Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Dat idee had ik ook al. Maar dan werkt het dus ook alleen als mensen hun eigen op maat gemaakte in-ears mee nemen naar het concert. En de gemiddelde concertbezoeker heeft die niet.
Tenzij natuurlijk íedereen overgaat op dit systeem. Dan kan het zaalgeluid gewoon uit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Afgezien daarvan heeft afluisteren op hoofdtelefoon hoe dan ook een heel andere beleving dan geluid in de ruimte. Qua spelen is dat al een reden dat ik (en dan denk ik ook aan akoestische solo-optredens) liever niet met in-ears werk. Akoestische gitaar op de hoofdtelefoon is misschien hi-fi, maar ik hoor de bijgeluiden dan zoveel duidelijker dat het mijn spel in de weg zit. Focus gaat dan heel erg naar wat er niet klopt, ipv de feel van een uitvoering. Bij het beluisteren van iemand anders is dat dan alweer minder erg.
Voor mij als bezitter van een gelukkig nog goed te hebben fase van tinitus is er maar 1 ding echt belangrijk; zorgen dat de schade tot dit niveau beperkt blijft.

Ik denk wel dat het voor akoestische solo optredens wat nauwer komt qua geluidservaring met de directheid van in-ears. gelukkig is het ook wat beter te doen om het geluidsniveau laag te houden omdat je niet gebonden bent aan het volume van een drumstel of die gitarist die vindt dat z'n buizenversterker bij stand 7 op de schaal van Richter het lekkerst klinkt. Alhoewel... sta je dan in een grote zaal zal er alsnog veel zaalgeluid zijn en lopen de db'tjes evengoed aardig op.

In een band heb je wel weer genoeg andere die de bijgeluiden deels overstemmen waardoor je er wat minder last van hebt.

En last but not least; alles went. Ik speel al 6 jaar uitsluitend over een koptelefoon omdat ik pas speel als de kindjes op bed liggen en dat was heel erg wennen, maar maakte de stap naar in-ear wel kleiner denk ik. Ik heb overigens een AKG koptelefoon die naar mijn mening meer hifi klinkt dan mijn in-ears dus dan ga ik er zelfs op vooruit