Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
    Senior Member

Standaard ervaringen met refretten stainless steel frets

Ik vraag mij af of je ander gereedschap, zoals crown vijlen, knip tangen, nodig hebt om rvs frets te plaatsen in een hals.
    bij een kennis zie ik nu bij een MiM fender, en ook bij een PRS SE flinke slijtage van de frets met diepe v achtige putten onder de snaren.
    De MIM is lang gebruikt, maar de PRS maar een jaar of 3 en daar begint het ook al.

sowieso vraag ik mij af hoe dat je dit zo krijgt.

zal proberen vandaag wat foto's te posten als verduidelijking.

Senior Member

Standaard

Senior Member

Standaard

Ik heb nooit met rvs gefret, maar wel de rvs frets van een gitaar van mij opgeknapt. Dat ging prima met het standaard gereedschap, alleen het vlakken kostte duidelijk meer tijd en schuurpapier.

Senior Member

Standaard

Op de foto's: hard knijpen in combinatie met rvs snaren?

Senior Member

Standaard

geen RVS snaren, maar ik vermoed wel hard knijpen maar weet dat niet zeker.
    De PRS lijkt ook al fretten richting de body te hebben die aan de bovenkant vlak worden.

dan heb je dus, in mijn opinie, een dure gitaar (ongeveer € 750 ), en dan ben je al snel aan een vlak /crown beurt toe dat denk ik al gauw een € 100 / €150 kost. met denk ik qua speel uren 1,5 uur in de week.

Maar misschien ben ik wel te kritisch

Senior Member

Standaard

Capo gebruik? Er zijn zat capo's waarvan je de kracht niet kunt instellen en die best wel hard klemmen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Capo gebruik? Er zijn zat capo's waarvan je de kracht niet kunt instellen en die best wel hard klemmen.
    zo nu en dan zal een capo gebruikt zijn, maar meestal niet.
    Ik heb hier een ibanez GAX 30 Gio liggen die een mooi stuk ouder is (de Silversky komt uit 2022) de Gio rond 2004.
    hij is goed bespeeld maar veel minder slijtage dan de SE.
    En dat terwijl de SE veel duurder is dan de Gio.

het doet mij denken aan mijn cort, die had flinke slijtage en heb anderen gezien van dit zelfde model en die hadden dat ook.
    De SE is ook een Cor-tek instrument, maar ja, misschien verbeeld ik mij dat.

Senior Member

Standaard

Ik heb in de jaren tachtig lang met rvs snaren gespeeld, nooit iets gemerkt van extra slijtage aan de frets, terwijl ik toen qua techniek een behoorlijke houthakker was.

De slijtage op de fotos is fors bij de gitaar met esdoorn toets. Het hangt ervan af hoe veel kracht je gebruikt en waar je hoe speelt op de hals.

De PRS heeft duidelijk minder slijtage. De andere gitaar is meer bespeeld en dat zie je. Je ziet ook dat de diepe groeven in het gebied van de kampvuur akkoorden zitten. Daar spelen een hoop mensen open akkoorden met veel neerwaartse en weinig zijwaartse kracht. Bij rock en blues spelers zie je hoger op de hals vaak minder diepe, bredere slijtage waar ze snaren opdrukken. Als je je akkoorden ook graag van wat vibrato voorziet zie je dat soort slijtage in mindere mate over een groter gebied en ook op de dikkere snaren.

Voor de tijd die je aangeeft dat er op de gitaren gespeeld is vind ik de slijtage niet overdreven. De kracht waarmee je speelt maakt uit en er zit ook bij niet-rvs frets verschil in de hardheid.

Deze frets zijn nog wel te vlakken denk ik maar op de gitaar met de esdoorn toets zullen ze wel vrij laag worden, wat het speelgevoel behoorlijk beïnvloedt.

Ik ben zelf mijn FGN LP aan het voorzien van nieuwe elektronica. Omdat ie dan toch op de werkbank ligt kijk ik gelijk naar de frets. Naast de schade door open akkoorden en opdrukken valt me op dat de tweede fret op de g-snaar veel dieper ingesleten is dan zijn buren. Dat viel me vorig jaar bij mijn Tele ook al op. Ben het gaan checken bij mijn andere gitaren en ik oefen blijkbaar onevenredig veel kracht uit met mijn middelvinger bij het spelen van een open A akkoord, zonder dat ik dat merk. Zo zie je maar, zonder het bewust te doen veroorzaak ik op één plek zoveel slijtage dat het een probleem wordt bij het vlakken. Wil ik alle frets vlakken tot het niveau van de diepste geul dan moet ik idioot veel weghalen wat een heel anders spelend gitaar oplevert. Bij de Tele heb ik ervoor gekozen om de geul op de tweede fret niet helemaal weg te werken, dat pakte goed uit. Een andere optie is een gedeeltelijke refret maar dan moet ik eerst weer uitzoeken wat voor fretdraad er precies op zit, gedoe allemaal.

Een complete refret met rvs frets kost je een hoop geld. Ze slijten minder maar ik heb begrepen dat ze ook anders klinken. Heb er zelf geen ervaring mee..

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht

Voor de tijd die je aangeeft dat er op de gitaren gespeeld is vind ik de slijtage niet overdreven. De kracht waarmee je speelt maakt uit en er zit ook bij niet-rvs frets verschil in de hardheid.
    Denk vooral dat laatste. Nou die PRS van 3 jaar vind ik toch wel behoorlijk. Ik heb een van mijn Lukes 22 jaar terug 2e hands gekocht en die frets zijn in betere staat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ben het gaan checken bij mijn andere gitaren en ik oefen blijkbaar onevenredig veel kracht uit met mijn middelvinger bij het spelen van een open A akkoord, zonder dat ik dat merk.
    Kan dat ook niet aan de snaar zelf liggen? Kan me voorstellen dat die door de dikte harder invreet dan de B en E snaar van hetzelfde materiaal en dat de omwonden snaren juist weer wat minder invreten want minder scherp.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Denk vooral dat laatste. Nou die PRS van 3 jaar vind ik toch wel behoorlijk. Ik heb een van mijn Lukes 22 jaar terug 2e hands gekocht en die frets zijn in betere staat.

Kan dat ook niet aan de snaar zelf liggen? Kan me voorstellen dat die door de dikte harder invreet dan de B en E snaar van hetzelfde materiaal en dat de omwonden snaren juist weer wat minder invreten want minder scherp.
    Hmm ja dat zou ook nog kunnen, dat de snaar dikte ertoe doet. Dan ligt het niet aan mijn techniek of gebrek daaraan. Maar irritant blijft het. Het zou dan eigenlijk bij alle gitaren zo moeten optreden..

Er zit zeker verschil in de hardheid van frets. Mijn oude Fender Lead kocht ik in 1983, toen was hij twee jaar oud, al een keer herfret en weer aan een herfret toe. Ook omdat de eerste keer erg slecht was gebeurd, wat leidde tot los zittende en omhoog komende freteinden. Maar ook erg veel slijtage. Vermoed dat de vorige eigenaar erg hardhandig was. Eind 1983 heb ik een goede herfret laten doen en die frets zitten er nu nog op. Zijn wel erg laag maar ik denk dat ik ze in totaal een keer of drie gevlakt heb. In ruim veertig jaar waarvan er toch zeker de helft veel op is gespeeld.

Geen idee waarom er zulk zacht materiaal wordt gebruikt. In de prijs zal het toch niet zoveel uitmaken, goed kwaliteit fretdraad is niet zo duur dat het de prijs erg zou opdrijven, zeker niet wanneer je in mega hoeveelheden inkoopt.

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten