Ik heb in de jaren tachtig lang met rvs snaren gespeeld, nooit iets gemerkt van extra slijtage aan de frets, terwijl ik toen qua techniek een behoorlijke houthakker was.
De slijtage op de fotos is fors bij de gitaar met esdoorn toets. Het hangt ervan af hoe veel kracht je gebruikt en waar je hoe speelt op de hals.
De PRS heeft duidelijk minder slijtage. De andere gitaar is meer bespeeld en dat zie je. Je ziet ook dat de diepe groeven in het gebied van de kampvuur akkoorden zitten. Daar spelen een hoop mensen open akkoorden met veel neerwaartse en weinig zijwaartse kracht. Bij rock en blues spelers zie je hoger op de hals vaak minder diepe, bredere slijtage waar ze snaren opdrukken. Als je je akkoorden ook graag van wat vibrato voorziet zie je dat soort slijtage in mindere mate over een groter gebied en ook op de dikkere snaren.
Voor de tijd die je aangeeft dat er op de gitaren gespeeld is vind ik de slijtage niet overdreven. De kracht waarmee je speelt maakt uit en er zit ook bij niet-rvs frets verschil in de hardheid.
Deze frets zijn nog wel te vlakken denk ik maar op de gitaar met de esdoorn toets zullen ze wel vrij laag worden, wat het speelgevoel behoorlijk beïnvloedt.
Ik ben zelf mijn FGN LP aan het voorzien van nieuwe elektronica. Omdat ie dan toch op de werkbank ligt kijk ik gelijk naar de frets. Naast de schade door open akkoorden en opdrukken valt me op dat de tweede fret op de g-snaar veel dieper ingesleten is dan zijn buren. Dat viel me vorig jaar bij mijn Tele ook al op. Ben het gaan checken bij mijn andere gitaren en ik oefen blijkbaar onevenredig veel kracht uit met mijn middelvinger bij het spelen van een open A akkoord, zonder dat ik dat merk. Zo zie je maar, zonder het bewust te doen veroorzaak ik op één plek zoveel slijtage dat het een probleem wordt bij het vlakken. Wil ik alle frets vlakken tot het niveau van de diepste geul dan moet ik idioot veel weghalen wat een heel anders spelend gitaar oplevert. Bij de Tele heb ik ervoor gekozen om de geul op de tweede fret niet helemaal weg te werken, dat pakte goed uit. Een andere optie is een gedeeltelijke refret maar dan moet ik eerst weer uitzoeken wat voor fretdraad er precies op zit, gedoe allemaal.
Een complete refret met rvs frets kost je een hoop geld. Ze slijten minder maar ik heb begrepen dat ze ook anders klinken. Heb er zelf geen ervaring mee..
Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers