....fender is ook gewoon een handelsnaam. Dat komt ook uit diverse fabrieken....
....fender is ook gewoon een handelsnaam. Dat komt ook uit diverse fabrieken....
Volgens mij zijn er sowieso geen grote merken waarvan alles uit 1 fabriek komt. Godin denk ik maar dat is een vreemde eend in de bijt, die produceert OEM en heeft daarnaast een eigen brand, net zoals Fuji Gen Gakki.
Ik ben ooit eens voor een RG wezen kijken in de jaren '80 want dat was toch wel iets volgens velen. Ik was er snel klaar mee in de winkel. Zelfs een beetje verbaasd dat lui, die ik serieus nam, zo lovend konden zijn over zo'n matige gitaar. Nu heb ik sowieso al een hekel aan die dunne halzen met een platte toets.
Feitelijk bij het gros van de industrieën de realiteit. Zo heeft Trump de nationale industrie ijn de problemen geholpen met zijn import restricties. Maar...... er was eerst wel een Gibson fabriek waar vrijwel alles in house geproduceerd werd net als bij Fender. Die situatie heeft nooit in Japan bestaan.
Maxon ken ik enkel van pickups en effecten maar eerlijk gezegd, Japan is zo groot als Europa, er zijn 2 dozijn grote factories, een veelvoud aan kleine shops en honderden brands en alles produceert voor iedereen en wisselt regelmatig stuivertje. Japanners zelf weten vaak niet wie wat waar en hoe.
DuPont was destijds de leverancier van de lak voor Fender en Gibson en bij Fender zelfs de oorsprong van de kleur namen.
Jawel hoor. Suzuki (later Kiso en Nagoya), om er maar eentje te noemen.
Tot en met Japans hout, Japanse lijm en Japanse lak toe.
Morris (Moridaira), Kasuga, soortgelijke verhalen. Later overgenomen of uitbesteed of verdwenen, maar het was er wel.
De grotere Terada en FujiGen fabrieken hebben trouwens ook gitaren onder eigen naam geproduceerd, maar dat was een beetje geflopte marketingstrategie want ze verkochten immens veel beter onder andere merknamen.
Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 november 2020 om 00:25
"In God we trust, all others pay cash."
Favorieten/bladwijzers