Alles valt te leren!
![]()
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Nog een vraag on topic. Ik wilde toch even kijken wat een NFB potmeter doet met de klankkleur van de versterker. Zat te denken om een (eventueel tijdelijke) potmeter van 50k te gebruiken. Maar wat valt er over die klankkleur te zeggen
Ik ook geboren Hagenees.
Egwel....
Jaren terug speelde de Earring in de Rijnhal Arnhem met Billy the Kid in het voorprogramma. Maat van mij speelde in de laatste en had me op de lijst gezet. Er waren nogal wat lui meekomen die allemaal een andere verklaring voor mijn verhuizing hadden: Friesland, Duitsland, Limburg, etc........ Ondertussen werd er om ons heen wat verontrust gekeken naar ons met die luide stem en zelfvertrouwen![]()
Simpel gezegd, hoe meer NFB, hoe meer je buizenbak als een transistorbak gaat klinken. Meer NFB = minder ruis, minder ondertonen, ietsje meer clean vermogen, minder versterking, hardere aanzet van oversturing.
Op mijn versterker heb ik geen NFB. Ik hou van die ondertonen die je krijgt als je een bend-release doet terwijl er een andere snaar meeklinkt. Ik hou van die soepele transitie van clean naar overdrive, dat vettige cleangeluid, alsof je aan het neuriën bent. Juist het grote volumeverschil als je je gitaarvolume opeens open gooit voor een solo vind ik heerlijk. Kenmerkend voor Vox-versterkers.
Sommige mensen hebben liever dat het volume wat constanter blijft, dat de overdrive wat sneller aanzet. Zoals Marshall dus.
Helder! Dit nodigt mij uit om de minder NFB optie te gaan onderzoeken -![]()
En denk erom: minder NFB betekent grotere NFB weerstand. Omgekeerd evenredig is altijd zo’n brain-fuck voor me.....
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Favorieten/bladwijzers