Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 1004

Threaded View

Senior Member

Standaard

Nou, nog eentje voor vandaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik heb eens wat plaatjes bekeken, maar volgens mij zijn niet alle Firebird headstocks hetzelfde. Ik zou dan voor de JW versie gaan.
    Het teststuk levert z’n geld nu al op. Ik bekeek hem nog eens goed, en ik ben niet tevreden met de vorm van de kop. Ik heb deze tekening voor de template gebruikt, en iets aangepast:

Die is vrij smal. De Johnny Winter headstock is breder, en ik vind het totaalplaatje ook mooier en ruiger. Ik maak hem wel zonder die fineerlaag in het midden. Die zit op de JW ook niet. Verder denk ik dat op zo’n smalle kop die knotsen van Kluson banjo tuners niet eens passen.

En omdat ik zo lekker bezig was heb ik nog iets ‘geoefend’ dat ik nog nooit gedaan heb: het maken van een overgang tussen hals en kop, met een volute. Dat is een dikke knobbel onder de hoek van de hals, ter versteviging. Hij zit totaal nog niet op de goede plaats, en is nog lang niet klaar, maar: oefening baart kunst.

Eerst heb ik het stukkie hals even snel afgerond. Meters maken met de shinto rasp.

Het maken van een vloeiende overgang tussen hals en kop, met een volute dus. Dat vind ik knap ingewikkeld, omdat ik niet precies weet wat ik aan het doen ben. Vanavond maar es effe Youtuben.

En nog een laatste ontdekking: ik maak in het eggie de scarf joint toch andersom. Op ‘mijn’ manier zit er eigenlijk maar een klein stukje aan de kop vast, en op de grens van hals en kop loopt de nerf nog zeker 10 cm de kop in.

Samengevat: dit is een zeer zinnig teststuk !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 00:46

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten