Een mens moet toch vreten, nietwaar?![]()
Ach weet je, ik heb vrijwel zolang als ik gitaar speel een uitermate skeer en naamloos wah-pedaaltje gehad (klonk eigenlijk alleen goed als de batterij zo goed als op was, maar dan klonk ie ook echt retegeil!) en alleen in de eerste 10 jaar heb ik er echt gebruik van gemaakt, maar dan ook echt alleen maar omdat ik een nummer had geschreven waarin dat pedaal een vrij belangrijke rol had. Verder vergat ik gewoon altijd het ding te gebruiken. Dus toen we de band ontbonden heb ik eerst heel lang geen wah meer meegenomen naar optredens, daarna heb ik zo goed als álles wat ik had verkocht om een 'heel nieuw systeem' te bekostigen, vervolgens tóch weer een wah gekocht (dit keer een doodordinaire huilbaby), gebruikt bij één of twee optredens, toen ging ie kapot, negen jaar gewacht om 'm te laten maken (bleek ie wonderbaarlijk te zijn genezen! M.a.w., er moet iets anders aan de knikker zijn geweest, want met de huilbaby was niks mis), de band nam afscheid van ons vast PA-bedrijf (wat ik ze altijd kwalijk heb genomen, want de jongens van R&G Sound - en dat mag iedereen weten - zijn bijzonder vriendelijk, uiterst professioneel en gewoon waanzinnig goed in hun vak. Ik hou van ze!!!), omdat vooral de zanger van ons bandje op ALLES wilde bezuinigen, om op die manier zoveel mogelijk geld voor de band over te houden, waarmee hij de band volledig uit de markt heeft gezet (maar da's een ander verhaal). Het gevolg was wel (en dat was nog maar het minst erge van die volstrekt ondemocratische beslissing) dat ik mijn peperdure en superprofessioneel in elkaar gezette pedal case, een JOEKEL van een ding dat ik in mijn eentje niet kon tillen (ik lieg niet) aan R&G Sound terug moest geven, want zij hadden het ding uiteindelijk gemaakt, het was van hun. Ik mocht het voor een uiterst klein bedragje van €60,- overkopen, maar ik zat zelf zonder geld en onze dictatoriale, narcistische, frauduleuze, achterbakse kutzanger stak die 6 tientjes liever in zijn eigen zak, waardoor ik naar mijn superpatserige, egostrelende 'love case' kon fluiten. Eén of andere onbenul heeft toen voor mij een 'pedal case' gebouwd, waar NIETS van klopte en waarop géén ruimte was voor mijn huilbaby, alléén maar omdat meneer de onbenul, die het overigens goed bedoelde en met de beste intenties dit broddelwerk aan mij overhandigde, per sé het hele pedalenbordje in een gigantisch grote, gifgroene, uit kunststof vervaardigde, bol staande reiskoffer moest passen, omdat dat volgens hem handig was voor het vervoer. Door de vorm van die enorme, niet meegevende koffer kon er eigenlijk maar een verrekt klein pedalenbakkie in. De gigantische restruimte werd opgevuld met enorme back drops die onze narcistische, met zijn pissenbedgezicht behepte anaalkanaalvocalist, tegen ons medeweten in had laten maken en die (hoe kan het ook anders?) volslagen mislukt genoemd mochten worden. En dus gingen er naar rubberen roeibootjes meurende back drops mee in mijn 'THE HULK onder de koffers' zijnde reiskoffer i.p.v. mijn kraaibeebie.
Ergo, ik kan best zonder.
En Pasqual, een autowah is zo'n gek idee nog niet. Het is dan ook geen toeval dat ik al sinds jaar en dag (en eigenlijk zou ik moeten zeggen: 'sinds vele jaren en dagen') een autowah-achtig pedaal op mijn bordje heb staan, te weten de Electro Harmonix Bass Balls. Eígenlijk ontwikkeld voor de bassist, maar ook fantastisch klinkend met een gitaar. Er zit een distortion switch op die het ding echt laat schreeuwen. En ik gebruik het pedaal vrijwel uitsluitend i.c.m. een viezige octaver (vroeger de vetter en vunziger klinkende Boss OC2 en nu, t.g.v. een irrationele beslissing die je als muzikant nu eenmaal eens in de zoveel tijd pleegt te maken, maak ik gebruik van de complexere, doch minder opvallend aanwezige EHX Octave Multiplexer) en een extra boost, waarvoor ik de eenvoudige Marshall Bluesbreaker II gebruik, een pedaal dat ik HAAT tot in iedere vezel van mijn lichaam
. Mijn ogen, waarmee ik nog maar drie jaar geleden zo scherp zag als een havik, zijn in de laatste jaren enorm snel achteruit gegaan. De vier knopjes op dat pedaal (en dat geldt uiteraard voor alle pedalen uit die serie) zijn van een glimmend, chroom nabootsend plastic gemaakt, klein, dicht tegen elkaar aan staand en met een bolle bovenkant, waarin een minuscuul putje zit om aan te duiden op welk level je je knoppie hebt staan. Ik weet dat, omdat ik het pedaal als noodoplossing heb laten kopen, voor het geval enkele belangrijke drives het zouden begeven. En dat deed ik in een tijd dat mijn ogen nog goed waren. Wel, geloof me, IK ZIE DAT HELE KOLEREPUTJE NIET MEER. ECHT HE-LE-MAAL NIKS!!! Daar komt nog bij dat de functiebeschrijving, in een op zich redelijk leesbaar zwart gedrukt, voor mij met mijn slechte ogen, helemaal weg valt in de schaduw, geslagen door de vorm van het apparaat. Alsof je bovenop de Grand Canyon, over de rand van de afgrond, naar beneden tuurt in de hoop daar helemaal beneden ergens een hagedisje te bespeuren. Ik moet, als de omstandigheden daar om vragen (en dat is helaas nogal vaak) helemaal op de grond gaan liggen (letterlijk!!!) om te kunnen zien wat ik doe. Voor mij is dat een fysiek loodzware opgave. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik het pedaal voor meerdere doeleinden gebruik. En eigenlijk klinkt het ding altijd kut, behalve als ie fungeert als lichte booster. Als straks mijn pedal board af is heb ik dat probleem gelukkig niet meer. De EHX Bass Balls, de EHX Octave Multiplexer, de Marshall Bluesbreaker II en de EHX Frequency Analyzer komen allemaal in een loop. Ik zet straks de hele reut (meestal m.u.v. de Frequency Analyzer) met één druk op de knop aan en weer uit. Het is een hoop gedoe, maar ik ben echt verzot op dat idiote, maar toch ook uiterst muzikale sologeluid. Je speelt letterlijk met dynamiek. Het maakt je spel rijker. En dat is exact de reden waarom ik bereid ben mijn halve board op te offeren voor dat ene geluid dat inderdaad een beetje lijkt op het spelen met een wah pedaal. Maar dan anders.
Sjeeses, wat een verhaal weer. Ik KÁN gewoon niet kort van stof zijn (maar nu wel, want ik val voortdurend in slaap - dus welterusten allen!).
Zolang er nog beweegbare lichaamsdelen over zijn, kan iets als een clever gemonteerde zvex wahprobe mogelijk nog een uitkomst bieden. Op zn minst gecombineerd met een spraakmakende liveshow.
Bedankt voor het verhaal en slaap wel.
Uhhh R&G Sound????? Jij zit toch in Nijmegen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Klopt, maar 'mijn' bandje (het was natuurlijk niet echt MIJN bandje, maar ik heb er bijna 10 jaar in gespeeld) opereerde door heel Nederland en dan voornamelijk in de oostenlijke delen van het land, van Groningen tot aan Limburg.
Gelet op jouw reactie veronderstel ik dat je bekend bent met R&G. Ze zijn niet het grootste PA-bedrijf, wat we daarvóór hadden was wat dat aangaat andere koek. Daar hadden we een gigantische 'eigen' vrachtwagen met ons logo er levensgroot op en een vaste crew. Ook al was het niet mijn verdienste, ik mag er graag een beetje mee koketteren, omdat het gewoon godvergeten lekker is om in een limousine om 10 uur afgezet te worden achter een enorme feesttent, even lekker ouwehoeren en wat indrinken en vervolgens om 11 uur, in vol ornaat het podium op te wandelen, waar alles voor je klaarstaat en je begint. Na het optreden nog een beetje blijven hangen en wat 'networken', de limo in en voor de deur afgezet worden. Dat was ook mijn punt. Als je komt aanzetten met een gigantische vrachtwagen met jouw logo d'r op, een heel team dat keihard voor je werkt, een complete show, dan kom je aanrijden in een limo........., dan heb je nog geen noot gespeeld, maar je staat al meteen met 3-0 voor. Je maakt nogal een indruk. Niemand bekommert zich om de muziek, ze zien een professionele geöliede machine en veel machtsvertoon en een band dat de tent volledig plat speelt. Die band willen ze op ieder festival hebben!!! Dat iedere Jan Lul met een klotebandje die tent om díe tijd, wanneer iedereen klotezat is en werkelijk overal van uit hun plaat gaat, dit met twee vingers in de neus kan doen, dat gaat volledig aan iedereen voorbij. M.a.w., het is puur uiterlijk vertoon. Als je dan op zoek gaat naar een kleiner en dus goedkoper PA-bedrijf, waar je NIET een eigen vrachtwagen hebt en waar je je eigen spullen ineens op moet gaan bouwen (dat was in een wat later stadium)......., dan hou je uiteindelijk een band over dat zich in niets onderscheid van de vele bandjes in hetzelfde circuit, die vaak beter, maar ook drie keer zo goedkoop zijn en vervolgens kom je nergens meer aan de bak, want iedereen heeft gezien dat je bent afgegleden tot een bedroevend niveau, maar je vraagt nog steeds 5000 euro. De zanger heeft door zijn eigen hebzucht de band volledig naar de kloten geholpen. Ik geloof dat ze vorig jaar 5 keer hebben gespeeld. Om te janken!
En in dat hele verhaal is ook R&G afgestoten, omdat onze dictator óók R&G Sound te duur vond (wat absolute onzin was). Er is geen betere monitormixer (en ach, die gast deed werkelijk ALLES voor je, zónder ook maar iets te hoeven vragen) dan Rieks. Ik speelde altijd knetterhard. Normaal gesproken krijg je het dan aan de stok met óf de monitormixer, óf de front of house mixer (of beide), maar Rieks en Gerwin (front of house) hoorde je daar nooit over. En geloof me (en dit is écht uitzonderlijk), ik heb nog NOOIT een slecht podiumgeluid gehad. Dat was zo goed als altijd perfect (misschien twee keer wat minder - mag het een keer?). En ook het zaalgeluid was altijd perfect (tot zover je dat kan beoordelen uiteraard, maar die dingen gaan al vrij snel rond).
Mocht je ze kennen en ze tegenkomen, doe ze dan de groeten van Mario (di Snario) en zeg ze maar dat ik ze mis.![]()
Helemaal geen slecht idee van je. Vooral ook omdat je er een show-element van kan maken (nog even een goed idee eraan koppelen). Helaas heb ik de financiële middelen niet, maar wie weet hoe het leven loopt.....?
Bedankt in ieder geval.![]()
Heren: heel veel letters, heel weinig foto's ...
... tegenwoordig aangevuld met:
![]()
Dit staat inderdaad op de site van die band. Mijn dochter van 2 speelt nog vaker.
14 februari America Cartouche
27 april Eerbeek Buitenpodium
31 mei Arnhem Kika Benefiet
27 juni Dijkerhoek Dijkerhoeksfeest
7 november Noorden des Landsch Privefeest
24 december Bergen op Zoom Cafe 't Slik
prut...
Favorieten/bladwijzers