Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 80
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Er is echt níks mis met pine. Ik heb zelf meerdere gitaren gemaakt van pine en die krengen hebben maar 1 nadeel: het hout is heel zacht tussen de nerf in, dus het vullen van de grain is wat lastiger (en deuken, butsen, krassen vermijden is iets lastiger dan met essen maar niet lastiger dan mahonie ofzo). Dat het brol is, is onzin. Kerstbomen worden gemaakt om in een paar jaar zo snel mogelijk te groeien tot commerciele maten maar het pine dat gebruikt wordt voor gitaren en andere snaarinstrumenten is écht van een heel andere klasse.

Het weegt geen drol maar is ontzettend taai en dat geeft het geweldige resonante eigenschappen; mits je stukken pakt waar de nerf niet zó groot is dat je er een boeing doorheen kan laten vliegen.

Dit moet je dus níet kiezen!

Dit, daarentegen, is geweldig. Waar kan ik hiervoor intekenen!?

En op de vraag of het anderzijds een goede houtsoort is voor gitaren:

ja.

De allereerste Telecasters zijn gemaakt van pine

Pine is serieus te gek en krijgt ten onrechte een slechte reputatie.
    Interessante post.
    Kun je iets zeggen over de eigenschappen van esdoorn? Behalve dat het erg zwaar is, wat zeker van belang is, heb ik het onderbuikgevoel dat het klankmatig erg geschikt is voor een tele, juist voor een tele.
    Hoe kijk jij daar tegen aan?

Senior Member

Standaard

Ik heb een esdoorn tele (Mad Cat)
    geluid is vrij bekend want op bijna elke Prince plaat te horen
    Prince noemt het raggady sound, strak met veel attack

Senior Member

Standaard

De attack verbaast me niet ivm de hardheid van het hout. M'n vader had een boekje met allerlei fysieke gegevens van houtsoorten, bijvoorbeeld de dichtheid. Zal m'n broer eens vragen of hij het ergens heeft. Het verschil, of het gebrek eraan, tussen mahonie en meranti is me bij gebleven.
    Laatst gewijzigd door tmms; 17 september 2021 om 11:19

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Interessante post.
    Kun je iets zeggen over de eigenschappen van esdoorn? Behalve dat het erg zwaar is, wat zeker van belang is, heb ik het onderbuikgevoel dat het klankmatig erg geschikt is voor een tele, juist voor een tele.
    Hoe kijk jij daar tegen aan?
    Ik vind full maple gitaren écht te gek maar of het geschikt is voor een tele? Tja, het kan voor alles, maar wat wil je voor tone?

Maple komt trouwens in meerdere smaken en ik gebruik voor full maple bodies, zeker als het een vlammetje of quilt moet hebben, sugar maple in plaats van hard maple. Silver leaf maple vind ik trouwens ook prima.

Hard maple bodies klinken echt KNETTERstrak. Heel egaal toonbereik, geen gekke bumps in enig frequentiebereik. De zachtere varianten zijn iets 'zachter' in het tophoog maar blijven tonaal duidelijk maple.

Zwaar? Tja. Niet echt. Essen is echt een pak zwaarder hoor (swamp ash spreek ik niet over, dat vind ik echt gore troep; geef me dan maar liever spruce, pine, spanish cedar ofzo, als het dan toch licht moet, mag het dan ook wel goed klinken? Nog nooit een swamp ash body gehoord waarvan ik dacht, HOLY SHIT wat een tone!).

Essen is minder egaal van structuur dan esdoorn en dat geeft als gevolg dat essen ook meer structuur in je tone geeft. Ik bedoel dan, je hoog klinkt scherper, het mid krijgt een knauw, het laag is strak als beton. Maple is gewoon veel vriendelijker in het gehoor. Wat ik wel merk met essen versus esdoorn is dat esdoorn veel directer reageert. Essen heeft een beetje een vertraagde attack vergeleken bij esdoorn. Niet dat essen nu echt sluggish aanvoelt, zoals bijvoorbeeld alder of baswood (dat is gewoon een spons joh) maar het is trager dan esdoorn.

Even wat plaatjes:

Maple/Ash combinatie (50/50), solid swamp ash, solid maple body. De verschillen zijn vooral in feel. De meest linker voelt het meest levendig, meest complex en heeft tonaal de knauw van ash maar het directe van maple. Ik baal er alleen van dat ik de body zo dun heb gelaten. 45mm is mij gewoon te dun. Ze zitten allemaal rond de 3.9-4.2 kilo, trouwens.

Maple top, back en neck op spanish cedar, versus walnut top, back en neck op spruce. Tonaal liggen deze twee enorm dicht bij elkaar. Welke denken jullie dat helderder klinkt, versus welke warmer?

Walnut op quilt maple body; quilt maple op black limba body. Verder gelijk. Is de linker zwaarder? Nee, ze wegen beiden ongeveer 4.2 kilo (weet 't niet op de gram nauwkeurig). De linker klinkt wel helderder, glas-achtiger, dan de rechter, die gewoon warm, strak en vet klinkt met een scherp, snijdend randje.

En ja, ik moet leren fotograferen. Het is hoe 't is.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

De attack verbaast me niet ivm de hardheid van het hout. M'n vader had een boekje met allerlei fysieke gegevens van houtsoorten, bijvoorbeeld de dichtheid. Zal m'n broer eens vragen of hij het ergens heeft. Het verschil, of het gebrek eraan, tussen mahonie en meranti is me bij gebleven.
    Meranti wordt ook niet voor niks verkocht als filipinian mahogany...

En tóch, dichtheid en hardheid zegt niet alles. Voorbeeldje:

Sapele heeft een hardheid van 1410 Janka hardness, modulus of rupture 15930, crushing strenght 8750. average weight 670
    Swamp ash: 1320 - 15000 - 7410. 500
    White ash: 1320 - 15000 - 7410. 675
    Sugar Maple: 700 (!!) - 8900 - 5200. 530

En toch klinkt sapele warmer dan het sugar maple, ondanks dat het harder en zwaarder is. En klinkt white ash strakker en feller dan het sapele.

Want wat dit allemaal niet meeneemt in het hele verhaal, is hoe de grain opgebouwd is.

Deze data zegt je dus maar gedeeltelijk iets.

Senior Member

Standaard

Maple top, back en neck op spanish cedar, versus walnut top, back en neck op spruce. Tonaal liggen deze twee enorm dicht bij elkaar. Welke denken jullie dat helderder klinkt, versus welke warmer?
    De respectievelijke spanish cedar en spruce slaan op het sustain block?
    Ik zou denken de laatste warmer, maar kan het niet onderbouwen.

Senior Member

Standaard

Daarom is het lastig te praten over zoiets als pine/grenen wat slecht zou zijn want den (wat eigenlijk een familienaam is)
    zo maakt spruce/spar ook deel uit van diezelfde familie
    of neem fichte/vuren wat voor sauna's gebruikt wordt terwijl Engelmann fichte, van diezelfde den familie, een tophoutsoort is voor bovenbladen voor akoestische gitareren.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

De respectievelijke spanish cedar en spruce slaan op het sustain block?
    Ik zou denken de laatste warmer, maar kan het niet onderbouwen.
    Nee, geen sustain block, echt een kern in de sandwich. 15mm top, 15mm back, 30mm core.

Spanish cedar klinkt beduidend warmer (in combinatie met het maple).

Senior Member

Standaard

Ah, hollowbody met pickups. Mooi, mooi, mooi.
    Heb besloten op zoek te gaan naar een rock-maple body, eventueel sugar maple. Voor mijn London City tele hals. Daar gaat het op neer komen, hoewel ik het halselement ga handhaven.
    Iemand misschien een fijn brugelement in de aanbieding? Ik denk altijd in Seymour Duncan termen (100 nieuw, 40 tweedehands), als leidraad.
    En een compensated 3-saddle bridge ben ik ook naar op zoek.
    Iemand iets van dit alles in de aanbieding, of tips? Bedankt!

Senior Member

Standaard

Het is wel off topic, maar goddorie, hier zit ik echt een partij van te kwijlen....
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten