Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
Je denkt hier verkeerd om. Prio nr. 1 bij ieder concert is om dat volume dat op stand instant-tinitus staat zo veel mogelijk te dempen. Dat doe je niet met die witte dingen die bij je iPhone zaten, maar met goede op maat gemaakte in-ears of zeer goed afsluitende over-ears. Dan haal je er een db of 35 uit. Zelf vind ik dat vaak nog hard zat, gelet op hoe de bassen etc. doorkomen. Vanaf daar ga je dan toevoegen wat je nodig hebt. Niet enkel qua volume, maar mn. qua EQ. Het geluid op mijn in-ears is dan ook altijd vrij zacht, maar qua EQ alles behalve vlag. Laag eruit, hoog erin.
Dat idee had ik ook al. Maar dan werkt het dus ook alleen als mensen hun eigen op maat gemaakte in-ears mee nemen naar het concert. En de gemiddelde concertbezoeker heeft die niet.

Afgezien daarvan heeft afluisteren op hoofdtelefoon hoe dan ook een heel andere beleving dan geluid in de ruimte. Qua spelen is dat al een reden dat ik (en dan denk ik ook aan akoestische solo-optredens) liever niet met in-ears werk. Akoestische gitaar op de hoofdtelefoon is misschien hi-fi, maar ik hoor de bijgeluiden dan zoveel duidelijker dat het mijn spel in de weg zit. Focus gaat dan heel erg naar wat er niet klopt, ipv de feel van een uitvoering. Bij het beluisteren van iemand anders is dat dan alweer minder erg.