Verschillende mensen?
Het is een beetje omslachtig, het voegt niks toe aan je geluid maar neemt real estate in op je board. En je hebt snoeren die elkaar steeds zullen kruisen op de vloer en aan een van die snoeren hangt ook nog een gitaar in een standaard, een accident waiting to happen.
Maar soit, als het voor jou werkt, wie doet je wat.
In een band gebruikte ik twee gitaren in verschillende stemmingen en gebruikte toen ook een ABbox. Dat heb ik toen gedaan omdat dat beter werkte bij een soepel lopende show. Tussen de outtro en de intro (of als twee nummers gekoppeld waren) wisselde ik gitaar en switchte met één druk op de knop van stemming. Werkte prima. Ziet er veel soepeler uit dan "Plug eruit (input killen), gitaar weg zetten, gitaar pakken, plug er in (input open zetten)." Zeker als het meerdere keren per gig moet gebeuren. Zolang ik geen roadies had was dit de oplossing..
Ik begrijp dus heel goed dat dit wel eens erg goed kan werken...
Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)
Ik vind het ook geen vreemde oplossing, hoor. Als je een beetje systematisch werkt heb je geen last van kruisende kabels, en plek op je board mag geen issue zijn. Dat is het bij andere pedalen ook niet. Als je het nodig acht, moet er ruimte voor zijn, of het nou een overdrive is of een ABY box.
Maar toch, als je zoals mij voornamelijk gigs hebt in kleine kroegjes dan moet je echt zorgen dat je pedalboard zo klein is als het maar kan. Anders past het gewoon echt niet. Maar bij zulke gigs is het ook niet echt nodig om steeds van gitaar te wisselen dus is een ABY box sowieso overbodig.
Ik vind het eigenlijk alles behalve omslachtig. Het neemt inderdaad wel wat extra ruimte in op je pedalboard. Maar zoals je kon zien heb ik een Mooer ABY box, dat is al bij al vrij klein. Maar die snoeren zijn tot op heden eigenlijk geen probleem. Hangt er misschien vanaf waar op het podium je gitaarrek staat. Maar ik heb nog geen last gehad van snoeren die in elkaar vast geraken of dergelijke.
En inderdaad, ik ken zoals gezegd verschillende mensen die dat doen, in coverbandjes uit mijn buurt. Het is misschien een regiogebonden aangelegenheidIk heb het idee gehaald bij een ander bandje dat in een café speelde bij mij in het dorp.
Laatst gewijzigd door Rafke Pafke; 25 februari 2016 om 10:05
Het is mijn geval om exact dezelfde reden. Per optreden gebruik ik 3 gitaren in drie verschillende stemmingen. Grotendeels speel ik op een gitaar in standard stemming. Maar ik heb er ook ééntje in open E (voor slide) en eentje in open G (voor Stones en Status Quo). Voor de pauze de nummers met Open G en na de pauze de nummers met open E. De enige reden waarom ik het op deze manier doe is om de gitaarwissels zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Laatst gewijzigd door Rafke Pafke; 25 februari 2016 om 10:06
Nu projecteer je je eigen situatie op die van anderen. Wat heeft de omvang van een zaal of optreden te maken met het wel of niet wisselen van gitaren? Wat als je er één in een andere stemming hebt staan? Echt onzin wat je hier zegt. Wat jij niet nodig vindt, vindt een ander juist onmisbaar. Ik heb niks met delays, maar ik zeg tegen anderen toch ook niet dat het overbodig is?
Favorieten/bladwijzers