
Oorspronkelijk geplaatst door
Gesualdo
Nee, niet echt
Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.
Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.
Favorieten/bladwijzers