Welkom op het GitaarNet.
  • Martin Posen

     INTERVIEWS


    Martin Posen
    Listening Hands
    door Henk te Veldhuis November 2002
    Martin Posen

    Martin Posen is een akoestisch gitarist uit Toronto, Ontario, Canada. Hij was finalist op het "National Flat picking Championship" in Winfield, Kansas. In Canada speelde hij in bands als "Mark Haines and the Zippers" en" Black Creek". GitaarNet had een interview met deze akoestisch virtuoos.

    Martin Posen

    Martin - na je eerste succesvolle album "Triple Heater" is er nu je nieuwe album "Listening Hands" onlangs uitgebracht, wat is het grote verschil tussen deze twee albums?
    "Listening Hands" is een vervolg op "Triple Heater". "Triple Heater" was niet echt een akoestisch album, omdat er behalve alleen akoestischegitaar(muziek), ook tevens percussie en basgitaar op te horen was en tevens zat er een electrischegitaar bij; "Listenings Hands" bestaat enkel en alleen uit akoestische gitaarwerk.

    Je gitaarspel bevat verschillende stijlen, van jazz, country, rock& roll, bluegrass tot folk, maar je spel heeft altijd iets rustgevends, leg eens uit...
    Eigenlijk heb ik veel muzikale genres bestudeerd, maar ik probeer nooit in een bepaalde stijl te spelen, deze technieken zijn gewoon een onderdeel van mijn spel geworden als ik componeer. Mijn streven is nooit om en rustige sfeer te creëren, ik probeer alleen alles wat in me opkomt in de gitaar te vertalen en dat is dan toch vaak die rustige ambiance.

    Is Michael Hedges één van je voorbeelden geweest?
    Wel, ik ga er nooit van uit wat anderen spelen, ik ben in allerlei soorten muziek geïnteresseerd, als de muziek maar iets unieks heeft zoals: passie en magie en het moet natuurlijk boeien.Michael's muziek had al die elementen, hij was meteen een inspiratiebron toen ik hem ontmoette op een festival in Michigan, maar dat is weer een verhaal apart natuurlijk.

    Op "Listening Hands" gebruik je allemaal open stemmingen, wat voor extra's geeft dit?
    Kijk, als ik in open stemming speel, voel ik me op onbekend terrein, dan heb ik geen referentiepunten, zoals op een gitaar in standaard stemming, daar zie ik alleen maar akkoorden en toonladders. Wat ook meespeelt is, dat het meer de sound weergeeftwaar ik op zoek naar ben en meer resoneert. Ik zou een standaard stemming gebruiken voor "overdubbing" bij leadgitaar of bij een ensemble zoals bij de groep "Svaha" waarin ik speel.

    Welke gitaren gebruik je?
    Op het ogenblik gebruik ik bijna voor alles wat ik speel de L'Arrivee L-05 en mijn Martin 000-28. De L'Arrivee heeft een zeer mooie toonkwaliteit voor de muziek die ik componeer.

    Zoals al eerder gezegd: heel opvallend op "Listening Hands" is de mooie rustige sfeer...
    Ja dat klopt, ik doe wat aan yoga en dat gevoel hoop ik ook door mijn muziek over te brengen. Dat er heel veel muzikanten met een minder gezonde leefstijl zijn is bekend, desondanks zijn dat toch vaak grote musici met prachtige muziek. Gezond leven is maar relatief in de muziek, maar ik kies voor deze levensstijl.


    Listening Hands

    De 11 fingerstyle composities variëren van tempo, "Sans Souci", "Passing Lane" and "How" zijn snellere nummers, maar "Wind Flowers", "Oroborous" en "Three Portals" zijn rustiger. Hoe komt bij jou een compositie tot stand en ben je hier lang mee bezig?
    Tja, in het algemeen moet er natuurlijk flink wat inspiratie zijn en hoe lang ik er over doe hangt weer af hoe lang die inspiratie duurt, maar door de bank genomen in een paar dagen. Maar als de inspiratie soms verdwijnt, kan het wel eens moeilijk zijn een stuk af te krijgen.

    Het stuk "Django Townsend" verwijst duidelijk naar Pete Townsend en Django Reinhardt, hoe kwam je aan die combinatie van deze gitaristen?
    Heel raar, ik droomde dat Pete en Django samen aan het "jammen" waren, wat natuurlijk op zichzelf al een vreemde combinatie is, maar de volgende dag ging ik aan de gang en creëerde dit stuk. Hoewel het stuk geen zigeunerachtig jazz gevoel heeft, geeft het toch wel iets weer van Django's vurige spel en natuurlijk de gedrevenheid en de "suspended" akkoorden van Pete.

    Wat zijn tenslotte je plannen voor de nabije toekomst en zit er een optreden in Europa in?
    Ik ben alweer bezig met het volgende album, ik maak er een demo van en ben van plan er mee langs platenmaatschappijen te gaan. Er zullen enige solo stukken opstaan en ook een paar ensemble werken. Natuurlijk speel ik graag in Europa, als ik de nodige contacten gelegd heb kom ik zeer zeker!

    top


     Relevante links:

    www.martinposen.com


Back to top