Ik heb het idee dat we het niet over hetzelfde hebben, voor de moderne soldeertechnieken komt wel wat meer kijken maar in de oude ampjes en de zelfbouw projectjes binnen dit forum is het soldeerwerk nog gewoon simpel. Kan me niet voorstellen dat daar theorie voor is behalve dat de stekker er in moet.
Ik ken dat soort documentjes wel, heb ook vaak notitie moeten nemen van dat soort lectuur. Ik weet ook wel dat er voor de moderne technieken andere normen zijn waar je echt voor moet opleiden maar ik werk goddomme aan Fendertjes van 50 jaar oud. Niks CMOS, niks loodvrij, geen polsbandjes meer. Heerlijk, de geur van ouderwetse harskern soldeer. Een techniek die ik op mijn 10e jaar door had en dat is geen raket technologie. Zou ik vaak aan moderne boarden moeten werken is een stukje training best op zijn plaats en zou daar ook zondermeer aan deelnemen, graag zelfs. Idd vergrijp ik me nu en dan aan een SMD klusje en heb ook wel eens een 400 potige op een PC mainboard gesleuteld. Toegegeven, had ik ook best wel een kluif aan al is de operatie wel geslaagd. Heb heel vaste hand maar de oogjes laten het een beetje afweten dus heb vaak de loep nodig en iemand die hem vast houdt ...... de loep dan. Ooit op jouw aanraden een microscoop camera aangeschaft en gebruik die voor de nacontrole bij SMD zooi, Werkt lekker op je grote PC scherm.
Vwb de oude technieken blijven we het dan oneens, voor de nieuwe technieken kun je theorie verslinden tot je een ons weegt, ook hier komt het toch neer op oefening en handvaardigheid. Mis je deze componenten dan is het een nogo. Blijven we maar gewoon van mening verschillen, gelukkig kan dat op een democratisch forum.![]()

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers