Het resultaat van vandaag.
Volgende keer: de body template.
![]()
Het resultaat van vandaag.
Volgende keer: de body template.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 17:27
Ik kon het niet laten om even te proberen de headstock met het teststukje te maken.
Die past er net niet op.
Grof uitzagen.
Het geleidewieltje van de bovenfrees loopt langs de template; de frees kopieert de vorm in het hout daaronder.
Dat lukt allemaal aardig, voor iemand die dit voor de eerste keer doet.
Volgens mij moet de ‘krul’ aan de bovenkant nog wat groter ?
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 17:28
Ik heb eens wat plaatjes bekeken, maar volgens mij zijn niet alle Firebird headstocks hetzelfde. Ik zou dan voor de JW versie gaan.
Nou, nog eentje voor vandaag.
Het teststuk levert z’n geld nu al op. Ik bekeek hem nog eens goed, en ik ben niet tevreden met de vorm van de kop. Ik heb deze tekening voor de template gebruikt, en iets aangepast:
Die is vrij smal. De Johnny Winter headstock is breder, en ik vind het totaalplaatje ook mooier en ruiger. Ik maak hem wel zonder die fineerlaag in het midden. Die zit op de JW ook niet. Verder denk ik dat op zo’n smalle kop die knotsen van Kluson banjo tuners niet eens passen.
En omdat ik zo lekker bezig was heb ik nog iets ‘geoefend’ dat ik nog nooit gedaan heb: het maken van een overgang tussen hals en kop, met een volute. Dat is een dikke knobbel onder de hoek van de hals, ter versteviging. Hij zit totaal nog niet op de goede plaats, en is nog lang niet klaar, maar: oefening baart kunst.
Eerst heb ik het stukkie hals even snel afgerond. Meters maken met de shinto rasp.
Het maken van een vloeiende overgang tussen hals en kop, met een volute dus. Dat vind ik knap ingewikkeld, omdat ik niet precies weet wat ik aan het doen ben. Vanavond maar es effe Youtuben.
En nog een laatste ontdekking: ik maak in het eggie de scarf joint toch andersom. Op ‘mijn’ manier zit er eigenlijk maar een klein stukje aan de kop vast, en op de grens van hals en kop loopt de nerf nog zeker 10 cm de kop in.
Samengevat: dit is een zeer zinnig teststuk !
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 23:46
Ben ik ook niet hoor. Maar misschien laat ik op de echte gitaar die volute ook wel weg. Op die van JW zie ik er geen, of hooguit een kleintje. Op de tekening die ik gebruik staat er wel een.
Als de naad van de scarf joint in de hals zit is dat ook niet erg want die wordt zwart.
Ik doe hem ook altijd onder de toets.
In dit geval zou ik daar zeker voor kiezen, al was het maar omdat je anders de naad voorop de kop blijft zien, met dat kopfineertje dat zo'n eind langs de rand loopt.
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
Ik had weer even een paar dagen gemist in dit topic, weekend he... druk druk haha.
Weer even bijgelezen. Ziet er goed uit. Voor een scarfjoint heb je inderdaad geen cirkelzaag nodig. Zaagtafel die die hoogte kan pakken is een behoorlijk ding, en uiteindelijk zul je hem nog steeds na moeten schaven om echt strak te krijgen voor een goede lijmverbinding.
Dat gele ding heet een hoekmeter of gradenboog. Een zweihaak (geen zwaaihaak) is enkel een instelbare winkelhaak, hier staat geen gradenverdeling op. Is enkel voor het overnemen van schuintes.
Die volute aan de headstock vind ik perfect werken en gaan tegenwoordig ook op al mijn projecten. Je kan een mooie afronding maken en het zorgt voor extra stevigheid in je headstock verbinding. Op mijn babybird heb ik hem ook weer zitten.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Ik kan eventueel naar een vriend met een flinke zaagtafel. Maar ik moet zeggen dat mijn scarf joint met alleen maar handgereedschap goed gelukt is.
Haha, ik noem het nog steeds hoekdinges.
Ik vind het alleen nog even lastig om die volute te maken. Maar die op jouw babybird heeft me al weer wat verder geholpen.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 13:27
Favorieten/bladwijzers