Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Standaard Head 2xEL84 of 2x6v6?

Lieverds,

Ik ben één van de vele mietjes op zoek naar wat minder power. Ik hou van mijn 100 watters maar als de master altijd rond level 1 blijft zijn die 100 watts misschien toch wat overdreven...

Mijn oog valt op de Laney cub head (2xEL84's) en de ibanez TSA15H (2x6v6).
    Of iets duurder, de Peavey Valveking 20 Micro Head, ook 2xEl84 maar dan 20 watt (zou er dan veel verschil zijn met een 15 watter?)

Beiden 15 watt. Nu vraag ik mij af wat mij het meeste voldoening zal geven. Ik weet dat ik van 15 watt geen superclean moet verwachten, wat ik wil is in bandverband knallen (heavy groovy psychy toestanden), een lekkere crunch hebben en die dan nog eens boosten met fuzz & muffs.
    Is 15 watt genoeg in mijn geval?
    En vooral, zal er genoeg laag zijn voor dat gegeerde én noodzakelijke vibrerende buikgevoel?

Ik denk dat 6v6 iets cleaner blijft, dus op zich is dat wel interessant. Maar ja, misschien is de transfo of de EQ-sectie van de laney dan weer beter...
    iemand ervaring met één of meer van deze leuke ampjes?

Rock 'n roll!
    Laatst gewijzigd door scabiosa; 6 september 2014 om 15:03

Standaard Head 2xEL84 of 2x6v6?

Ik ken de versterkers persoonlijk niet goed om er wat van te vinden. Ik reageer toch omdat ik denk te lezen dat je je focust op type eindbuis. EL84 en 6v6 lijken best veel op elkaar. Verschil zit veel meer in het ontwerp van een versterker, eindbuis is daar dan maar een onderdeel van.
    Een kathode bias Vox AC30 lijkt bijvoorbeeld in de verste verte niet op de (oude) Marshall DSL401 combo, die ook 4x el84 gebruikt (fixed bias).
    Die Valveking zal ook wel fixed bias zijn.
    Ga die versterkers lekker uitproberen zou ik zeggen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Standaard

owkay, merci!
    sowieso neig ik meer naar de laney... en proberen ga ik zeker doen.

maar wat praktische ervaringen zijn altijd leuk natuurlijk!

fixed bias wil zeggen dat je de lampen niet meer moet biassen veronderstel ik, als je eens iets anders wil proberen. maar wil dat ook zeggen dat er verschil is in de klank?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scabiosa Bekijk bericht
    fixed bias wil zeggen dat je de lampen niet meer moet biassen veronderstel ik, als je eens iets anders wil proberen. maar wil dat ook zeggen dat er verschil is in de klank?
    Fixed biased is precies het tegenovergestelde van wat de naam doet denken. Fixed moet je dus altijd biassen. Cathode bias hoef je niet te biassen, hoewel er soms toch wel wat aangepast moet worden.

De bias methodes resulteren in een ander geluid. Ik kan zelf zo niet zeggen wat de verschillen zijn. Heb ik te weinig ervaring mee.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

Standaard

Het fijne weet ik er ook niet van, dus ik kan het niet uitleggen. Wat je ziet is dat een versterker met fixed bias meer vermogen levert. Kathide bias met 2 eindbuizen levert 15-20 Watt, fixed bias 20-25 Watt.

Senior Member

Standaard

Fixed bias is precies wat het zegt. Een vast ingestelde bias ongeacht wat de buisstroom doet. Dit kan gevaarlijk zijn als je zomaar buizen vervangt. Fixed bias kan overigens helemaal vast uitgevoerd zijn of instelbaar zijn, toch zijn beide vastgelegd.

Bij een kathode bias zit er in het circuit van de buis een meetweerstand welke de buisstroom registreerd en automatisch een bepaalde waarde inneemt. Als er hetere buizen worden geplaatst zal de daarmee gepaard gaande stroomtoename een hoger spanningsval veroorzaken wat de biastoename binnen zekere grenzen compenseerd. Dit spanningsval over die kathode weerstand gaat ten koste van de voedingsspanning en geeft daarom vermogensverlies.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

mijn ervaring
    6v6 rondere zwoelere toon mooi clean
    el84 meer hoog ringing(denk vox, fender blues jnr)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit spanningsval over die kathode weerstand gaat ten koste van de voedingsspanning en geeft daarom vermogensverlies.
    Dank je!!

Moderator

Standaard

Ja, meteen het juiste antwoord. Kijk, zeker bij deze moderne low/medium budget versterkers niet naar het type eindbuis, het totale ontwerp en gebruikte onderdelen zijn véél belangrijker. Verder geen ervaring met de door jou voorgestelde amps dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen helaas. Mijn globale ervaring met dit type versterkers is dat je minder body in de sound hebt en uiteraard minder headroom/dynamiek clean maar dat het vooral aan de voicing ligt of je lekker door de mix komt. Daar heeft het vermogen niet alles over te zeggen.

Senior Member

Standaard

Orange OR15?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten