Om nog maar even bij Dynacord te blijven, dit is een neefje van de MV120.
Ik kan er niet veel over vinden dus heb ook geen schema van dit ding. Waarschijnlijk is het een STV60 of STV75 maar er is flink in huis gehouwen, is dat een beetje nederlands? Weet ik veel maar je weet wat ik bedoel. Elko's zijn allemaal vervangen maar sommige hangen gewoon los aan de bedrading zal ik maar zeggen.
Op meerdere plaatsen rond de voedingstrafo tref ik bewust losgehaalde bedrading en het circuit is verre van origineel dus zonder schema wordt het kijken wat er te redden valt. DE netschakelaar is trouwens bedraad met afgeschermde microfoonkabel.
Bij ontvangst werd al medegedeeld dat de uitgangstrafo stuk was, dat zullen we nog wel eens zien dan.
Om te beginnen zit er een defecte netzekering in en vervangen helpt maar heel even....iets van een paar microseconde of zo. Die zekering gaat niet echt helpen en een andere aanpak is nodig. Eerst maar eens secondair alles losgegooid om een defect achter de trafo uit te sluiten. De trafo is vergelijkbaar met de trafo van het neefje eerder uit dit topic dus daar ga ik maar even van uit. De trafo bestaat ook hier uit vier onafhanklijke 6,3V~ wikkelingen, twee hoogspanningswikkelingen maar nu beide met centertap en een biaswikkeling. In onderstaand schema zit dus een verschil in de hoogspanningswikkelingen, in dit geval zijn ze helemaal gescheiden en is er geen gemeenschappelijke centertap.
Met een extern trucje krijg ik het ding een beetje veilig aan de praat. Geen sluiting, primair is de trafo dus in orde. Aansluiten met alleen de vier 6,3V~ wikkelingen liet de hele kerstboom oplichten en had ook niet anders verwacht. Deze amp is itt de MV120 uitgevoerd met zes stuks EZ81 buisgelijkrichters. Aansluiten van de buisgelijkrichters zou geen direct probleem mogen zijn omdat de gelijkrichtbuizen namelijk eerst moeten opwarmen voor de zekering knalt in dit geval vliegt de hele boel er al uit direct na inschakelen. Aansluiten van de hoogspanningswikkelingen geeft idd geen probleem. In ieder geval is er geen bedradingsluiting of lekke cap over de secondaire wikkeling. Tijdelijk heb ik een externe biasspanning aangebracht om de eindbuizen af te knijpen en zo de hoogspanning helemaal op te kunnen laten komen. De amp werkt maar met een anodespanning van meer dan 1000V dc.....oops! Het gaat nog redelijk hard ook mits ik de bias hoog houd.
Maar nu komt het, het gekke is nu dat na aansluiten van de biaswikkeling de zekering weer in rook op gaat. In het biascircuit zit echter geen sluiting want ik kan hem wel extern voeden.
Dit heeft me even bezig gehouden en de voorlopige uitkomst is dat er een vreemde sluiting in de voedingstrafo lijkt te zitten. Volgens schema van de MV120 is de bias wikkeling volledig gescheiden van de andere wikkelingen maar bij deze trafo meet ik een koppeling naar de hoogspanningswikkeling en dat is nog niet alles. Een wikkeling geeft iets van 2x 320V~ wat wel kan kloppen maar de andere wikkeling is heel asymetrisch en geeft op een wikkeling tov de centertap 780V~ en op de andere wikkeling 275V~. Het gevolg is natuurlijk die hoge anodevoeding van meer dan 1000V=. De vraag is of dat nu zo hoort of dat dit bakkie zwaar verbouwd is gezien de niet te volgen berg elko's. Lijkt wel of er meer in zit dan zou moeten maar bij gebrek aan data is dat niet met zekerheid te zeggen.
In zekere zin Weer eens een leuk project om in te duiken maar een schema of goeie afbeeldingen van een gelijke zou zeker helpen.

. 
Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers