-
Je brengt me op ideeën:

Het is weer een NFB regelaar met demping. Op de TU wordt er nogal gehamerd op NFB en demping, terecht imho. D1 is de 12V referentie, en D2 is beveiliging voor het torretje. Het circuit presteert super in de simulatie.
Wat betreft die gate-sturing, de gate gedraagt zich als een cap van enkele nF dus ja, als je de pmos snel open en dicht wilt gooien zit je vast aan hoge piekstromen. Ik denk dat als je deze stromen ontkoppelt er geen probleem is. De push pull driver met die 2 torren verbruikt bij mij 7 mA bij 70 kHz, valt wel mee. Tuurlijk, de piekstroom is 500 mA maar die kun je ontkoppelen.
Als je de gate langzamer open en dicht gooit wordt de driver niet echt veel zuiniger, en de pmos gaat veel warmte verstoken, geen goed idee denk ik. Frequentie omlaag wordt ie wel wat zuiniger van inderdaad. Ik moet wel zeggen dat jouw idee om de pmos langzaam open te zetten en snel dicht te gooien ook wel aantrekkelijk is, ik heb dat vaker gezien. Echter werkt dat alleen echt goed als de stroom door de spoel elke cyclus (bijna) naar nul gaat. Anders stook je de pmos op bij het openen.
De pmos verstookt bij mij 2,5 Watt bij 200 mA door de load. Dat wijst erop dat ie snel dicht gaat. De vermogenspiek duurt 300 ns.
Laatst gewijzigd door fredjuh; 21 maart 2018 om 21:10
Regels voor berichten