Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 678
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 80

Standaard

Informatief wellicht (ik kan het niet toetsen): https://neaera.com/nl/best-wood-for-electric-guitars/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    En tóch, dichtheid en hardheid zegt niet alles.
    Er zal vast wel een gemene deler te vinden zijn als je hout op dezelfde manier selecteert en zo, maar de onderlinge verschillen binnen een houtsoort zijn zo ontzettend groot; ik heb een gitaar met esdoorn body, esdoorn geschroefde hals, 25.5" mensuur, floyd rose gehad.
    Dan je theoretisch best wel wat snap en "boink" moeten kunnen hebben.
    Maar dat had ie dus totaal niet. Weinig hoog, weinig laag, heul veul mid.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 18 september 2021 om 08:35

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Er zal vast wel een gemene deler te vinden zijn als je hout op dezelfde manier selecteert en zo, maar de onderlinge verschillen binnen een houtsoort zijn zo ontzettend groot; ik heb een gitaar met esdoorn body, esdoorn geschroefde hals, 25.5" mensuur, floyd rose gehad.
    Dan je theoretisch best wel wat snap en "boink" moeten kunnen hebben.
    Maar dat had ie dus totaal niet. Weinig hoog, weinig laag, heul veul mid.
    Precies wat ik dus bedoelde. Maple bodies van silver leaf maple hebben die bump in t midden maar hard maple minder. Het is esdoorn, maar toch ook niet.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Het is wel off topic, maar goddorie, hier zit ik echt een partij van te kwijlen....
    Dank! Zelf gemaakt vanaf nul. Run hout tot dit. All moi. Al die andere gitaren idem trouwens

Senior Member

Standaard

Dank! Zelf gemaakt vanaf nul. Run hout tot dit. All moi. Al die andere gitaren idem trouwens
    Schitterend zijn ze!

Effe aanhakend op het tele-concept: hebben jullie - al dan niet gefundeerde - meningen en/of ervaringen over/met de G&L Tribute ASAT Classic Butterscotch Blonde? Leo is tenslotte zo’n beetje de uitvinder ervan...

Bax beschrijft de G&L als volgt:
    De body van deze elektrische gitaar is gemaakt van lichtgewicht essenhout, ook wel Swamp Ash genoemd. Deze levert een volle, diepe klank met sprankelende trebles. Daarnaast heeft het een schitterende nerfstructuur, die in deze uitvoering is voorzien van een transparante Butterscotch Blonde lak. De hals en toets van de G&L Tribute ASAT Classic zijn gemaakt van hard esdoornhout (maple). Hierdoor krijgt de gitaar net wat meer een felle bite door de uitvinder van de Tele.

Dekt dat de lading volgens jullie een beetje?
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. Zoiets als een cheeseburger van de macdonalds. Niet slecht, maar qua fastfood burgers is 5guys if In'n'Out toch 1000000 keer beter.

Senior Member

Standaard

Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. .
    Fender CS niet, dat was juist een big selling point voor ze, swamp ash. Komt natuurlijk ook omdat vroeger veel teles & strats daar van gemaakt zijn voordat er werd overgeschakeld op elzen wegens goedkoper.
    Swamp ash is bright, direct en snappy en als je een telecaster zoekt met dat 50's Jeff Beck/Roy Buchanan geluid, een Duncan Esquire pickup, brass saddles en een swamp ash bodyis the way to go. Geen allemans vriend though.

Senior Member

Standaard

... Wat ik wel merk met essen versus esdoorn is dat esdoorn veel directer reageert. Essen heeft een beetje een vertraagde attack vergeleken bij esdoorn. Niet dat essen nu echt sluggish aanvoelt, zoals bijvoorbeeld alder of baswood (dat is gewoon een spons joh) maar het is trager dan esdoorn.

...
    Ik heb een Tele met een redelijk zware essen body, en nog directere attack is niet per se iets waar ik persoonlijk op zit te wachten. Misschien is dat anders als er humbuckers in zitten, maar mijn Baja is meer dan direct genoeg.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

hard ash hóeft niet zwaar te zijn maar ik heb nu een stuk of 20 gitaren gemaakt met hard ash én 20 met swamp ash en het maakt niet uit wat ik erin steek, swamp ash klinkt gewoon soft. humbuckers, singlecoils. maple halzen, rosewood, multi lam of enkeldelig. Het klinkt gewoon soft.

Swamp ash is voor mij dus echt geen verkooppunt, eeder een punt van afkeer. Elke gitaar die ik had van swamp ash, is weg. Heb alleen maar hard ash over.

Senior Member

Standaard

Ik associeer swamp ash niet met levendige tone maar eerder met laffe, slappe hap. Zoiets als een cheeseburger van de macdonalds. Niet slecht, maar qua fastfood burgers is 5guys if In'n'Out toch 1000000 keer beter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Fender CS niet, dat was juist een big selling point voor ze, swamp ash. Komt natuurlijk ook omdat vroeger veel teles & strats daar van gemaakt zijn voordat er werd overgeschakeld op elzen wegens goedkoper.
    Swamp ash is bright, direct en snappy en als je een telecaster zoekt met dat 50's Jeff Beck/Roy Buchanan geluid, een Duncan Esquire pickup, brass saddles en een swamp ash bodyis the way to go. Geen allemans vriend though.
    Ja, wat moet ik dáár nou mee? Twee volstrekt verschillende opvattingen. Dat het geen allemansvriend was wist ik wel, en ja, ik hou van het geluid van Jeff Beck, maar op basis van de rest wordt het moeilijk om een afweging te maken.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten