-
Bedankt voor de reacties heren 
@ Vester
Dat het 't beste is om alles uit te versterken snap ik, dat gaat 'm denk ik voorlopig niet worden ivm interesse/kosten.
@ Erik
We spelen eigenlijk helemaal niet zo gek hard. Maar een drumstel met een drummer die er zin in heeft gaat al vaak qua decibels over de grens heen waarop het nog aan te raden is daar met gehoorbescherming bij in de buurt te staan. Om dat niveau acceptabel te krijgen moet de drummer echt gaan zitten aaien. En dat gaat niet alleen ten koste van het feit dat hij lekker zit te drummen maar als je heel zacht speelt wordt het enerzijds lastig om energie in een nummer te leggen en dynamiek kan je ook wel vergeten. Het is dus niet per se een kwestie van geen rekening willen houden maar ligt ook verscholen in de fysieke eigenschappen een drumstel. Zo'n kreng gaat gewoon loeihard en dan moet de rest mee.
Ik speel inmiddels ook een jaar of 14 in verschillende bandjes en ben eigenlijk nog nooit zonder suizende oren een repetitie uitgekomen. Hetzelfde geldt voor talloze stapavonden en concerten. Het gaat op veel plekken gewoon standaard veel te hard. Het ligt dus allemaal wel wat genuanceerder dan dat het in de band een stelletje egoïstische eikels zijn. 98% van de schade heb ik waarschijnlijk buiten de band opgelopen.
Daarbij treden bij sommige mensen eerder bepaalde klachten op dan bij andere. Zo heb ik snel last van een muisarm en heeft mijn vrouw 2 tot 3 keer per jaar buikgriep. Wellicht dat mijn oren minder kunnen hebben dan gemiddeld. En als ik kijk hoeveel mensen bij een concert/discotheek/repetitie staan zonder gehoorbescherming (net als ik tot een tijd geleden) terwijl dat toch echt heel hard gaat schijnt het 't grootste deel van de bevolking ook eigenlijk weinig te kunnen boeien.
@Arjan dat zou ook mijn ideaal beeld zijn. Echter is er bij ons nog niet echt sprake van geld verdienen en is de vraag of het ooit zo ver gaat komen. Ikzelf ben wel bereid 500 euro te investeren in het behoud van mijn gehoor en plezier in muziek. Maargoed, ik heb er last van, ik vind het belangrijk én ik kan het betalen. Dat geldt helaas niet voor iedereen in de band.
@Kim
ik wilde via een mengtafeltje zelf de zangmonitoren bij mijn gitaar mixen. Wat er in dat geval niet op zit is dus drums, bas en slaggitaar.
@Harold / @mrweird
Mijn op maat gemaakte oordoppen zitten op zich wel prima maar die dempen verre van vlak. Gevolg; veel te veel laag waardoor mijn eigen geluid slecht hoorbaar is en ik nuances wel kan vergeten. Daarom probeer ik Pluggerz, de wat duurdere voor muzikanten (die werken dus vrij aardig als ze voor een deel uitzakken) en laatst nog een setje smalle doppen gekocht met hetzelfde resultaat als mijn op maat gemaakte doppen en Pluggerz wanneer ze diep in mijn oor steken.
Ik moet even kijken van welk merk ze zijn, maar ik kan me wel herinneren dat ik ze ergens in Brabant bij een groothandel heb laten aanmeten. Was een klant van mijn vader destijds dus die heeft dat toen geregeld. Als ik Google op Elacin in dat pand zie zou het dat zo maar kunnen zijn... Dat is echter wel even geleden, de doppen op de site zien er nu anders uit en hebben wisselbare filters. Geen idee welke demping er bij mij in zit nu.
Regels voor berichten