Elkatone leslie met kuren
Ik heb een Elkatone leslie uit de vroege jaren 70 bemachtigd. Dit model is het:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._4410394_n.jpg
Hij heeft een ingebouwde solid state versterker.
De versterker had eerst last van zeer sterke brom, die evenwel niet luider of zachter werd bij het verdraaien van de volumepot. Ook kwamen er enkel hoge tonen door, en bijlange na niet luid genoeg, een beetje het volume van een wekkerradio.
Er stak een draadje uit de behuizing, dat ik eventjes induwde, en toen sprongen de twee zekeringen van de versterker. De hoofdzekering voor de transformator is wel nog intact, net als de 2 zekeringen voor de DC motor. Ik dacht eerst dat de luidsprekeruitgang (voor de onderste cab) korstluiting gemaakt had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Aan de voeding lijkt op het eerste gezicht niets mis te zijn, deze levert gewoon 30 volt. In de behuizing zie ik ook geen verbrande contacten.
Er lijkt wel een weerstandje te zijn dat oneindig geworden is. Zouden de eindtorren stuk zijn? En hoe moet ik die testen?
Er staat geen type op de torren, de opbouw van de versterker is ook nogal vreemd: Hij lijkt 3 versterkers te hebben, 1 voor de tweeter en 2 voor de basspeakers. Ik zie de crossover ook nergens zitten. En de speakeruitgangen naar de basspeakers zijn stereo? Waarom zou dat zijn?
Foto's kan ik later pas posten.
Alvast bedankt,
Psycho