Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 41
    Senior Member

Standaard

Zal ik je pensioen even voorrekenen?

edit:

OK, even in Jip en Janneke taal.

Als je op de 4Ω tap 8Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Als je op de 8Ω tap 16Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Dus loopt er in totaal secundair 2x de halve stroom = 1x de stroom die zou lopen als op 1 tap de juiste impedantie was aangesloten. Er is dus weer een match.
    Laatst gewijzigd door Plant; 4 juni 2014 om 19:38
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik heb je even ge-cross-quote in de impedantie-faq: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3086329

Senior Member

Standaard

Waarom wordt het geluid dof als je de L-pad terugdraait?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Waarom wordt het geluid dof als je de L-pad terugdraait?
    Dat vraag ik me ook af.
    Ik kan in theorie wel een aantal negatieve invloeden redeneren, maar dof klinken (alsof er deken over speaker ligt) zit daar niet bij.

Je hebt een serieweerstand en parallelweerstand. De serieweerstand helpt de dempingsfaktor van de eindversterker om zeep, de versterker heeft minder kontrole over de speaker. Maar daar gaat het niet dof van klinken. De spreekspoel gaat met de weerstanden een filter vormen. Maar daar gaat het ook niet dof van klinken. Het zal eerder het laag verminderen.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de speaker minder opbreekt en zelf minder vervorming / harmonischen produceert, net dat extra stukje lekkere sound op hoog volume dat je kwijtraakt.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zal ik je pensioen even voorrekenen?

edit:

Als je op de 4Ω tap 8Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Als je op de 8Ω tap 16Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Dus loopt er in totaal secundair 2x de halve stroom = 1x de stroom die zou lopen als op 1 tap de juiste impedantie was aangesloten. Er is dus weer een match.
    Klinkt plausibel Plant ondanks dat ik helemaal niets van elektronica 'ken'. Wie weet ben je idd een carriere als pensioen adviseur misgelopen...
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Senior Member

Standaard

Ik weet ook niet precies wat het is, maar het wordt doffer (voor mijn gevoel). Misschien is het gewoon de werking van de speaker en de druk die ie mist ofzo. Lijkt alsof de speaker zelf gewoon een bepaald volume nodig.heeft. Misschien samen met de l-pad een kleiner wattage speaker gebruiken?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik heb je even ge-cross-quote in de impedantie-faq: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3086329
    Goed, ik ga daar even 'bewijzen' hoe het zit. Dat lijkt me daar beter dan hier omdat het daar beter bij de topictitel aansluit en iedereen er wat aan heeft en dus in een sticky thuishoort.

Senior Member

Standaard

Of een goede speaker die niet van klankkleur veranderd naarmate je er meer wattage in pompt..
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Standaard

Onder deze link staat een L-Pad schema dat uitgebreid is met twee tone capacitors en een schakelaar.
    Ik heb deze gebouwd en dat helpt echt wel tegen het doffer worden van het geluid bij "heavy attenuation"

http://www.google.nl/imgres?imgurl=h...tart=0&ndsp=23

Senior Member

Standaard

Da's hetzelfde principe als de treble bleed in een gitaar: de potmeter voor hoge tonen overbruggen op lager volume.
    En bij een buizenversterker is de uitgangstrafo een spoel, net als een element. Kennelijk kun je dan vergelijkbare tonesuck oplopen, hoewel de impedanties veel lager zijn en capaciteit niet zoveel invloed heeft. Dit had ik niet verwacht.

Het lijkt me wel dat de cap voor hogere frequenties de impedantiematch aan de versterker om zeep helpt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten