Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 20 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 194
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    EDIT3: De 40409 werkt nog. Dus de drie bovenstaande torren moet ik vervangen. Moet ik letten op matched pairs ofzoiets? En moet ik, samen met de 40408 de 40409 ook vervangen?
    Ik neem aan dat na het plaatsen van de transistoren ook de ruststroom etc moet afgeregeld worden, maar ik heb geen idee hoe ik daaraan begin.
    Echt gematched is niet nodig, zolang de eigenschappen van de drivers maar gelijk zijn. Ik zou wel alles vervangen wat gelijkspannings gekoppeld is tenzij je zeker weet dat ze goed zijn. Bias afregelen is niet moeilijk. Als je een scoop / toonfiets hebt kun je net boven de crossover grens afregelen anders zet je hem op 40mA. Een gokje maar meestal wel voldoende voor dit caliber.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Echt gematched is niet nodig, zolang de eigenschappen van de drivers maar gelijk zijn. Ik zou wel alles vervangen wat gelijkspannings gekoppeld is tenzij je zeker weet dat ze goed zijn. Bias afregelen is niet moeilijk. Als je een scoop / toonfiets hebt kun je net boven de crossover grens afregelen anders zet je hem op 40mA. Een gokje maar meestal wel voldoende voor dit caliber.
    Een scoop heb ik niet, die zal ik wel even bij een vriend gaan lenen.
    Groter probleem is dat ik nergens een bias pot zie. Er is een printje vol met potmetertjes, maar die lijkt niet veel met de eindversterker te maken te hebben.
    Als ik alle transistoren op de eindtrap vervang, gaat hij dan harder of zachter gaan dan de andere identieke eindtrap met de oude onderdelen? Want dat kan wel een probleem worden.
    Overigens, met het steken van de torren die jij voorstelde, heb ik dan geen kans dat ie niet gaat werken? Ik las op het net dat het werken met alternatieve torren voor instabiele versterkers kan zorgen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ik las op het net dat het werken met alternatieve torren voor instabiele versterkers kan zorgen.
    Alles kan, maar de neveneffecten kun je ook bestrijden . Maak je niet ongerust, het is zelden nodig.

Volume verschillen zul je niets van merken tenzij je helende actie's niet hebben gewerkt, dan is hij een heel stuk zachter natuurlijk.

De biaspot, voor de eindtorren zitten natuurlijk de drivers. Tussen de basis van deze twee drivers zit meestal een biaspot al dan niet in serie met een NTC of diode. Kwestie van printspoortje volgen.

edit:
    Nog even naar de plaatjes gekeken en idd geen biaspot te ontdekken. Weer een probleem minder toch?

De bias is waarschijnlijk (binnen bepaalde grenzen) automatisch.

Wat ook wel eens gedaan wordt is een NTC op de koelplaat tussen de eindtorren. Dat kan ook in de uitvoering van een kleinere tor zijn die als NTC werkt. Zolang de temperatuur van de eindtrap maar bewaakt en de stroom teruggeregeld wordt.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 23 augustus 2011 om 15:34
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

geen ntc of extra tor tussen de koelblokken.
    wat ik wel zie zijn een groot aantal potmeters op een chipje waarvan de bedoeling me niet helemaal helder is: er staan 8 identieke "ingeplante" chipjes op met elk een BC149B, een vrij grote diode en een tropical fish cap, en nog wat weerstandjes en een kleine tor. Die print heeft maar een paar aansluiting, waarvan het grootste deel naar de schakelaar voor de moter in de footswitch gaat. ik vermoed dat het een soort lesliesimulatie voor de basspeakers is, aangezien deze niet ronddraaien; dat zou ook de gescheiden versterker voor elke speaker verklaren.

Er zit nog één potje op een print die tegen de zijkant gemonteerd is. Vanaf deze chip lopen de aansluitingen voor de externe verenreverb, maar meer kan ik er ook niet uit opmaken.

Ik zal straks wat foto's posten.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Misschien maak je het jezelf te moeilijk. Als ik naar de eerste foto kijk herken ik drie bijna identieke eindtrapjes. Slechts één daarvan wijkt een beetje af. Als er één niet werkt kun je bij de ander al vergelijkende metingen doen, mooier kun je het niet hebben. Oke behalve een schema dan . Voor je ook maar iets gaat sleutelen aan de rest moet je deze eindtrapjes eerst aan de praat zien te krijgen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Misschien maak je het jezelf te moeilijk. Als ik naar de eerste foto kijk herken ik drie bijna identieke eindtrapjes. Slechts één daarvan wijkt een beetje af. Als er één niet werkt kun je bij de ander al vergelijkende metingen doen, mooier kun je het niet hebben. Oke behalve een schema dan . Voor je ook maar iets gaat sleutelen aan de rest moet je deze eindtrapjes eerst aan de praat zien te krijgen.
    inderdaad, misschien maak ik het mezelf te moeilijk. Ik zou best eerst die torren vervangen, de boel eens testen en hopen dat het geheel niet terug kapot gaat.
    Over dat "aardingsprobleem": is het normaal dat de massa van de ampjes ook verbonden is met de aarding van de versterker? ik zag dit eerst altijd als een defect, maar ik kwam te weten dat de massa van de motorvoeding ook naar de aarde leidt, en die werkt wel naar behoren. Ik ben nog maar een beginneling op dit gebied...

Ik dacht een tijdje geleden: nu ga ik toch eens proberen zelf iets te repareren, en dit ding kwam in mijn bezit, dus ben ik er maar eens aan begonnen, dit is dus de eerste echte reparatie van een versterker die ik doe (met uitzondering van wat simpele dingen als een mixer of een platenspeler).
    Dus nog maar eens bedankt voor de support!
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

.....Over dat "aardingsprobleem": is het normaal dat de massa van de ampjes ook verbonden is met de aarding van de versterker? ..........Dus nog maar eens bedankt voor de support!
    Als de eindtrap aarding nodig heeft is dat idd mogelijk. Voor zover ik kan bedenken heeft alleen het signaal aarding nodig. Je hebt een plus en min voeding waartussen de amp werkt. Het is echter wel de bedoeling dat het middelpunt van de amp op het massa niveau blijft ingesteld anders zou je DC op de speakeruitgang krijgen. De versterkerschakeling bewaakt / regeld dat zelf en zolang met die regeling nix mis gaat is het goed.

Even refererend aan dat topic over de schakelklik waar jij een tip geeft voor een DC beveiliging, dit is een mooi voorbeeld. Die schakeling is dus bedoeld voor ampjes zoals deze. Een buizenamp kan namelijk nooit en te nimmer DC op de uitgang krijgen en maakt zo'n DC bescherming overbodig. Maar dat mag je zelf melden .

Verder graag gedaan, daar is dit forum ook voor.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Als de eindtrap aarding nodig heeft is dat idd mogelijk. Voor zover ik kan bedenken heeft alleen het signaal aarding nodig. Je hebt een plus en min voeding waartussen de amp werkt. Het is echter wel de bedoeling dat het middelpunt van de amp op het massa niveau blijft ingesteld anders zou je DC op de speakeruitgang krijgen. De versterkerschakeling bewaakt / regeld dat zelf en zolang met die regeling nix mis gaat is het goed.

Even refererend aan dat topic over de schakelklik waar jij een tip geeft voor een DC beveiliging, dit is een mooi voorbeeld. Die schakeling is dus bedoeld voor ampjes zoals deze. Een buizenamp kan namelijk nooit en te nimmer DC op de uitgang krijgen en maakt zo'n DC bescherming overbodig. Maar dat mag je zelf melden .

Verder graag gedaan, daar is dit forum ook voor.
    Oke, ik denk dat ik het begrijp.

Terzijde, over die DC bescherming: ik postte dat alleen maar omdat op de verpakking staat dat deze tegen "klikjes" helpt, en dat is wat de TS nodig had. Maar wat ik uit jouw uitleg versta, is dat dit nooit zal helpen bij buizenversterkers, misschien iets dat velleman ook wel eens mag vermelden
    In het gaatje.

Standaard

Nog een vraagje trouwens: als ik zowat lees op het net zeggen ze dat de alternatieve tor ongeveer dezelfde Hfe moet hebben als degene die hij vervangt. Maar hoe moet ik nu de hfe van die tor meten als hij kapot is?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

als ik zowat lees op het net zeggen ze dat de alternatieve tor ongeveer dezelfde Hfe moet hebben als degene die hij vervangt.
    Niet alles geloven wat er op het net staat
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten