Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjans Bekijk bericht

- Aan de anode van de EL84 hangt een RC combinatie (R14 + C8 die ik niet begrijp. (Ik begrijp RC combi's zowiezo niet zo goed, geloof ik...) Ik heb het in mijn ontwerp opgenomen omdat in de radio eenzelfde combi zit. Het zal wel frequenties filteren maar is het wel nodig? Ik zie in de schema's van gitaarversterkers nooit zoiets als dit.

- Aarding: In de radio zit een dubbele filterelco (2 x 47uF) met een gemeenschappelijke aarde. In iedere handleiding die ik lees over versterkerbouw staat dat de elco voor de voorversterkerbuis geaard moet worden op hetzelfde punt als de rest van de voorversterker en niet bij de rest van de voeding. In mijn layout heb ik het schema van de radio aangehouden, dus beide elco's geaard bij de voeding. Op deze manier heb ik minder draadbruggen en alle onderdelen van de voeding netjes bij elkaar. Korte lijnen lijkt me belangrijk. Is dit verstandig? Of toch de tweede elco aarden bij de voorversterker?

- Ik heb de weerstand R12 tussen g2 van de EL84 en B2 in de layout gezet tussen de anodeweerstanden van de voorversterkerbuis. De reden is hetzelfde als bij de aarding van de voedingselco's C21 en C22; op deze manier heb ik één punt waar ik B2 kan aansluiten. Lekker kort en overzichtelijk, maar er wordt overal aangeraden om voorversterker en eindversterker uit elkaar te houden. Toch maar R12 op een andere plek en een extra draadje?

Ik kan natuurlijk ook gewoon alles in elkaar solderen en zelf uitvinden wat het beste is maar ik vind het denkwerk van te voren ook errug leuk. Ik hoop dat jullie me willen helpen!
R14+C8 is een hoogaf filter, gewoon weglaten.

Voedingselco gewoon op een punt aarden, je kan immers niet anders en de argumenten zijn per chassis anders. Heb je na de bouw last van brom ga je op zoek naar de oorzaak (ook daar leer je van).

Positie G2 weerstand is geen probleem. Mocht je toch last van feedback hebben kun je overwegen een extra Cap (B3 maken) in te zetten kort bij V1.

Nog even een paar aandachtspuntjes:

1 Niet eerder een EL84 gezien met vijf roosters

2 Dan de OT. Hier zit een smoorspoel in verwerkt met een bijzondere functie. De fase van de rimpel is tegengesteld aan de fase van de EL84 anodevoeding waardoor de voedingsrimpel zou worden opgeheven zoals dat met een balanstrafo ook gedaan wordt. Voorwaarde is wel dat de stromen even groot zijn en daar zit nu het probleem omdat de spoel normaal de hele ontvanger moet voeden en jij dat deel hebt geamputeerd. Een manier om die ontbrekende load terug te krijgen zou gewoon een externe belasting in de vorm van een dikke weerstand kunnen zijn. Stof tot nadenken?