Zo, dat valt mee. Mijn abachi stratbody weegt 1700 gram en lichter hout ga je echt niet vinden dus 2.5 kilo vind ik zeer netjes.
147-c Guitars
Nee, voor de hechtlasjes niet. Als het staal goed tegen elkaar geklemd zit dan smelt je het gewoon dicht. Op plekken waar er een heel klein spleetje 'lucht' was brand je er dan wel meteen een gat in (zie foto). Dat kan je weer een beetje ondervangen door niet in de spleet te taggen, maar er vanaf de zijkant materiaal in te smelten.
Dus het inklemmen van de gitaar is het meeste werk. Dat is met ronde vormen soms een heel gepruts, maar daar geldt: haastige spoed is zelden goed. Soms gebruik ik twee of drie klemmen en wat blokken om alles goed tegen elkaar te krijgen, en nog een om de gitaar vlak op het werkblad te klemmen. Ik buig de strip ook ter plekke om de gitaar heen, na een klein beetje voorvormen op een buigwals of met de hand. Dat is het makkelijkst. De hele zijkant eerst goed in vorm buigen is bijna onbegonnen werk.
Ik denk dat ik op dezelfde manier (zonder toevoegdraad) voorzichtig de randen dicht kan TIG-en. Nadeel is wel dat er nauwelijks materiaal zit om de randen ook maar een beetje 'af te ronden', dus die zullen behoorlijk scherp blijven. Dat zal vooral bij de bovenkant, waar je rechter arm ligt zeg maar, niet optimaal zijn met een scherpe rand. Volgende keer kan ik een contoured body proberen.
De gaten kan ik dicht maken door wél materiaal toe te voegen. Dat is door te MIG lassen het makkelijkst denk ik. Voor de leken: uit een MIG apparaat rolt een draad die je smelt 'tussen' de delen die je last. Dus daar kan je ook gaatjes mee dicht 'punten' omdat je staal 'toevoegt'.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 maart 2016 om 10:28
Cowboys don't cheat, brother. :-)
Er moet wel nog ongeveer 1/3 van de strip aan de zijkant op, en alle hardware in de body. Ik schat dat de neck + tuners bij elkaar een kilo wegen ? Dus er komt nog wel wat gewicht bij. Maar het ziet er naar uit dat ik rond de 5 kg voor de hele gitaar uitkom, en dat zou ik heel netjes vinden. Dat betekent dat een eventueel volgend project veel lichter (dunner staal) zou kunnen worden.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 maart 2016 om 09:52
ja,
'k zat aan het afronden te denken; zonder toevoegen kan je niet diep inbranden zonder dat je naad invalt.
kan achteraf nog altijd;
mig zou ik niet over tig zetten;
tig las je met opening "nul", voor mig heb je een echte "V" nodig,
en zo breed zien de luchtspleten er niet uit.
zoals je werkt, de kant een beetje voorvormen en ter plekke bijtrekken, is 't simpelst om mooi te sluiten.
Proper werk :-)
je eerste foto op #373: die dwarsnaad : een plaatje van 5 x 1.5 erachter ? ( hiervoor krijg je een gewichtsbonus van 7 gram )
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 maart 2016 om 13:02
Gewoon een beetje lol trappen. Dat mag af en toe ook wel, toch ?
Het versterkertje op de foto's is een VOX Escort. Kan op het lichtnet, maar ook op een grote batterij.
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/escort.html
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2016 om 00:35
Bijna de laatste bestelling: neckschroeven, topkammetjes, snaarbussen. Nu alleen nog een vijlensetje voor de nutjes.
![]()
Favorieten/bladwijzers