Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
......Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen
Wel een duidelijk verhaal hoor. Probeerde me voor te stellen hoe de EL84 tegen die verschillende impedanties aan de secundaire kant aan kijkt. Lastig voor te stellen, vind ik.
In het geval van de 2,5 ohm/4 ohm mismatch, is dit een veilige marge voor dit uitgangstransformatortje? Kleine moeite om er een vermogensweerstand van de juiste waarde bij te plaatsen. Voordeel zou iig toch zijn dat de EL84 in een meer optimaal gebied werkt?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.
Juist ja.

Hoe dan ook, ben voorlopig wel tevreden met het resultaat. Heb de voedingslijn van de voorversterker weer verplaatst naar voorbij de schermrooster aansluiting (had 'm aan B+). Wat meer filtering en iets lagere spanning, om welke reden dan ook, weer wat brom kwijt.
Verder de aansluitingen van de 470pF van het toonfilter ingekort, ietsje minder ruis. Zit noodgedwongen aan de potmeter, werkt waarschijnlijk als een antenne op die plaats. Ruis wordt storend voorbij ongeveer de helft, maar daar vind ik hem al te 'helder' worden, dus dat is geen probleem. Hij kan overigens een allemachtige hoop lawaai produceren! Blij dat het volume voor 'negen uur' meer dan luid genoeg is, dan geen last van brom en ruis.
Ga één en ander nog wat fatsoeneren, en een kastje ervoor maken. Ikke blij ermee.