Tot m'n grote spijt ben ik dit niet met je eens. Ik was die mening ook toegedaan. Ik kan toch solderen en mooie lasjes maken? Doe ik toch al 15 jaar Nou dan? Tot ik vervolgens, als gevolg van bedrijfsbeleid door een IPC gestandaardiseerde soldeer en reparatietraining heen werd getrokken. Na 3 dagen was ik toch duidelijk overtuigd dat wat ik voor die tijd deed kon worden afgedaan als kluswerk. Wat ook de mening was van die rakkers die al 25 jaar of meer hun bammen met solderen verdienden. Als het zo gemakkelijk is Frans, waarom zijn dat soort trainingen dan mogelijk/nodig? Juist om rakkers zoals jij, die het allemaal al weten, weer even bij de les te halen, bekend te laten worden met nieuwe technieken, bekend te laten worden met SMT en bijbehorende technieken etc etc.
Alles in deze korte versie weet jij al en pas je ook toe? Ik betwijfel het.
http://www.ipc.org/committee/drafts/...1F-Feb2012.pdf
Is dat opleiding? Ja. Een cursus van 3 dagen is ook een vorm van opleiding. Net zoals een 4 dagen werken-1 dag naar school concept wat je bij installateurs zo vaak ziet.
Enb daarmee bevestig je nou exact m'n hele punt. Dat je, door het volgen van training, iets kunt leren. En dus ook die taak waarvan de installateur z'n kennis onvervreemdbaar in pacht claimt te hebben.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Niemand zegt dat solderen makkelijk is, althans goed solderen, maar een paar weerstandjes op een printje solderen is ook niet echt moeilijk. Het wordt een ander verhaal als je zinken goten moet solderen, waarbij de las 30 jaar niet zal scheuren. Of het solderen van fittingen in koperen leidingen van 52 mm.
Of het solderen van lood op de kerktoren, dat is een ander verhaal.
Eens. Maar het zal ook zijn jarenlange ervaring zijn die leert dat de gemiddelde Gamma-prins een prutser is. Zelfs onder de so-called vakmannen heb je beunhazen rondlopen, laat staan onder de goedwillende amateurs.
Neemt niet weg dat ze best iets mogen beoordelen op basis van kwaliteit in plaats van professie. Daarin ben ik het zeker met je eens.
ja Han, ik heb je voorbeelden allemaal gelezen. Ja, we kunnen altijd een voorbeeld verzinnen van iets anders wat ineens heel moeilijk is en wat een nieuwe skillset vereist. En ja, iedereen kan een weerstandje solderen. Maar waar exact refereerde ik aan "een paar weerstandjes op een printje"? Juist vanuit het perspectief dat in deze werkbankrubriek het gros al gaat huilen bij het woord "printplaat" en er op het moment dat het SMT en/of digitaal bij komt kijken taait de hoofdmoot al helemaal af. Blijkbaar komt daar meer bij kijken dan gedacht.
Maar inderdaad, de dakgoot van een kerktoren is ook lastig....
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
er bestaat een certificerings routine om dingen te mogen solderen voor satelieten of pacemakers.
Als je wel eens iemand hebt gesproken die dat werk doet ga je anders kijken naar figuren die even een weerstandje aan een printplaat bakken. En JA, ook die simpele fuzzbox zal echt 20 jaar langer meegaan als je doorhebt hoe solderen echt gaat. Zeker met de hogere temperaturen van loodvrij solderen in combinatie van moderne surface mount IC's.
Zelfs het de-solderen is in werkelijkheid iets waar grote verschillen tussen zitten...
Maar ja, geen HBO he. Dus iedereen kan het.
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Er zijn hier in de regio wel bedrijven waar je eerst een interne soldeercursus moet volgen voordat je aan de producten mag werken. Je hebt een MTS elektronica met praktijkvakken en al 35 jaar dagelijks een soldeerbout in de hand? Niks mee te maken. Eerst een certificaat halen en na 2 jaar vervalt deze en moet je opnieuw.
Toch wel nuttig hoor, zeker met dat RoHS (loodvrij) en smd gebeuren. Dit soort dingen kan ik met het juiste gereedschap handmatig (de)solderen:
De 'eis' is dat een klant na retour van een reparatie bij openmaken ("wat hebben ze eraan gedaan?") niet aan de print mag kunnen zien wat er vervangen is.
"Meten is weten, gissen is missen"
Ik heb het idee dat we het niet over hetzelfde hebben, voor de moderne soldeertechnieken komt wel wat meer kijken maar in de oude ampjes en de zelfbouw projectjes binnen dit forum is het soldeerwerk nog gewoon simpel. Kan me niet voorstellen dat daar theorie voor is behalve dat de stekker er in moet.
Ik ken dat soort documentjes wel, heb ook vaak notitie moeten nemen van dat soort lectuur. Ik weet ook wel dat er voor de moderne technieken andere normen zijn waar je echt voor moet opleiden maar ik werk goddomme aan Fendertjes van 50 jaar oud. Niks CMOS, niks loodvrij, geen polsbandjes meer. Heerlijk, de geur van ouderwetse harskern soldeer. Een techniek die ik op mijn 10e jaar door had en dat is geen raket technologie. Zou ik vaak aan moderne boarden moeten werken is een stukje training best op zijn plaats en zou daar ook zondermeer aan deelnemen, graag zelfs. Idd vergrijp ik me nu en dan aan een SMD klusje en heb ook wel eens een 400 potige op een PC mainboard gesleuteld. Toegegeven, had ik ook best wel een kluif aan al is de operatie wel geslaagd. Heb heel vaste hand maar de oogjes laten het een beetje afweten dus heb vaak de loep nodig en iemand die hem vast houdt ...... de loep dan. Ooit op jouw aanraden een microscoop camera aangeschaft en gebruik die voor de nacontrole bij SMD zooi, Werkt lekker op je grote PC scherm.
Vwb de oude technieken blijven we het dan oneens, voor de nieuwe technieken kun je theorie verslinden tot je een ons weegt, ook hier komt het toch neer op oefening en handvaardigheid. Mis je deze componenten dan is het een nogo. Blijven we maar gewoon van mening verschillen, gelukkig kan dat op een democratisch forum.![]()
Favorieten/bladwijzers