Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 76
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    .....
    De 6,3V wikkeling zit aan één kant aan aarde, ze knuppen door het hele apparaat heen alles aan aarde (aan het chassis). Ik vind het een wonder dat die dingen zo'n relatief lage brom hebben.
    Nee hoor, is geen hokuspokus. Heb vroegah menig bromvrije amp gebouwd op die manier.

Jouw defect veronderstelde trafo sluit je aan op 6.3 en meet dan maar 100v max he? Meet dan ook eens of die 6.3 wel blijft staan. Ik vermoed dat deze inzakt wat zou betekenen dat de trafo met open klemmen al veel energie opslokt maw een kortgesloten winding zou kunnen hebben.

Senior Member

Standaard

De 6,3V wikkeling zit aan één kant aan aarde, ze knuppen door het hele apparaat heen alles aan aarde (aan het chassis). Ik vind het een wonder dat die dingen zo'n relatief lage brom hebben.
    Da's het verschil tussen de know-hows en Wannabees
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nee hoor, is geen hokuspokus. Heb vroegah menig bromvrije amp gebouwd op die manier.

Jouw defect veronderstelde trafo sluit je aan op 6.3 en meet dan maar 100v max he? Meet dan ook eens of die 6.3 wel blijft staan. Ik vermoed dat deze inzakt wat zou betekenen dat de trafo met open klemmen al veel energie opslokt maw een kortgesloten winding zou kunnen hebben.
    Even lastig om het nog een keer te meten, maar het ding is dan toch hoe dan ook overleden? Of zou ie met belasting wel goed kunnen werken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Da's het verschil tussen de know-hows en Wannabees
    Ieder zijn vak, ieder zijn vak.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Even lastig om het nog een keer te meten, maar het ding is dan toch hoe dan ook overleden? Of zou ie met belasting wel goed kunnen werken?

Ieder zijn vak, ieder zijn vak.
    Zeker waar.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n trafo defect is. Normaal gaan ze ook nooit stuk behalve bij zware langdurige overbelasting en doorverbonden zekering. Trafo's uit oude ph radios hadden een loodkraaltje als zekering die bij overbelasten moet smelten.

Senior Member

Standaard

Ik heb nog in de huiskamer een zelfbouw (5C1 + 5F1 combi) champje draaien met zo'n radio trafo en die draait alweer 14 jaar na zijn hergeboorte uit een oude radio........ compleet met looddruppel Die teerbakken gaan eigenlijk nooit kapot... Tenzij ze worden verkracht
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ......Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n trafo defect is. Normaal gaan ze ook nooit stuk behalve bij zware langdurige overbelasting en doorverbonden zekering. Trafo's uit oude ph radios hadden een loodkraaltje als zekering die bij overbelasten moet smelten.
    Dat loodkraaltje zag ik op het schema, maar ik heb het niet kunnen ontdekken.
    Misschien is ie gesneuveld toen ik de netspanning op de 110V wikkeling zette? Hij was met 500mA gezekerd, omdat ik maar ééntje van 200mA had, is flink aan de hoge kant lijkt me.

Senior Member

Standaard

.....
    Misschien is ie gesneuveld toen ik de netspanning op de 110V wikkeling zette?......
    Dan heb je geen sluiting, zekering is immers open. Dat loodkraaltje zit in een verende strip aan de zijkant van de wikkeling. Google zelf maar ff. Ben onderweg.

Standaard

Waarachtig, gevonden en intact.
    Hoe dan ook, zal hem later nog eens testen, heb nu een andere trafo erin, op een betere plek.

Standaard

Even een vraag over de gloeispanning. Heb de primaire kant van de voedingstrafo zo aangesloten dat de secundaire hoogspanning zo hoog mogelijk is, anders valt ie wel erg laag uit (nu ongeveer 200V= belast). De gloeispanning is zo 6,7V belast. Lijkt me te hoog. Serieweerstanden in de gloeidraad leidingen?
    Is het ook mogelijk de hoogspanningswikkelingen 'op te tillen' door een weerstand tussen de centertap en massa?

Senior Member

Standaard

Is de primaire tap dan een 220V tap? We hebben iets meer op het net, dus secundair wordt dat dan ook iets meer. Mag op zich geen drama zijn. Lichtnet kan fluktueren en een (220V) apparaat moet tot +10% / -6% probleemloos. kunnen funktioneren.
    Bij 242 V moest een buizenversterkertje het vroeger ook nog gewoon doen, ook al werd dan ook de gloeispanning nagenoeg 7V.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten