Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 22 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 211

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ......Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen
    Wel een duidelijk verhaal hoor. Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik.
    In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje? Kleine moeite om er een vermogensweerstand van de juiste waarde bij te plaatsen. Voordeel zou iig toch zijn dat de EL84 in een meer optimaal gebied werkt?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.
    Juist ja.

Hoe dan ook, ben voorlopig wel tevreden met het resultaat. Heb de voedingslijn van de voorversterker weer verplaatst naar voorbij de schermrooster aansluiting (had 'm aan B+). Wat meer filtering en iets lagere spanning, om welke reden dan ook, weer wat brom kwijt.
    Verder de aansluitingen van de 470pF van het toonfilter ingekort, ietsje minder ruis. Zit noodgedwongen aan de potmeter, werkt waarschijnlijk als een antenne op die plaats. Ruis wordt storend voorbij ongeveer de helft, maar daar vind ik hem al te 'helder' worden, dus dat is geen probleem. Hij kan overigens een allemachtige hoop lawaai produceren! Blij dat het volume voor 'negen uur' meer dan luid genoeg is, dan geen last van brom en ruis.
    Ga één en ander nog wat fatsoeneren, en een kastje ervoor maken. Ikke blij ermee.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    ..... Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik......
    Nou simpel, als verschillende impedantie's maar dan aan de primaire kant.

In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje?......
    Ja hoor, geen probleem. Als de eindbuis een beetje moe is na al die jaren komt het zelfs wel goed uit.

Ikke blij ermee.
    Wij ook
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

......Wij ook
    Haha, wacht maar af, ga binnenkort aan m'n London City beginnen, 100 watts of pure hum, hiss and rattle.

Senior Member

Standaard

Haha, wacht maar af, ga binnenkort aan m'n London City beginnen, 100 watts of pure hum, hiss and rattle.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Voorlopig eindresultaat van de radioversterker. Schakelaartje om het toonfilter te bypassen is een aanrader voor scheurpedalen. Brom is redelijk zolang het volume niet verder komt dan het punt waar die begint te oversturen. Heel luid overigens. De uitgangstransformator zit nog aan de binnenzijde van het chassis, zal kijken of verplaatsing naar de bovenzijde verbetering geeft wat brom betreft.
    Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?
    Hoe dan ook, geslaagd projectje, nogmaals bedankt voor de hulp.
    Laatst gewijzigd door tommus42; 12 september 2014 om 11:39 Reden: aangepast plaatje

Senior Member

Standaard

Valt me nu op dat de filtering van de hoogspanning voor de voorversterker op deze manier niet overhoudt, of is dat wel in orde?
    10 uF is niet zoveel hoewel het moet kunnen. Eigenlijk moet je eerst weten waar je brom vandaan komt, je kan in een poging het met eenvoudige hulpmiddelen te tackelen een rooster aan massa leggen en kijken of de brom dan weg is. Je begint dan met de buis voor de eindbuis. Heb je dan nog brom komt het waarschijnlijk uit de voeding of via de kathode. Je kan kijken of het met een 22uF beter gaat. Is je brom weg dan test je de eerste trap op dezelfde manier. Maar....ik haat dat gissen, ik zou het je zo kunnen vertellen maar je huis woont te ver.

edit: Zit nog even naar die OT te kijken maar het is me niet echt duidelijk wat je daar hebt uitgespookt. Lijkt me niet goed en mogelijk werkt het zelfs averechts.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 11 september 2014 om 20:36
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

......edit: Zit nog even naar die OT te kijken maar het is me niet echt duidelijk wat je daar hebt uitgespookt. Lijkt me niet goed en mogelijk werkt het zelfs averechts.
    Oeps, verkeerd getekend, zo zit het (+++ is B+, en ++ de verdere voeding):

Hoor trouwens geen verschil tussen aansluiten op de B+ of aan die aansluiting. Is toch om rimpel via tegenfase te onderdrukken?
    Roosters aan massa leggen ga ik proberen.

Standaard

Ik weet niet hoe je alles hebt aangesloten, maar gezien de brom kennelijk uit de eerste trap komt kun je, als je toch nog gaat fatsoeneren, de kathodeweerstand van de eerste buis en de 1M roosterweestand het beste direct aan de massa van de input leggen. daarnaast is het gebruikelijk om de 68K weerstand voor de 1M te plaatsen en de 1M direct aan het rooster.
    10uF icm de 22K weerstand is overigens ruim voldoende filtering voor 1/2 ECC83.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 11 september 2014 om 21:33

Senior Member

Standaard

Tja..... je kan het berekenen...... maar dat betekent weer bestuderen ...... Het doel van de filter is ontkoppelen van 2 opvolgende trappen. Het is tenslotte gewoon een RC filter.... en dus kan je het 3db kantel punt berekenen. En dus kan je berekenen bij welke frequentie het eventueel mis (of gewenst kan gaan)...... Immers als je meer stroom trekt (groter signaal) EN je ontkoppelt niet... DAN daalt de spanning op de voedingslijn EN dus daalt de spanning op de volgende trap EN dus krijg je een andere instelling op de volgende trap. En omdat het een RC filter is gaat dat verhaal op afhankelijk van de frequentie........

Dus.... doe je huiswerk .....
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Tja..... je kan het berekenen...... maar dat betekent weer bestuderen ...... Het doel van de filter is ontkoppelen van 2 opvolgende trappen. Het is tenslotte gewoon een RC filter.... en dus kan je het 3db kantel punt berekenen. En dus kan je berekenen bij welke frequentie het eventueel mis (of gewenst kan gaan)...... Immers als je meer stroom trekt (groter signaal) EN je ontkoppelt niet... DAN daalt de spanning op de voedingslijn EN dus daalt de spanning op de volgende trap EN dus krijg je een andere instelling op de volgende trap. En omdat het een RC filter is gaat dat verhaal op afhankelijk van de frequentie........

Dus.... doe je huiswerk .....
    Dit kan ik zelfs niet volgen... Op de eerste plaats gaat een in klasse A ingestelde triode niet 'meer' stroom trekken bij een groter signaal en zou het dus bijzonder zijn als de voedingspanning zonder ontkoppeling zou kunnen dalen. Ontkoppelen van de voedingslijn tussen verschillende trappen voor signaalspanning is in dit geval niet eens heel erg belangrijk.

De 22K / 10uF is bedoeld om de rimpelspanning verder te reduceren. Je rekent dus de impedantie uit van de elco bij 100hz en kijkt hoeveel de spanningsdeler (combinatie r/c) de rimpel dempt. De grote van R en C hangt af van de stroom die de triode trekt. Je wilt immers een bepaalde demping, maar de spanning niet teveel laten dalen. Bij een grotere stroom heb je dus een grotere elko nodig en een lagere weerstand voor het zelfde effect en spanningsverlies. Gezien de 1/2 triode zeer weinig stroom trekt is een hoge weerstand en kleine elko hier prima!

Of de elko de versterkertrap of trappen voldoende ontkoppelt voor signaal bereken vervolgens je met de impedantie van de versterkertrap, niet de serieweerstand van de voedingslijn.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 11 september 2014 om 21:56

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten