Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
Dat is dus wat ik met de “can of worms” bedoelde  maar inderdaad, daar hebben velen een meer of minder uitgesproken mening over.

Persoonlijk denk ik niet dat een buitenstaander, zeker niet je publiek in de kroeg waar je staat te spelen na de lockdown, het verschil gaat horen tussen de handgewonden set van €500,- of een fabriekssetje van €200,- Degene die er €500,- voor betaalt, is IMHO niet subjectief in dezen, die heeft een verschil van €300,- te rechtvaardigen. Daarin is iedereen verder vrij uiteraard, als je het eraan uit wil geven, be my guest. Ik heb alleen behoorlijke bedenkingen bij de bekende gitaristenwijsheid dat handgemaakt, handgewonden, duurder, oude meuk (vintage?), per definitie beter is. Alsof Abigail magisch elfen stof op haar vingers heeft, dat aan de pickups blijft zitten voor een levendiger “tone”. Voor mij dezelfde categorie als cryogeen gekoeld zilverdraad etc etc. Je mag het van mij horen hoor, ‘t is een vrij land...
Well, yeah: ik heb twee sets van Seymour Duncan gekregen van die Zephyr Silver pickups en ja, ze klinken bijzonder goed. Dat zilver een betere geleider is die ook nog eens flexibeler is, vertaalt zich in het feit dat die pickups niet gewaxpot hoeven te worden want de spanning op de zilveren draad is gewoon hoger bij het winden, dus de wikkelingen schuiven minder, dus waxpotten om de boel op z'n plek te houden is niet nodig. Het cryogeen behandelen van metaal is ook een betrouwbare methodiek gebleken om onzuiverheden in metaal te corrigeren (lees harder te maken, duurzamer maken, buigzamer maken: ideaal voor spoeldraad). Het effect hiervan is niet duidelijk als je 1 setje neemt maar wél als je meerdere sets neemt: het maakt het product consistenter en dat is precies wat fabrikanten willen. Dat je als gebruiker zeker weet dat wat je koopt, gelijk is aan elkaar.

Hoe vaak heb ik het niet gezien dat bijvoorbeeld 1 JB nou NET veel toffer is dan die ander, ondanks dat ze hetzelfde zouden moeten zijn (voor mijn werk jaag ik er tientallen JB's per jaar doorheen: dat je dus niet denkt dat het gaat om incidenten). Het is net iets hotter of juist niet, de noten vloeien net wat lekkerder, de tone is net wat strakker of juist niet. Het is dat 'mojo' element in de tone. En dat is ook waarom pickups van MJ (Seymour Duncan) of Abigail (Fender) zo geroemd worden. Het is niet dat zij nou beter wikkelen of dat knopje van de winding machine beter indrukken dan jan met de korte achternaam. Zij hebben zóveel ervaring dat ze op bijna intuitie de spanning op de draad kunnen aanpassen tijdens het wikkelen, dat ze variaties in het draad beter doorhebben dan de gemiddelde medewerker en door hun ervaring beter kunnen spelen, compenseren, aanpassen op die variaties. Om maar te zwijgen over het juist 'chargen' van een magneet; zelfde verhaal. Dat, plus het feit dat zij die pickups gemaakt hebben, is de reden dat ze zo gewild zijn. Niet omdat ze perse beter zijn maar als seal of approval en als respect voor wat die dames gedaan en gepresteerd hebben in hun leven. Zeker Abigail: zij zat zo lang bij Fender, zij heeft nog (geloof ik) met Leo zelf samengewerkt of in ieder geval nog in zijn tijdperk. In dit wereldje van gitaarbouw zijn dat soort legacies ontzettend veel waard.

Dan blijft de vraag: hoor je dit nou echt? Ik denk het niet. Ja, die Silver Zephyr pickups zijn geweldig, maar zo zijn de pickups van Nordstrand, AxesRUs, Bareknuckle en vele, vele anderen ook. 'Hoor' je dat het zilver is en 'hoor' je dat ze nylon bobbins en duo polepieces hebbenen crygenically treated zijn? Mnee, maar wat je wel hoort is iets dat ontzettend moeilijk te beschrijven is in een 1 op 1 blind test situatie. IK heb die test gedaan hoor maar het is ontzettend moeilijk. Je hoort dat die Zephyrs (maar voor hetzelfde geld dus ook die MJ pickups!) een bepaalde transparantie hebben, een bepaalde note separation, definitie, die 'koperen' pickups niet hebben. Of dat iets is dat je wilt of moet willen, daar doe ik geen uitspraak over. Het laat wel weer zien dat alles wel iets doet voor je tone.

__________________________________________________ __________________________________________________ _

Ik wilde nog 1 ding zeggen over het vet/schuine stukje.

Oude meuk/vintage is niet perse hetzelfde als handgewonden maar beide is wel duur. Ik durf te stellen dat vintage zeker niet altijd beter is maar ómdat het vintage is, is het duur. Handgewonden voor de grootheden van de wereld of zelfs de lui die dat gewoon willen, maakt wel uit maar dat heeft weer te maken met de consistency, gelijkmatigheid. Stel je voor, je bent een pro of een liefhebbende amateur (sorry, pleonasme ) en je wilt perse DIE ENE pickup herhaalt hebben voor jouw live rig of omdat je gewoon DIE pickup wilt en baalt als het net niet precies hetzelfde is. Dan snap ik heel goed dat je een stapje duurder gaat, omdat die duurdere merken veel consistenter zijn. Daarin excelleert Bareknuckle gewoon immens: die lui zijn zo goed dat hun pickups die van de band komen, consistent zijn en klinken en dat is iets waar Dimarzio en Seymour Duncan steken laten vallen bij tijd en wijle.

En dat is dus ook precies de reden waarom fabrieksmatig gemaakte pickups het verre Oosten vaak ook minder goed zijn en minder goed klinken. Hun materialen zijn goedkoper, ze hebben niet de knowhow of wil om tijdens het productieproces te compenseren voor de fouten in het materiaal (die significanter zijn dan in het duurdere materiaal dat gebruikt wordt in de duurdere pickups) en daarom klinken Aziatische pickups vaak inferieur. Goedkoper materiaal, goedkopere krachten, minder knowhow: gewoon de aantallen pompen die ze moeten pompen. Ik heb zo voor mijn vorige werkgever honderden sets door moeten meten van een bepaald pickup model. Ik wist dat die pickups gewonden werden op aantal wikkelingen maar de variaties waren enorm: de brug pups lagen tussen de 7k en de 9k met als nominale waarde 7.2K: dat is echt meer dan de 5 tot 10% marge die de meeste bouwers hanteren! Het was ook zichtbaar: de 9K pups hadden echt meer draad op de spoel en dat kwam omdat die draad net een fractie dikker was dan de standaard die het zijn moest.

Dat is waar je dus voor betaalt.

Hopelijk heb ik zo wat helderheid kunnen verschaffen in hoe het pickup-wereldje werkt.

(P.S.: daarom zijn de Fishman Fluence pickups ook zo geweldig: die hebben geen spoelen maar microcoils onder kapjes die op printplaatwafers worden 'neergelegd', met een extreem nauwkeurig en consistent resultaat tot gevolg: en ja, dat kost dus knaken).