Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 67
    Senior Member

Standaard

Het is voornamelijk een kwestie van smaak en toonregeling. Ik heb de standaard V30 uit mijn SuperSonic combo vervangen door een Eminence Cannabis Rex vervangen, dat zal ook vast niet iedereen doen. De kenners van Gearpage vinden er ook van alles van, met name ieder het zijne.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Ik zal nog eens een feitelijk onderbouwd inhoudelijke post maken in een topic gekaapt door eigengereide betweters met 'vroegah' verhalen of de 'if it's too loud, you're too old' crowd... Pff.
    Met name door dat laatste heb ik in '98 bij Motörhead in Noorderligt tinnitus opgelopen. Niks om trots op te zijn, maar ja, dick measuring contests vind je overal tegenwoordig.

Maar goed, als je mij niet gelooft, hier wat meer leesvoer:
    https://www.thegearpage.net/board/in...sions.2275519/

quote:
    There were early versions that were vented and then no vent, but from what I recall they were almost identical and were very close to the G12-65's. In fact, I think they were almost the same construction except the Kapton voice coils, same magnet and cone though.

En fun fact, ik HEB al die speakers hier. Originele '81 G12-65, een Heritage RI versie, 2x vented T75 uit '85 en 2x non-vented T75 uit '86. Ik kan je verzekeren, dat met name die vented versies behoorlijk dicht bij de G12-65's klinken; beefy, middy, relatief smooth hoog. G12-65's hebben iets meer volume nodig om tot leven te komen en blijven wat smoother, that's it.

Maar de grootste take-away van mijn eerdere bericht is: de latere versies van de T75 klinken gemiddeld genomen ruk.
    En ja, dat is een dooddoener in de gitaarwereld bij bijna alles, maar geloof me, hier klopt het 100%.
    Kakzooi... Hoe vaak ik die oude G12T-75 's destijds voor bijna niks heb weggegeven....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Kakzooi... Hoe vaak ik die oude G12T-75 's destijds voor bijna niks heb weggegeven....
    Oefff.

Tja, ik heb regelmatig over backlines gespeeld waar de standaard Marshall 1960A kasten stonden en ik stoorde me altijd aan de 'focus beam' waar het op 1 plek nog wel ok klonk en 1m opzij je nauwelijks nog wat hoorde...nog even los van het scooped+fizzy klankkarakter van die latere T75's.
    Mede de reden dat ik in m'n eigen Engl 4x12 Pro (waarvan ik 2 V30's vervangen heb met K85's) beamblockers heb gezet. Nu klonk die cab sowieso al beter... Er zijn dus wel JCM800 era cabs met die 'serifed font label' T75's...Maar bij de JCM900 cabs waren het de latere types.

De oude T75's heb ik nu in m'n Marshall 1966A & B (diagonale 2x12's) zitten en als 'full' stack (met een EVH 50W erop) klinkt dat heerlijk. Laatst voor 't eerst mee opgetreden, Masters of Metal in de Pul (Uden). Mijn podiumgeluid was errug in orde.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex | Hamer Californian Elite in Aztec Gold
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Tja, ik heb regelmatig over backlines gespeeld waar de standaard Marshall 1960A kasten stonden
    Ik heb het idee dat er veel verschil tussen cabs is.
    Sowieso tussen merken, maar ook binnen bijvoorbeeld Marshall.

Mijn eerste 4x12 was een Marshall 1960AV. Prima voor het geld.
    Later nog een keer diverse Marshall cabs getest, maar allemaal vrij schreeuwerig.
    Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12. Vwb toon ook bijna gelijk.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb het idee dat er veel verschil tussen cabs is.
    Sowieso tussen merken, maar ook binnen bijvoorbeeld Marshall.

Mijn eerste 4x12 was een Marshall 1960AV. Prima voor het geld.
    Later nog een keer diverse Marshall cabs getest, maar allemaal vrij schreeuwerig.
    Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12. Vwb toon ook bijna gelijk.
    Mee eens. Ik had een haat/liefde verhouding met de V30 speaker. MAAR: in de Bogner 4x12 (niet te tillen) klonken de V30's zowaar een soort van warm.

te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar de (oude) 1960A van een vriend klinkt bijna net zo dik als mijn rechte Bogner 4x12.
    Als ie écht oud is, dwz JCM800 era begin jaren '80, zitten er G12-65's in. Daarna kwamen de goeie T75's en weer daarna werd 't idd een schreeuwerige boel.
    Een maat van me heeft een JCM800 full stack, die ie in '83 ofzo gekocht heeft; die cabs klinken groots!

Sidenotes: ik vind de AV en BX kasten gemiddeld genomen ook beter klinken dan de standaard (moderne) 1960A's. Ook leuk: vintage London City 4x12's met Greenbacks. Ieder wel bekend die in omgeving Bavel/Breda gerepeteerd heeft bij die ene boerderij.

We hebben ooit de CD release van Drunktank (band van forumlid Bins) mogen openen en speelden in Den Haag over hun backline, ze hadden -als ik het me goed herinner- Peavey MS kasten met K85's of K100's en dat klinkt ook bruut en massief.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex | Hamer Californian Elite in Aztec Gold
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

Senior Member

Standaard

Een cabinet maakt zeer veel uit, 1x12, 2x12, 4x12, open of dicht cabinet, oversized, front of rear loaded speakers, etc, etc. Speakers reageren totaal anders in al die gevallen. Dus enkel over speakers praten is zeer lastig.

Ik had eerste een Kool en elfring 2x12 met V30. In combinatie met mijn engl blackmore was dit erg schel, strak, steriel.
    Daarna kocht ik een Marshall 1960AX met greenbacks. De chinese greenbacks, en juist daar hou ik wel van. Niet schel maar wel dat crispy randje in de hoge mids. Toen heb ik een tijdje 2 greenback eruit gehaald en gewisseld voor g12-65. Dat was fijn voor rechtstreekse cabinet sound, de prik van de greenbacks en wat meer body van de g12-65. Maar live was het toch vaak maar 1 mic en die ging altijd voor de greenbacks, omdat je daarmee gewoon lekkerder door de mix kwam in bandverband. In de studio heb ik ze nog wel eens beide uitgemiced. Maar uiteindelijk besloten om de G12-65 er weer uit te halen en gewoon weer de greenbacks er terug in te zetten.

Een vriend van me heeft de marshall 1960 met G12-t75 en ook deze speakers hebben wel wat lekkers. Totaal andere sound dan de greenbacks, maar zijn zeker ook goede sounds uit te halen. Dat is sowieso een beetje het lastige aan dit soort discussies, uit de meeste speakers en amps enzo is wel een fijne sound te halen, het is maar net wat je zoekt en wil horen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard G12T-75 vs G12H Anniversary?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Een cabinet maakt zeer veel uit, 1x12, 2x12, 4x12, open of dicht cabinet, oversized, front of rear loaded speakers, etc, etc. Speakers reageren totaal anders in al die gevallen. Dus enkel over speakers praten is zeer lastig.

Ik had eerste een Kool en elfring 2x12 met V30. In combinatie met mijn engl blackmore was dit erg schel, strak, steriel.
    Daarna kocht ik een Marshall 1960AX met greenbacks. De chinese greenbacks, en juist daar hou ik wel van. Niet schel maar wel dat crispy randje in de hoge mids. Toen heb ik een tijdje 2 greenback eruit gehaald en gewisseld voor g12-65. Dat was fijn voor rechtstreekse cabinet sound, de prik van de greenbacks en wat meer body van de g12-65. Maar live was het toch vaak maar 1 mic en die ging altijd voor de greenbacks, omdat je daarmee gewoon lekkerder door de mix kwam in bandverband. In de studio heb ik ze nog wel eens beide uitgemiced. Maar uiteindelijk besloten om de G12-65 er weer uit te halen en gewoon weer de greenbacks er terug in te zetten.

Een vriend van me heeft de marshall 1960 met G12-t75 en ook deze speakers hebben wel wat lekkers. Totaal andere sound dan de greenbacks, maar zijn zeker ook goede sounds uit te halen. Dat is sowieso een beetje het lastige aan dit soort discussies, uit de meeste speakers en amps enzo is wel een fijne sound te halen, het is maar net wat je zoekt en wil horen.
    ... waarbij je een wezenlijk onderscheid maakt: gebruik je ze live in bandgeweld (zonder in-ear of uitgebreide degelijke backline) of thuis/in de studio?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    ... waarbij je een wezenlijk onderscheid maakt: gebruik je ze live in bandgeweld (zonder in-ear of uitgebreide degelijke backline) of thuis/in de studio?
    Ik heb zelf thuis nooit echt belang gegeven aan mijn sound. Thuis is enkel oefenen, repeteren. En tuurlijk, ik heb ook geen roland cube thuis staan, maar voor thuis ga ik niet tot het niveau "zijn mijn speakers wel de juiste sound die ik zoek?". Thuis heb ik een 2x12 met G12-80 (of 85, weet niet meer).

In bandverband hebben de greenback me nooit teleur gesteld. Prikken altijd goed door de mix, geven voldoende ruimte aan de onderkant voor de bassist, klinkten lekker rauw en combineren goed met een 2e gitarist die in mijn geval meestal G12-75 speelde.

Studio vind ik weer een ander iets. Meestal pak ik daar mijn eigen amp/cab combinatie als basis en ga ik hobbyen met spul wat in de studio staat om daar een 2e laag op/naast te leggen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. In de studio tot nu toe eigenlijk altijd 2 amp, 2 cab gebruikt. Een met wat meer gain voor het laag/mid, en andere met wat minder gain voor het rauwe randje hoog.

Overigens heb ik ook altijd lopen zoeken naar sound en speakers. Ik was zelfs jaren geleden de aanstichter van een cabinet/speaker meeting met gitaarnet leden in Rijsbergen.
    Inmiddels vind ik het nog steeds leuk om verschillende amps en speakers etc te horen, maar heb ik minder last van GAS.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 7 januari 2025 om 07:19
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Vandaag de eerste repetitie met mijn Marshall 2061cx met de twee nieuwe G12T-75 's onder mijn Marshall SC20H gehad.
    Precies wat ik zocht! Het heerlijke, agressieve JCM800 geluid klonk weer door de ruimte.
    Me happy!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten