Oh dat laatste zeker. Ik ben ook van mening dat menig moderne metalband te ver is doorgeslagen...of het nou "djent" is of iets anders...
Naar mijn mening één van de vetste rhythm guitar sounds komt uit eind jaren '90; Primal Fear's "Chainbreaker", wat -als ik me niet vergis- Tom Naumann over een Engl Savage 120 is:
Nou, zo heeft mijn Engl Savage 60 echt niet te weinig gain, maar je kan met de juiste boost de klankkleur en response een beetje tweaken en boosts met weinig laag (SD-1, TS9) kun je gebruiken om zompig-klinkende amps wat strakker te krijgen.
Ik heb een behoorlijk gemodificeerde DOD 250, die opener en meer crunchy klinkt dan een Tubescreamer, maar voor thrash-rhythm, voegt ie nèt effe dat speciale toe aan die Savage 60. Met een TS9 ervoor wordt het leuker voor leads, want extra smeuïgheid, maar te 'clangy' en middy voor rhythm tones.
Maar idd, als je echt 'classic' puur over een JCM800 (unmodded) zou spelen en er toch een Scott Ian geluid uit wil toveren, zul je aan de bak moeten met high-gain pickups en een goede boost, die voldoende dBs aan gain/volume toevoegt. Hij gebruikte daar een TC Booster voor...tegenwoordig schijnt ie overigens ook over een 5150III te spelen.
DSP/PC's in mijn studiootje doe ik (vooralsnog) niet aan. Ik heb juist een aantal jaar geleden een Two Notes Torpedo Live gekocht om zo mijn buizen-amps toch volle chasse te kunnen gebruiken voor opnames, zonder volume issues en mic placement problematiek.
Overigens, aan de NIET-strakke kant, vind ik een Obituary geluid (Slowly We Rot) op z'n tijd ook heerlijk en dat hangt van pure zompigheid aan elkaar.
Die post-solo riff die op 2m33s begint...![]()
Favorieten/bladwijzers