Even een update ten aanzien van alle suggesties, waarvoor overigens nogmaals hartelijk dank!

De suggestie van Tabula Rosa: nooit aan gedacht maar heel logisch. Ik heb het geprobeerd met de Tele - dikkere hals maar net zo vlak als de rest - maar dat levert geen voordeel. Door de dikkere hals moet mijn duim verder ‘naar beneden’ en dat voelt niet prettig. Ben nog niet in de gelegenheid geweest een gitaarhals met een andere radius te proberen. Los daarvan vind ik de Tele nog steeds maar niks .
Suggestie van Gus om ‘Japanse akkoorden’ te gaan gebruiken: die zijn blijkens de video toch vooral bedacht om andere tooncombies te realiseren; voor het (mijn) speelgemak levert het weinig tot niets op.
Andere akkoorden bedenken (substituties), of - zoals anderen ook al suggereerden - minder tonen van (barré-)akkoorden gebruiken werkt wel goed. Moet er wel heel erg bij nadenken, automatismes afleren, voelt soms alsof je opnieuw moet leren gitaar spelen.
Een halve toon lager spelen ging wel oke, maar bracht minder dan ik me had voorgesteld, en brengt weer andere problemen, die weliswaar opgelost kunnen worden maar waarvan wat mij betreft de voordelen ten opzichte van de nadelen te weinig opleveren.
Dunnere snaren (0.009 nu van d’Addario) werkt best wel goed; ik hoef merkbaar minder kracht uit te oefenen, akkoorden laten zich ook makkelijker ‘zetten’. De hals hoefde niet te worden bijgesteld. Dat gaat ‘m dus voorlopig worden.
Ergo conclusio: ik zag het even heel somber in maar kan weer vooruit.