Brum, dit was post 9 van dit topic.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
Even een reactie als beroepsgeluidstech:

Muzikanten bepalen natuurlijk zelf het volume van hun versterker. Maar als daardoor het niet meer te mixen is op FOH dan zeg ik daar wat van. Dan laat ik ze de keus: of ze doen er niks mis mee en de band heeft een kutgeluid in de zaal, of ze zetten 'm wat zachter zodat ik een mooie mix kan maken in de zaal. Ik zal nooit zelf aan de versterkers komen.

In Nederland is er ook een db-limiet van 105dBa gemiddeld over 15 minuten, als ze daar met het backline volume overheen gaan dan zeg ik er ook zeker wat van.

Waarom er meer geklaagd wordt over gitaarversterkers dan over de andere backline:
Het gehoor is het meest gevoelig in het gebied tussen 1Khz en 5Khz, dan is ook het gebied waar een groot gedeelte van de gitaarversterkers in opereren. Daarom klinken die voor ons gevoel vaak harder dan bijvoorbeeld basversterkers. Dat frequentie gebied is ook nogal richtinggevoelig, dus als je een versterker achter je zet dan blaast ie vol de zaal in. Het scheelt al als je'm naast je overdwars over het podium laat blazen. Het laag van basversterkers zijn juist niet richtinggevoelig, die klinken ongeveer even hard rondom de speakers, dus in principe ook minder effecient als je er voor staat.

Drums (Cymbals/Snares vooral) zijn korte harde klappen, die ook vaak minder hard worden ervaren dan gitaarversterkers die continu herrie maken.
Verder wordt er in dit topic vooral veel geklaagd over de geluidstechnici en de db-limiet. Heel simpel, als de drummer onversterkt al over de limiet gaat moet ie zachter spelen. Kan of wil ie dat niet omdat ie dan geen 'sound' heeft, dan moet ie maar stoppen met optreden (dit geldt natuurlijk ook voor de andere muzikanten). Het idee van een band is het samen spelen, samen tot een goede sound komen. En ja dan moet iedereen in de band concessies doen. Als je je als band niet aan die limiet kan houden, dan speel je gewoon echt te hard of is de kroeg gewoon te klein voor livemuziek.
En dan heb ik het wel over de limiet van 103dbA over 15 minuten vanwege de gehoorschade. Als een kroeg vanwege geluidsoverlast maar 90dBA geluid mag produceren moeten ze gewoon geen bandjes boeken.

En dit probleem van slechte akoestiek is niet alleen bij kleine zaaltjes/cafe's en amateurmuzikanten hoor. Ik heb regelmatig in van die gigantische festivaltenten gestaan met de slechtste akoestiek die je maar kan bedenken. En ook daar heb ik last van een alles overstemmende drummer, dan wordt de zangmic van de artiest meer een extra overheadmicrofoon. En dan zeg ik ook gewoon tegen de drummer dat ie zachter moet slaan. En die beroepsmuzikanten doen dat dan ook gewoon, die snappen dat ik dat alleen maar zeg om het totale geluid beter te maken.

En trouwens, beroepsmuzikanten die bepalen ook nog steeds zelf hun sound hoor, en draaien ook zelf aan de knoppen.

En denk je dat ik als beroepstech geen voorbereiding heb, en niet hoef te sjouwen? Denk je dat de bussen en vrachtwagens uit zichzelf leeg raken, en alles zichzelf opbouwt?