 |
Boudewijn, Cok en Freek |
Je bent een opmerkelijk gitarist met een opmerkelijk stijl. Hoe zou je je gitaarstijl willen omschrijven en wat heeft je muzikaal gevormd? Ik denk dat mijn gitaarspel het resultaat is van mijn voorliefde voor zeer diverse muziek. Via Clapton en Pink Floyd (in de brugklas van het VWO) kwam ik terecht bij de themamuziek van de DUKES OF HAZARD. Wow: bluegrass! In Schiedam zat een piepklein platenwinkeltje met alleen maar jazz, reggae en tropical muziek. De eigenaar vond het geweldig om ons schoolpikkie's (lang leve de schoolbandjes) alles te laten horen. Geweldig inspirerend! Later in aanraking gekomen met oude Jazz (Hotclub!) en Blues.
Ik ben autodidakt en heb nooit echt techniek/theorie bestudeerd. Ik heb altijd goed geluisterd naar muziek en met platen meegespeeld en dat ging me vrij goed af. Dus naast alle popmuziek heb ik veel andere muziek leren kennen. En ik vind het leuk dat allemaal in mijn spel te gebruiken! Dus zit er veel frivoliteit van Django en Bluegrass in, maar houd ik tegelijkertijd van de simpelheid van bijv JJ Cale gecombineerd met de blues van Clapton ofzo. Ook keuze van gitaar bepaalt hoe je klinkt. Een Strat laat je anders spelen dan een dikke Gretsch. En een Django gitaar wil alleen maar knallen... Toen ik later met mensen als Gert Jan Blom ging werken kwam er weer een hoop muziek om te ontdekken bij!
Door welke muziek laat je je inspireren en wie zijn je gitaarhelden? Erg veel muziek inspireert me. Oude countryblues, jazz uit de 1920's en 30's, HotClub de France, WesternSwing, jazz van latere tijden, surfmuziek, Cubaanse muziek; maar eigenlijk ook alle goeie popmuziek en countrymuziek. Alle produktie's van Daniel Lanois, alles van JJ Cale, alles van Tom Waits: echt teveel om op te noemen...
Mijn eerste held was Eric Clapton (nog steeds) en daar zijn bijgekomen: Kenny Burrell, Brian Setzer, Bill Frisell, Django Reinhardt, Albert Lee (er is een nieuwe superpicker: Johnny Hiland!), Marc Ribot om er een paar te noemen...
Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van het waanzinnige album 'The Carousel'? Twee jaar geleden kreeg ik van de NCRV de opdracht om vrij bombastische leadermuziek te bewerken tot acoustische gitaarmuziek. Ik ben naar de studio gegaan van Bart Wijtman om met hem en zijn broer Rob (met wie ik bij Fay Lovsky speelde) dit op te nemen. Dat beviel zo goed dat we nog meer zijn gaan doen. Ik had een toezegging van Basta (platenmaatschappij) een cd te maken. Instrumentale gitaarmuziek... We zijn gewoon begonnen met het vastleggen van ideeën. Ik had de melodieën, de accoorden en het scenario van de nummers, en met de ingredienten van Bart en Rob erbij ontstaat er Ocobar muziek. Ik noem het tegentijdse muziek. Alle favoriete muziekstijlen laten we de revue passeren. Met in ons achterhoofd altijd een denkbeeldige film. Het is nu zover dat er een DVD komt met korte filmpjes geschoten bij onze muziek. De omgekeerde wereld! Dat het niet echt commerciele muziek is, daar zitten we niet mee.W e zijn trots op alle goede recensies die er verschenen zijn over de Carousel.
Er is trouwens net een 2de Ocobar project uit! Le Chatroubadour: featuring Geert Chatrou, wereldkampioen kunstfluiten! Ik vond het een uitdaging voor Geert fluitmelodieën/nummers te schrijven. Heerlijk om te doen naast alle 'serieuze' bezigheden. Ocobar is een heerlijke uitlaatklep voor opvallende en humoristische muziek!
 |
Met Freek & Daniël - 'Hunebedrock' |
Met welke artiesten ben je deze dagen muzikaal aktief? Momenteel ben ik on tour met Mathilde Santing. Daarnaast doe ik wat dingen met Fay Lovsky, ga ik wat jazzoptredens doen met The Beau Hunks. Met Ocobar speel ik op de Parade voor VPRO's Holland Sport in juli en met Ocobar ben ik muziek aan het schrijven voor 2 theatervoorstellingen. Vanaf september ga ik 4 maanden on tour met Freek de Jonge. Freek is een van de grootste muziekkenners/muziekfreaks die ik ooit ben tegengekomen. Daar kijk ik weer naar uit!
Je hebt met een legio van muzikanten samengewerkt. Aan welk samenwerkingsverband bewaar je speciale warme herinneringen? Eigenlijk naar allemaal. Het zijn vaak artiesten die alles vanuit hun tenen doen! Of het nu Mathilde is of Freek, ze zijn super gedreven en dat vind ik te gek.
Wat ik ook fantastisch vind is de samenwerking met de oude rotten. De verhalen van Louis Debij (speelt vanaf de 50's). Ik heb met Matt Mathews gespeeld (de accordeonist die nog met Parker heeft gespeeld en die furore heeft gemaakt in New York!). De vaderlandsche popgeschiedenis vertelt door Joost Belinfante en Freek! Pure Romantiek!
Maar ook samenwerking met juist jonge musici (zoals nu in de Mathilde Santing band) is inspirerend. Musiceren is iets bovenmenselijks...
Wat ik wel moet noemen, is dat dankzij Fay Lovsky ik in de proffesionele muziekwereld gerold ben. Ik ben kwa opleiding fotograaf. Toen ik Fay ontmoette was ik echt hobby-muzikant. Dat was begin tot midden jaren '80. De tijd van Duran Duran en Spandau Ballet enzo. Ik was met hele andere muziek bezig. Toen ik Fay ontmoette klikte het meteen!
Op welke muzikale fronten ben je naast gitarist nog meer aktief? Naast gitaar speel ik ook 4-& 5-string banjo, lap-en pedalsteel, mandoline, tiple, uke enz.Na het horen van het muziekje van de DUKES OF HAZARD (op mijn 14 de) heb ik een 5-string banjo gekocht en het gaat me aardig af. Ik heb nu voor Daniel Lohues de 5-string banjo gespeeld bij de commercial De Doeks Uut Hasselt. Omdat ik in veel muziek geïnteresseerd ben, horen daar ook de instrumenten bij. En ik kan het goed vinden met andere snaren dan gitaarsnaren. Het is zowiezo goed om meerdere instrumenten te spelen om klussen te krijgen of om Ocobar platen te maken!
Naast het spelen heb ik ook wel gewerkt als muzieksamensteller voor de radio, VARA en NPS. Maar ja, hier ben ik steeds wegbezuinigd. Vind ik wel jammer ,want ik vind het leuk anderen deelgenoot te maken van al die fantastische muziek. Maar ja, past niet in een geschikt radio- format volgens de echte kenners...
 |
Cok van Vuuren en Bart Wijtman |
Een 'wijs man' heeft eens gezegd dat je tot de top van Neerlands' gitaristen behoort. Kun je je vinden in deze uitspraak? Wie is die wijze man? Ik voel me vereerd, natuurlijk! Ik ben best ambitieus en ik werk hard. Ik zou ook best wat meer in het grotere popcircuit doen af en toe. Ik heb laatst met Freek in Paradiso gespeeld. In het theater spelen heeft ook zo zijn voordelen, maar lekker op het poppodium spelen is ook te gek. Alleen is er niet zoveel in Nederland te spelen en kom je overal toch wel verdacht vaak dezelfde gezichten tegen, typisch Nederlands trekje volgens mij.Er zijn heel wat goeie gitaristen (Rene v Barneveld, Arnold van Dongen, Stochelo Rosenberg, Peter Tiehuis o.a.) in Nederland. Ik vind het fijn als ik daarbij hoor...
Je gitaarsolo op Appellation Controlée is virtuoos. Wat heeft je geïnspireerd en hoe werd deze solo geboren? De solo in Appellation Controlée is eigenlijk gewoon de zigeunerclassic Les Yeux Noirs. Ik kon hem precies spelen over het accoordenschema dat Fay Lovsky gemaakt had. Het was eigenlijk een geintje, maar iedereen vond dat het erin moest. Alleen als ik dit soort muziek speel, maak ik er wel mijn eigen ding van. Veel HotClub gitaristen proberen Django of andere grootmeesters exact te kopiëren. Ik helemaal niet en stop er juist Bluegrass en RockaBilly licks in bijvoorbeeld... En dan hopen dat zo'n solo lekker loopt. Op de live plaat van Fay en Wigbert ging 'ie lekker! Het was altijd de uitsmijter van de show...
Wat is je favoriete setup: gitaren, versterkers, effecten? Setup: versterkers Teardrop! Met de hand gebouwd door Yde Rosier in Nederland! Ik kwam ooit bij Yde met een Matchless Lightning die wat afstelling nodig had. Hij liet me zijn versterkers horen en ben meteen de rest (VOX AC30 ,Vibrolux Reverb en de Lightning) gaan verkopen.Ik heb nu een 15 Watt 2xel84 combo; een 30 Watt 4xel84 top plus 2x12 kast en een Tweed Deluxe 2x 6V6 combo, maar dan zoals Yde hem maakt! De meest muzikale versterkers die ik ooit gehoord heb!
Effcten: Matchless Dirtbox, Fulldrive 2, Demeter Tremulator, Line6 DM4 (in de studio div analoge-en tape delay!), Multivox Little David Lesliesimulator, Ibanez AF 210 autofilter en af en toe een Boss CE-1. Ik ben geen chorus/flanger type...
Acoustische gitaren (belangrijkste): Lowden F35, 1925 Gibson L5, Busato/Selmer style gitaar, 1938 National Duolian, Fender 5-string banjo, Ibanez artist Tenor banjo, Martin Tiple, Gibson A12 mandoline...
Elektrische gitaren: Relic Strat, Tele met b-bender, Gretsch 6120 en Jet Firebird, Rickenbacker 360-12, Les Paul Standard, Wandre voor het exentrieke werk! Met dank aan Søren Venema van Palm Guitars: hier vind je de leukste instrumenten!
 |
Ocobar |
Je belangstelling voor etnische invloeden komt duidelijk tot uitdrukking in je muziek en instrumenten. Waar komt deze belangstelling vandaan? Door alle verschillende muzieksoorten ben ik anders gaan luisteren en mijn instrumentarium gaan verbreden. Daardoor heb je zoveel meer 'kleuren' tot je beschikking! En dat geldt voor alles. Neem een Jazzmaster met een vette galm en je surft! Dick Dale speelde Arabische toonladders op deze manier. Nieuwe muziek is geboren! Marc Ribot speelt de Tres partijen van Arsenio Rodriguez op een vuile 12-string gecombineerd met een kokende New Yorkse band. Latin Punk!
Maar ook in de top 40 bij Nellie Furtado ofzo (hoe heet dat mens?)... zit een 5-string banjo. Te Gek! Als je maar open staat voor alle invloeden, kan er behoorlijk leuke muziek ontstaan!
Wat zijn je top 5 albums? Moeilijke (zo niet onmogelijke vraag):
Slowhand - Eric Clapton
Wrecking Ball - Emmylou Harris
Street of Dreams - Grant Green
Blue Valentine - Tom Waits
In Space! - The Ventures
en dan noem ik er heel erg veel niet!!!
Vind je de huidige management-en organisatorische tendensen in de muziekscene een positieve ontwikkeling? Tsja, ik heb wel een paar meningen. Door teveel management en bemoeienissen van bovenaf krijg je steeds meer een eenheidsworst in Nederland. Er komt een nieuwe zanger/zangeres, de standaard songwriters/producers worden ingeschakeld, het standaard studio kluppie gaat de boel inspelen (zoals ze voor heel Nederland alles inspelen) en hop! -op naar TMF (en ff langs Barend en Van Dorp).
Ook de grote acts. Als je een show ziet van bijvoorbeeld Robbie Williams (ook toch behoorlijk mainstream, voor een groot publiek) dan wordt daar wel gespeeld! Die bands zijn helemaal te gek. Bij een Nederlandse grote act krijg ik toch wel vaak een bruiloftsbandjes-gevoel...
Ook goed voor de muziekbizz is het overlijden van een artiest. Kunnen de anderen weer optreden voor duizenden mensen tijdens het memorial om vervolgens weer in de aandacht te staan.
Natuurlijk we hebben ook mooie festivals (Lowlands enzo), maar omdat jonge mensen nergens meer de mogelijkheid hebben om lekker te spelen met een bandje (sluiting buurthuizen, open podia e.d.) zie je weinig leuke nieuwe dingen uit ons eigen kikkerland. Ja we hebben een Rock Academie en de diverse popscholen waar ze nog steeds 'Respect' van Aretha Franklin (niks mis mee) moeten zingen. Nee, gewoon plekken om lekkere jonge rebelse muziek (voor alle auto-en allochtone jongeren) te maken: die zijn nodig! Ik had het hier laatst met Joost Belinfante over. Die zei: 'Het lijkt momenteel een beetje op de tijd zoals die was vlak voordat de Beatles doorbraken!'. Laten we daar dan maar op hopen!
Wat kunnen je fans in de nabije toekomst van je verwachten? Ocobar live op de parade met VPRO's Holland Sport, wat optredens met Mathilde Santing, The Beau Hunks, Freek, Fay Lovsky.Vanaf september touren met Freek. Vanaf februari '06 theatertour Sonnevanck begeleiden met Ocobar. Ik hoop ook nog eens mee te werken aan een countryplaat van Daniel Lohues. Ik ga waarschijnlijk met Mathilde de studio in en er komt ook weer nieuw Ocobar materiaal!!
Noot van de redactie: Bezoek de website van Ocobar op: http://www.ocobar.com voor het beluisteren van muziekfragmenten en aanschaffen van CD's!
Relevante links:
top
|