Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 48 van 64 EersteEerste ... 38464748495058 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 471 t/m 480 van 637

Discussie: Custom pedaaltjes

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Toch heeft Dutch66 een punt. Hij heeft het over de 2N5485 en dat is in het schema Q6 maar op de layout Q4 (handig die verschillende nummeringen!!!)
    Jij hebt het over Q4 op het schema en dat is een 2N3819 net als Q5, op de layout D1 / D2 die jij hebt vervangen door BF256.

Kijk dus op de layout naar de transistor (FET) Q4, dus die links boven. Die heb je idd gespiegeld zitten.
    Ik heb graag gelijk, maar in dit geval (helaas) niet.... Hij heeft de 2N5485 (schema Q6 - lay-out Q4) vervangen voor een BF256... Op basis van de metingen gaat het idd fout bij Q4, de JFET is rechtstreeks
    op het stukje vero gemonteerd, mogelijk is deze (toch) iets te warm geworden...
    Vervangen voor de (orginele) 2N5485 lijkt me de beste optie.

Senior Member

Standaard

Gister even een baaldag met dit project, nieuw bf256 gehaald, erin gesoldeerd en weer die storing en ook weer geen meetbare waarde op de D van Q4.
    toen viel ineens een draadje los, de zoveelste tijdens het werken met de print.
    vanuit kosten overweging, je wilt natuurlijk voor je eerste project niet teveel uitgeven voor het geval het niet lukt, gebruikte ik draad van voedingen, en andere bedrading voor aan/uit schakelaars en leds uit pc's.
    deze blijken na soldering snel te breken.
    dus gister naar de electronica onderdelen winkel en goed draad gehaald en ga de boel weer opnieuw aansluiten.
    (ze vertelden in de winkel dat er misschien veel aluminium in de gebruikte draden zit en het daardoor sneller breekt)
    ook nog eens goed naar de onderdelen zien waar ze geplaatst zijn

Senior Member

Standaard

Heb je nou nog gemeten op de punten G, S en D op het moment dat je Q4 eraf had gehaald?
    Op punt G hoort geen 3V te staan maar 0, dus dat is een aanwijzing waarmee je gericht kunt zoeken.

edit:
    Zonder Q4 zat op punt S ook 0V staan en op punt D richting 9V.
    Laatst gewijzigd door Plant; 21 september 2016 om 09:07
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Ja inderdaad even DC meten zonder Q4, en kijk ook is naar je schema 'waarom' dit
    dan belangrijk is. Het gaat om laatste stage dus de JFET helemaal rechts op het schema.

Bovenaan (Drain) komt de spanning (VR) binnen, net na die 14k7 weerstand, hier moet je dus
    inderdaad iets in de buurt van 9 volt meten. Mocht je hier niets meten, check dan even of
    je voor R22 wel DC meet, als dit het geval is, is R22 het probleem, zo niet, gaat er iets mis
    tussen R21 en R22, waarschijnlijk iets met een soldeerbaan.

In het midden (Gate) mag je (uiteraard) geen DC meten, want deze wordt vooraf gegaan door
    C8, een condensator. Als je hier 'iets' van DC meet, zit je probleem dus al voor de JFET.

Op de onderste (Source), kun je eenvoudigweg geen DC meten want, want zonder de JFET ligt alles
    wat hierna komt aan de aarde. Ik zou hier trouwens wel even checken of je iets van weerstand meet.

En tenslotte, troost je met de gedachten dat 'debugging' gewoon een wezenlijk onderdeel van DIY
    pedals uitmaakt!

Senior Member

Standaard

@ plant.
    heb gisteren een hele tijd op internet gezeten om een uitleg te vinden van hoe je de bf256 met multimeter kan doormeten.
    blijkbaar zoek ik niet goed want vond geen uitleg voor dummy's.
    ga die punten die je benoemt meten

@ Dutch
    bedankt voor de handleiding hoe te zoeken.
    debugging is niet erg, hoort hier gewoon bij, alleen geef mij maar een pc die niet goed werkt, daar kan ik meer mee ;-)
    maar het is leuk om te doen dit project, dus ik ga gewoon lekker door

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    @ plant.
    heb gisteren een hele tijd op internet gezeten om een uitleg te vinden van hoe je de bf256 met multimeter kan doormeten.
    blijkbaar zoek ik niet goed want vond geen uitleg voor dummy's.
    Een FET kun je niet als een gewone transistor 'doorpiepen' met een multimeter.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een FET kun je niet als een gewone transistor 'doorpiepen' met een multimeter.
    met jullie hulp wordt ik langzamerhand minder dummy ;-)

Senior Member

Standaard

door een kleine invasie van kleinkinderen die bij ons logeren wordt het nameten even niets, maar misschien weten jullie een link naar een pdf waarin je de basis kan vinden van meten met een multimeter?
    of eindigt dat bijna automatisch bij het boek elektronica voor dummies?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Even van de layout uitgaande heb ik de Q4 benoemde 2N5485 vervangen door de BF256 en daar zaten de pootje andersom dus gespiegeld.
    (was dit nu wel goed gedaan of niet in dit geval?)

de gemeten waarden zijn (layout aanduidingen)
    Q1
    E= 0,03v
    B= 0,64v
    C= 3,95v

Q2
    E= 0,05v
    B= 0,65v
    C= 4,23v

Q3
    E= 0,06v
    B= 0,67v
    C= 2,72v

Q4
    D= geen meting
    S= 2,85v
    G= 3,00v

de D is op de print maar ook vlak onde de behuizing gemeten. lijkt dus stuk?
    hoop dat dit het wat duidelijker maakt.
    Zoals al gezegd kan op de gate (G) van Q4 geen 3V staan. Toevallig staat op de collector (C) van Q3 gemeten 2,72 V, dat zit toch wel akelig in de buurt. En die zit langs dezelfde baan die een onderbreking hoort te hebben. Nou heb je daar wel een gat geboord maar is die verbinding ook echt weg?

6de baan van boven:

Senior Member

Standaard

gisteren kon ik weer even met de amber aan de gang en eerst de nieuwe draden gesoldeerd. blijft toch het afkappen van het geluid bij zachte aanslag. zal vandaag even meten
    @ plant
    heb het benoemde boorgaatje gecontroleerd maar die verbreekt de baan. ook nog een keer alle tussenruimtes tussen de koperbanen schoon gemaakt.

ik kreeg via een ander forum (freestompboxes.org) nog een goede reactie.
    de meest rechtse condensator 1uF zat verkeerd om met plus en min. dit gecorigeerd.
    echter nu reageert het effect als een soort van soundgenerator die veranderd van klank door te draaien aan de sustain pot.
    laten we maar zeggen dat al mij fouten te lering en vermaak zijn.
    maar goed, nu wordt het denk ik nog moeilijker (misschien overleden fet?)
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 27 september 2016 om 15:25

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten