Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 20 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 194

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zo te horen ligt je gelijkrichter zelf er uit. Als je meet op het punt na de zekering kom je ten alle tijden een diode tegen. Zelfs in de doorlaatrichting is de benodigde spanning meer dan 0.6V waardoor de ohmmeter niets zal aangeven tenzij hij op diodemeting staat. De trafospoelen zijn waarschijnlijk geheel zwevend. De enige connectie met massa is via de gelijkrichtbrug en kan niet 1 Ohm zijn. De 1 Ohm die jij meet is waarschijnlijk de weerstand van je meetsnoeren. Kortom vette sluiting in de gelijkrichter.

Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als er niets anders achter de zekering parallel staat. Draden welke naar het versterkerdeel gaan kun je het beste even loskoppelen om dit uit te sluiten. Je kan ze dan ook mooi afzonderlijk meten.
    Er hangt niets parallel achter de zekering, dus mijn vermoeden van de kapotte gelijkrichter is bevestigd. Ik ga morgen het typenummer eens opschrijven, ik vermoed dat zoiets niet te veel zal kosten. Hem vervangen zal echter een paar mouwen zijn, want ik krijg het printbordje niet omgedraaid zonder alle andere connectoren los te solderen.

Blijft er nog die sluiting met de aarde.
    Ik heb al wat afgemeten en mij lijkt het onderdeel dat sluiting met de behuizing maakt ergens op de 0V-vertakking van de trafo te liggen. Waar precies heb ik nog geen idee van, op het eerste zicht zijn het niet de transistoren die tegen de koelblokken komen.

EDIT: het is een W02 gelijkrichter, ik kon het lezen op één van de foto's die ik genomen had. Door wat kan ik die het best vervangen?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 15 augustus 2011 om 19:45
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Standaard

Nog een ondekking: in het versterkercircuit sluit een van de 2N3232's zijn basis met zijn collector. Het kan ook dat het buitenom de transistor gebeurt.
    Nu iig hou ik er rekening mee dat de transistor stuk is, is het eventueel mogelijk om deze transistor door een andere te vervangen?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 15 augustus 2011 om 23:41
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Nu iig hou ik er rekening mee dat de transistor stuk is, is het eventueel mogelijk om deze transistor door een andere te vervangen?

Het lijkt me dat je de 3232 kan vervangen door de 3055, ff de datasheet vergelijken. Het model is iig toch hetzelfde?

Als je de tor wil meten zul je de basis en emitter aansluiting toch even los moeten maken.

edit:
    ff gekeken maar is goed te vervangen door 3055
    Laatst gewijzigd door cluseau; 15 augustus 2011 om 22:07
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

ik ben nu 2 dagen het huis uit, maar daarna ga ik mijn soldeerbout eens bovenhalen en de tor losmaken.

In ieder geval nog eens bedankt voor de hulp.
    In het gaatje.

Standaard

oke, een update:
    De 2N3232 is NIET stuk. nadat ik hem losgesoldeerd had blijkt het probleem om de tor heen te liggen.
    mijn volgende vermoeden gaat uit naar een van de stuurtorren, want alle elco's en weerstandjes lijken in orde.
    Deze torren zitten er in:
    RCA40406
    RCA40408
    RCA40594ELK
    RCA40595ELK

Ik heb ook de gelijkrichter eens losgesoldeerd, en deze is inderdaad doorgeslagen. ik ga eens horen bij de electronicashop met welke ik deze het best vervang.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Deze torren zitten er in:
    RCA40406
    RCA40408
    RCA40594ELK
    RCA40595ELK

Ik heb ook de gelijkrichter eens losgesoldeerd, en deze is inderdaad doorgeslagen. ik ga eens horen bij de electronicashop met welke ik deze het best vervang.
    Die torren lijken te vervangen door BC141, BC140 of BC301, BC303.

De diode's kun je alles voor gebruiken zolang de stroom maar voldoende is. Kun je die achterhalen? Neem anders een willekeurige brug van een paar ampere, zit je altijd goed. Wel eerst checken of er geen sluiting achter de brug zit anders krijgt Nico nog gelijk.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Die torren lijken te vervangen door BC141, BC140 of BC301, BC303.

De diode's kun je alles voor gebruiken zolang de stroom maar voldoende is. Kun je die achterhalen? Neem anders een willekeurige brug van een paar ampere, zit je altijd goed. Wel eerst checken of er geen sluiting achter de brug zit anders krijgt Nico nog gelijk.
    Dat ga ik zeker nog eens controleren. Op het moment krijg ik de brug echter niet losgesoldeerd omdat ik geen desoldeerpompje heb, heeft iemand toevallig een tip om het zonder te doen? eventueel kan ik hem losknippen, maar dat is toch niet zo handig vind ik.

Nu heb ik ook weer iets stoms uitgehaald: Ik had de nulleiding van de transfo even losgesoldeerd, om te kijken of hij dan nog sluiting met de aarde had. Hij bleek geen sluiting meer te maken, en ik dacht: laat ik hem even opzetten. ik was echter vergeten om de emitter van die ene 2N3232 terug vast te solderen... gevolg: steekvlam uit een van de weerstandjes, vermoedelijk heeft die de volle spanning over zich gehad. Ik heb hem onmiddelijk terug afgezet, en de zekeringen waren niet gesprongen, dus hij had niet te veel stroom getrokken. Het weerstandje is natuurlijk wel geroosterd, maar voor de rest lijkt er niets anders beschadigd te zijn.

overigens heb ik de versterker nu eindelijk helemaal uit de behuizing gehaald, kan ik veel beter eraan werken. Ik hou jullie hier op de hoogte
    In het gaatje.

Standaard

Na 2 dagen maanrock heb ik eindelijk de gelijkrichter kunnen vervangen, en hoera: de motor draait weer 'snel'!

Nu nog het probleem met de versterker. Het lijkt er nu op dat zowel een 40594ELK als een 40595ELK kapot zijn, ik ga ze er eens uithalen om te testen.
    Eerst en vooral: waarvoor staat de ELK achter de namen? ik vind er niets over op het net.
    En verder: waardoor zouden deze twee torren plots samen kapot gaan?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Eerst en vooral: waarvoor staat de ELK achter de namen? ik vind er niets over op het net.
    En verder: waardoor zouden deze twee torren plots samen kapot gaan?
    Lijkt er op dat "ELK" een stempeltje is van elkatone, zou me er niet te druk om maken.

Vreemd dat er twee tegelijk gaan? Ik zou verbaast zijn als het bij deze twee gebleven is. Meestal als er één gaat sleept hij de rest mee omdat alles van elkaar afhankelijk is. Hier worden geen koppelcondensatoren gebruikt zoals in buizenamps dus als er bij een tor iets mis gaat met een instelling lichten ze allemaal hun petje, zekering of niet.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Lijkt er op dat "ELK" een stempeltje is van elkatone, zou me er niet te druk om maken.

Vreemd dat er twee tegelijk gaan? Ik zou verbaast zijn als het bij deze twee gebleven is. Meestal als er één gaat sleept hij de rest mee omdat alles van elkaar afhankelijk is. Hier worden geen koppelcondensatoren gebruikt zoals in buizenamps dus als er bij een tor iets mis gaat met een instelling lichten ze allemaal hun petje, zekering of niet.

Frans.
    Ik ga nu de torren er eens uithalen, maar op het eerste gezicht waren er geen andere torren kapot. Het probleem zou misschien wel buiten de torren om zitten, maar dat ga ik nog eens nameten.
    Over dat ELK stempeltje: Er zitten ook nog een gewone 40594 en een 40595 in, dus dat stempeltje op slechts vier van de zes transistoren is een beetje raar, maar ja er zijn wel meer dingen vreemd aan deze italiaanse amp.

EDIT: Zowel de 40594 als de 40595 zijn volledig naar de haaien, sluiting op over contacten en in elke richting. nu nog kijken of de andere transistoren ook kapot zijn.
    EDIT2: de 40408 is ook naar de filistijnen.
    EDIT3: De 40409 werkt nog. Dus de drie bovenstaande torren moet ik vervangen. Moet ik letten op matched pairs ofzoiets? En moet ik, samen met de 40408 de 40409 ook vervangen?
    Ik neem aan dat na het plaatsen van de transistoren ook de ruststroom etc moet afgeregeld worden, maar ik heb geen idee hoe ik daaraan begin.

Nu eerst nog maar eens kijken of niks anders het loodje heeft gelegd.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 22 augustus 2011 om 16:43
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten