geluidsman. Waarbij we dan ook altijd even goed afspreken wat we willen en hoe het moet.
Of de geluidsman dan ook dat ietsje extra voor je doet wanneer het even niet lekker gaat hang er ook vanaf of je hem ook normaal behandeld. Voor mij gevoel is de geluidsman dan ook het 6e lid van de band.
En een goede rider is ook zeker belangrijk wil je de man / of vrouw een beetje helpen.
Jammer genoeg hadden we een maandje geleden een geluidsvrouw die het nog niet zo lang deed. Toen ik oog contact zocht om de monitor wat harder te krijgen was ze nergens te zien.(kan ook aan mij liggen hoor) Die zat totaal verscholen achter het panneel.
Ik ben zelf geluidstechnicus bij een professioneel geluidsverhuur bedrijf, en kan je een keer de andere kant van het verhaal vertellen.
Ik deed voor een studentenvereniging in Groningen een klus waarbij een band voor een feestavond (een willekeurige avond dus, studenten...;)) kwam optreden. Ik moest er om 17:00 zijn, want om 19:00 moest er ge-soundchecked worden en 21:00 was aftikken en gaan.
Okee, ik ben er om 5 uur, zorg dat ik samen met mijn collega alles binnen 2 uur opgebouwd heb en sta om kwart voor 7 klaar met de complete set om te blazen. Even wachten op de band dus...
Om half 8 nog steeds geen teken van de band. Ok, ze zullen wat vertraging op hebben gelopen, dus nog eventjes langer geduld. Om half 9 wordt dan toch maar even gebeld met de zanger waar ze blijven. Ze hebben in de file gestaan, maar rijden nou net groningen binnen dus ze zijn er zo! Verder wachten, nog steeds geen avondeten gehad...
Ondertussen is het half 10 en nog steeds geen teken van de band. Ik loop eerst maar naar een cafetaria voordat die dicht gaat om wat te eten te halen. Terwijl ik terugloop zie ik een busje langzaam voorbij rijden, dat zullen ze wel zijn! Helaas...
Ik ben om 10 uur weer terug in de Sociëteit van de studentenclub en wacht verder af. Hèhè, om kwart over 10 komen ze binnen waggelen, op de toetsenist na. Deze stond nog ergens vast. Ondertussen besluiten ze eerst te moeten eten, want ja, dat moet nog gebeuren. De mensen van de studentenclub zijn ondertussen al tientallen keren bij me wezen klagen over wanneer de band nou kon beginnen..
Uiteindelijk werd er maar even snel opgebouwd en konden ze EINDELIJK om kwart voor 11 spelen. Bijna 2 uur na de oorspronkelijke aftiktijd. Ondertussen maar blijven klagen over dat de verhoudingen op het podium niet goed zijn (gitarist met een 100W marshall die ook alle 100Watts aan het gebruiken was) en dat vooral ik heel erg traag was met actie ondernemen.
Het zijn niet altijd de geluidstechnici die bitches zijn ;) Okee, nou ken ik ook een hoop concullega's waarvan sommigen de grootste prutsers zijn, maar als als een muzikant al met een vijandige houding voor het eerst op me af stapt, heb ik ook erg gauw de neiging om ze te laten stikken...
Ik sta vaak genoeg op kleinere festivals als geluidtech (zowel monitor als FOH) waar ik vaak genoeg klootzakken van muzikanten tegen kom. Ik kan erg merken dat het vaak de onervaren 'jongentjes' zijn die het hardste lopen te klagen. Daarna komen de muzikanten (en gek genoeg het vaakste gitaristen) die erg vol van zichzelf zijn, maar eigenlijk niet veel verder zijn gevorderd dan de beginners. De semi-pro's hebben hun zaken over het algemeen wel voor elkaar, kunnen precies aangeven wat ze wel en niet willen horen en zijn sowieso al makkelijker te mixen. Die hebben het mooiste spul waar vaak al goed brongeluid uit komt, waar het mixen natuurlijk weer makkelijker van wordt.
Zo ben ik een tijd je vaste mixer geweest op een metalfestival in Roden. Hier werd altijd een vaste volgorde van bandjes gebruikt, Onervaren (vaak lokale bandjes), redelijk ervaren (meestal uit het noorden) en dan semi/full-pro's (landelijk) die als afsluiter dienen. Ik kan echt merken dat het mixen makkelijker wordt naar mate de avond vorderd. En dat ligt echt niet alleen aan mij...
Pe, kameratski.. :sssh:
Dat verhaal van die studenten staat ergens al eerder gepost in dit topic. Slechte shizzle was dat inderdaad.
Tot snel man!
R.
Herhaling pe ;) Was me toen het avondje wel!:cheerup:
Wij hebben dit festivalseizoen ook wat wisselende ervaringen, variërend van aardige mensen met defecte spullen tot een te nonchalante contactperspoon voor techniek die tijdens het optreden ergens ver weg aan het bier staat. Ook grappig: tot s avonds laat spelen op een buitenpodium waar men de verlichting (die wel in het contract stond) vergeten is! Bij de gloed van mijn buizen kon ik nog net de setlist lezen :crazyhappy:
Maar wat we ook tegenkomen zoals vrijdag op Jazzfestival Delft: helemaal top geregeld. Mensen die niet alleen goed in hun werk zijn maar ook echt keihard hun best doen om jouw optreden goed te laten klinken/lopen. Heb ook even applaus voor ze gevraagd, dat hadden ze meer dan verdiend!