Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 101 EersteEerste ... 1826272829303878 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 1004
    Senior Member

Standaard

Vraag voor de experts: hoe diep maken jullie de fretslots ? De tangs op mijn fretdraad zijn 1,75 mm. Ik wil de slots inzagen voordat ik de binding tegen de zijkanten lijm, dus die moeten meteen diep genoeg zijn. Mogen ze iets dieper dan nodig, 2 of 2,5 mm bijvoorbeeld ? Ik moet straks niet hebben dat de gleuven niet diep genoeg zijn als ik de frets er in hamer, want met de binding aan de zijkanten valt er weinig te corrigeren.

Nog een vraag: ik heb hier een tube UHU Allplast lijm liggen, waarover ik las dat die speciaal voor plastic bindings is. Hecht dat op hout ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 21 oktober 2020 om 20:59

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    .

Nog een vraag: ik heb hier een tube UHU Allplast lijm liggen, waarover ik las dat die speciaal voor plastic bindings is. Hecht dat op hout ?
    Geen goede ervaringen met uhu. Hechte bij mij niet fijn. Het schijnt dat aceton wel goed werkt. Maar daar heb ik ook geen ervaring mee. Wel met secondenlijm in gelvorm. Dat werkte wel goed.

Senior Member

Standaard

Fretslots beter te diep dan te ondiep.

Bij lijm is het merk heel vaak onbelangrijk maar het toepassingsbereik des te meer. Dan moet je in de toepassingen en vooral de fysische eigenschappen kijken wat voor lijm je hebt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Geen goede ervaringen met uhu. Hechte bij mij niet fijn. Het schijnt dat aceton wel goed werkt. Maar daar heb ik ook geen ervaring mee. Wel met secondenlijm in gelvorm. Dat werkte wel goed.
    Ik wil een wigvormige mal maken in de vorm van de toets met de binding, waar ik dan de toets met de gelijmde binding klem in kan schuiven. Ik lijm de binding op de toets voordat ik die op de hals lijm.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 21 oktober 2020 om 21:27

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Bij lijm is het merk heel vaak onbelangrijk maar het toepassingsbereik des te meer. Dan moet je in de toepassingen en vooral de fysische eigenschappen kijken wat voor lijm je hebt.
    Die UHU is voor plastic, en wordt door TLC Guitar Goods aangeraden voor plastic bindingen. En houtlijm lijkt me geen goed idee. Met secondenlijm heb ik altijd ruzie: dat lijmt me veel te snel.

Senior Member

Standaard

Dabedoelik..... kijk naar de lijm zonder het merk.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Dabedoelik..... kijk naar de lijm zonder het merk.
    Haha, ok. Snappum.

Senior Member

Standaard

Bij het schuren van de radius zijn de fretslots veel te ondiep geworden, en hier en daar zelfs bijna verdwenen. Ik heb ze nu tot de definitieve diepte ingezaagd: 2,5 mm.

Dit is de inlay waar het chipje was uitgebroken; dat is nu opgevuld.

Ik heb een jig gemaakt om de binding tegen de toets te klemmen. Eigenlijk is het gewoon een tapse gleuf waar ik de toets met binding klem in kan duwen.

Ik ga de binding lijmen met UHU Allplast.

Ik ga de binding niet verstek maken bij de hiel, maar zoals op deze foto. De pickup ring komt er tegen aan, dus dat zie je toch nauwelijks.

Senior Member

Standaard

Ik heb nog even in een afvalstukje palissander een radius geschuurd en gekeken of de frets die ik heb in de slots passen. Dat doen ze.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Hm. Had ik maar naar je geluisterd. Na een uur of wat in de jig heb ik de toets er uit gehaald, maar een stuk binding zit niet vast. Ik denk dat het hout van de toets teveel lijm opzuigt. De andere kant is nu ook gelijmd, met meer lijm. Even afwachten hoe dat gaat. En daarna zal ik proberen wat secondenlijm in het losse stuk te laten vloeien. Nadeel is dat dat meteen in de fretslots loopt, maar ik zal de jig scheef omlaag houden. Kijken of dat werkt.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 oktober 2020 om 21:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten