Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 36 van 101 EersteEerste ... 2634353637384686 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 351 t/m 360 van 1004
    Senior Member

Standaard

Ik heb weer een vraag voor de kenners: Ik lees hier en daar dat je de brug het beste 2 mm verder naar achter kan zetten dan de schaallengte voorschrijft. Klopt dat ? Of is dat bull ? Mijn ABR-1 brug is best smal, en ik wil natuurlijk geen problemen met de intonatie. Ik weet dat je de brug een beetje ‘scheef’ moet monteren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb weer een vraag voor de kenners: Ik lees hier en daar dat je de brug het beste 2 mm verder naar achter kan zetten dan de schaallengte voorschrijft. Klopt dat ? Of is dat bull ? Mijn ABR-1 brug is best smal, en ik wil natuurlijk geen problemen met de intonatie. Ik weet dat je de brug een beetje ‘scheef’ moet monteren.
    Ik hou zelf altijd de positie aan van de stewmac fretcalculator. Hierbij wordt ook vermeld wat de brugafstand is, en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad met intonatie.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik hou zelf altijd de positie aan van de stewmac fretcalculator. Hierbij wordt ook vermeld wat de brugafstand is, en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad met intonatie.
    Dan klopt het zo ongeveer wat ik vond. De scale length van mijn gitaar is 630 mm, en de Stewmac calculator geeft dan dit:

Senior Member

Standaard

Ik heb een template in een stuk 18 mm multiplex gemaakt om de pickupholtes uit te frezen.

Drie keer meten, één keer zagen.

Ik heb de freestemplate zelf ook uitgefreesd, weer langs geleidelatten. Die zitten weer vast met afplaktape en secondenlijm. Dat blijft één van de beste truuks die ik ooit geleerd heb !

Tape aan twee kanten, met secondenlijm er tussen.

Dat zit echt muurvast, en komt zonder schade ook weer makkelijk los.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 november 2020 om 21:37

Senior Member

Standaard

Uitfrezen van de holtes:

Nieuwe freesjes: lekker scherp.

De tape trek je makkelijk los.

Senior Member

Standaard

Dan klopt het zo ongeveer wat ik vond. De scale length van mijn gitaar is 630 mm, en de Stewmac calculator geeft dan dit:

Ik zat nog eens te denken: ik geloof wat er staat, ga het ook zo doen, maar ik heb er geen verklaring voor. De afstand nut - 12e fret is dus 1,5 mm (dunne e) tot 3 à 4,5 mm (dikke E) kleiner dan de afstand 12e fret - midden van brug. Dat is niet logisch, toch ? Waarom is de intonatie zo dan wel goed ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 november 2020 om 22:32

Senior Member

Standaard

In theorie klopt die 12e fret op de helft. Maar in praktijk is het schijnbaar anders, je zult ook zien dat brugzadels nooit allemaal op 1 lijn staan, terwijl de 12e fret toch in de meeste gevallen dat wel is. Dus er zullen in de praktijk wat afwijkingen zijn, ik weet zelf ook niet waardoor het komt. Misschien omdat je niet in het midden van de snaar aanslaat? Ik doe maar een gooi.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

De 12de fret zit precies op de helft van de mensuur. In theorie is de flageolet op de 12de fret gelijk aan de toon als je hem op 12 indrukt.
    In de praktijk is dat niet zo, want door het indrukken verhoog je de snaarspanning een klein beetje, en wordt de toon dus een beetje hoger.
    Om dat te compenseren zet je het brugzadel een klein stukje naar achteren, zodat de ingedrukte 12de fret gelijk is aan de flageolet op 12. Die zit dan dus ook niet meer exact boven de 12de fret, maar de helft van dat kleine stukje verder richting de brug, maar dat merk je met je dikke vingers niet.
    De ene snaar heeft wat meer compensatie nodig dan de andere, daarom zijn de zadeltjes ook individueel te verstellen, en is het met een akoestische gitaar met een benen zadel uit één stuk altijd een beetje schipperen...
    Laatst gewijzigd door Woml; 4 november 2020 om 14:47
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

De afstand nut - 12e fret is dus 1,5 mm (dunne e) tot 3 à 4,5 mm (dikke E) kleiner dan de afstand 12e fret - midden van brug. Dat is niet logisch, toch ? Waarom is de intonatie zo dan wel goed ?
    Heb in het verleden een ‘kunststof’ Jakkerman gehad, met het probleem dat - na verloop van tijd - (alleen) de hoge e-snaar telkens opnieuw geïntoneerd moest worden. Bij het plaatsen van een nieuwe e-snaar kon het zadel weer naar de oorspronkelijke stand en begon het zelfde liedje weer. Vond ik - behalve de bewering dat het met materiaalveroudering van de snaar te maken zou hebben - ook niet logisch.
    Wellicht een natuurkundig principe? Beschouw het maar als een gegeven, denk ik dan maar.
    En de Stewmac calculator zal wel door ervaring wijs geworden zijn, en wat Woml zegt snijdt volgens mij ook wel hout...
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Volgens mij heeft dat toch met ouderdom van de snaren zelf te maken hoor Fobo.... ik gebruik op al mijn gitaren dikke flatwounds die ik ook nog eens heel lang laat zitten (luiheid, zuinigheid en ik hou niet van die nieuwe metalige klank) en bij bijna allemaal is na verloop van tijd de hoge E niet meer octaafzuiver (die vervang ik dan door losse snaren die ik koop). Wacht ik nog langer dan verliest ook de B de octaafzuiverheid.... ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten