Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
Daarbij komt ook nog dat met name de bas, die het meest schadelijk is voor je gehoor, het moeilijkst te dempen is dus ook niet het gebied waar de standaard doppen tekort schieten vanwege vorm en materiaal. Het gevolg is dus niet alleen dat het nog steeds te hard gaat in de schadelijke frequenties maar ook nog eens dat de bas gaat overstemmen.
Dat was voor mij dus ook de reden in-ear te gaan, omdat ik met die doppen echt m'n eigen geluid niet goed kon horen.
Ik heb juist begrepen dat de hoge tonen het meest schadelijk zijn voor je gehoor; vandaar dat je ook als eerste hoge tonen mist?

Dat met die overstemmende bas herken ik, met name van de oudere Alpine dopjes (die gebruikte ik vroeger) en gele propjes. Maar ik gebruik al jaren Elacin otoplastieken en daarmee hoor ik mezelf (en de rest) heel erg prima, een van de beste investeringen geluidstechnisch gezien, voor mezelf dan, die ik heb gedaan.
Een club als Pluggerz bied ook op maat gemaakte otoplastieken met ER filter (datasheets bekijkend exact dezelfde filters als die van Elacin) aan, maar ze hebben ook andere filtersystemen.
Het grappige is zelfs, dat als je de ER filters vergelijkt met de Pluggerz DM filters (als voorbeeld), dat de DM filters in het gebied onder de 500Hz veel vlakker zijn dan de ER filters.
Het zou dus bést kunnen zijn dat de ER filters -zoals Elacin deze nog steeds heeft- min of meer achterhaalde techniek is.

@arjan, inears zijn sowieso al voorzien van een flinke demping (25dB of zo?) toch?
Ik ken wel mensen met bijvoorbeeld 4-wegsystemen van Ultimate Ears, maar die zijn toch echt tákkeduur, dus "de goedkoopste oplossing" zoals je aangeeft begrijp ik nog niet helemaal