Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 43 van 48 EersteEerste ... 334142434445 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 421 t/m 430 van 479
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    Haha, maar Frans ik weet niet zoveel he. Dus als iemand hier een berekening weergeeft en vervolgens zegt dat je hem rond 42 kan instellen, vraag ik natuurlijk hoe het zit. Ik leer graag 
    Lars, als iemand iets niet weet is dat helemaal niet erg en als ik het wel weet ben ik de eerste die dat graag wil overdragen maar ......

De vragen die je nu steld zijn al meerdere keren beantwoord vandaar dat ik naar je eigen topic verwijs.

De benadering van fredje is natuurlijk prima en komt op hetzelfde neer. Naar mijn mening is de wijze van nico zoals beschreven in de versterker faq net iets eenvoudiger aan de leek uit te leggen en bovendien minder afhankelijk van g2.

Doe ermee wat je wil maar als je het goed bestudeerd en naspeelt zoals beschreven kan het niet mis.

Angst voor de hoogspanning is onzin want je laat je wel verleiden door even zo gevaarlijke brouwsels van onwetende youtube knutselaars.

Amen
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Helemaal goed hoor - ik heb hem ingesteld op 36mA en zal hem nog eens doormeten met 'de officiele adapter' als ik die weerstand binnen heb en via de berekening van Nico. Eerst maar eens in elkaar zetten en kijken of hij het dan nog goed. Niets verbaast mij meer.
    Laatst gewijzigd door larsje; 13 juni 2020 om 11:13

Senior Member

Standaard Blues Deville 410 ( begin jaren 90)

Gozer, je moet echt proberen meer lering te trekken uit wat je hier voorgeschoteld krijgt (vooral van Frans, laat mij maar lekker buiten beschouwing) anders wordt het erg vermoeiend.... wat stelregels:
    - meten is weten
    - gehoor (‘wat lekker klinkt’) is erg subjectief en dus onbetrouwbaar
    - buizen hebben parameters waarbinnen je moet blijven anders gaat ‘t fout
    - als forum mogen we onze handen samenknijpen met gozers als Frans en Nico dus LUISTER GOED NAAR WAT ZE ZEGGEN! (En er zijn er zijn er meer! Fredjuh bijvoorbeeld).

Volgens mij weet je dat wel, maar je wil te snel naar het eindresultaat en je gaat vaak voor de makkelijke (=voorgekauwde) weg. Probeer toch zoveel mogelijk de achterliggende theorie mee te krijgen! En laat die ook beklijven!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 14 juni 2020 om 00:30
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Standaard

Haha, thanks. Maar ik snap hem hoor 😉. En ik weet dat mijn aanpak, als je daarover kunt spreken, wat onorthodox is. Het komt uiteindelijk altijd wel goed na heul veul posts. Maarrr...ik ben heel blij met de mods (van jou) en met Frans als steun en toeverlaat. Komt morgen nog een dank je wel voor. Maar die kost ff tijd en moeite.

Standaard

Nog een keer de berekening van Nico gebruikt:

Voor A1
    6L6GC (Pmax is 30 Watt)
    Uak = 469Vdc
    Ra = 55 ohm.
    Gewenste bias = 70%

De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:

Voor A1:
    Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.

Ura = 30* 0.7 * 55 / 469 = 2,46

Voor A2:
    6L6GC (Pmax is 30 Watt)
    Uak = 469Vdc
    Ra = 59 ohm.
    Gewenste bias = 70%

De vereiste instelspanning voor een biasvermogen van 70% volgt dan uit:

Voor A2:
    Ura = Pmax * 70% * Ra / Uak.

Ura = 30* 0.7 * 59 / 469 = 2,64

Klopt dit zo?

Senior Member

Standaard

Klopt dit zo?
    Eenvoudig he? En vrij nauwkeurig ook

Standaard

Fijn! Maar help me even, wat zegt dat getal nu dat eruit komt. Die 2,46 bijvoorbeeld?

Senior Member

Standaard

Fijn! Maar help me even, wat zegt dat getal nu dat eruit komt. Die 2,46 bijvoorbeeld?

De wet van ohm he! Je kan het ook weer terug rekenen.

Als je 2.46V meet over 55 ohm is dat een stroom van 44.7mA. Dit is nu de stroom die jij met alle geweld via een bias adapter wil meten, zij het met een grove foutmarge.

Want Pbias = Ua x Ia

Je weet Ua
    Je hebt Ia berekend

Pa is dan 469 x 0.0447 = 20.97Watt

Deel je dit bias vermogen door 70% kom je op de 30Watt die de buis mag hebben.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Super! Dank je wel 😉

Standaard

Want U=I*R. Weet je wat het erge is Frans. Ik heb op het VWO, wiskunde B en scheikunde in mijn pakket gehad. Natuurkunde laten vallen, daar pluk ik nu de wrange vruchten van 😁

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten