Oorspronkelijk geplaatst door
heinz3110
Als het drumstel al hard zat is, probeer dan niet als geluidsman de hele race bij te houden door het drumstel willens en weten uit te moeten versterken zodat het nog boven het eigenlijke drumstel uitkomt., dat is dus vaak overkill. Dat is wat ik met mijn "knoppies-draai-mensen" statement wil zeggen.
(En ja, die "knoppiesdraai-geluidsmensen" ben ik wel tegengekomen, en ja, ik heb ook wel voor kleine zaaltjes/kroegies gemixt, dus geheel onzin is het dus niet.. )
Trouwens. probeer hetzelfde trucje doorversterken met de gitaarversterkers die wellicht net zo hard staan als het drumstel op het podium, en je hebt de Decibel-poppetjes lekker aan het dansen. Vooral fijn en genietbaar in die zaaltjes/kroegjes die al gauw hard klinken door de ruimte zelf . Is dat dan een goede of slechte akoestiek?
En simpelweg de boel lekker opdraaien zodat de mix "controleerbaar" word - (omdat de akoestisch minder merkbaar,en dus beter werkbaar lijkt) maar het publiek met gele doppies laten rondlopen is m.i. het paard achter de wagen spannen. Het kan vaak heus zachter.
Gelukkig zijn er ook zat geluidsmensen die op een zeer pragmatische manier toch een zeer prettige en goede mix neerzetten zonder dat het afschuwelijk hard hoeft te worden. Een heerlijke verademing vind ik.