Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Standaard The scale that will change...(?)

Any comment on this?

Standaard

Dat ie gewoon een pentatonische mineur speelt met af en toe de M7 als leidtoon.
    Vrij standaard in mijn optiek.

Standaard

Dus jouw leven is vanavond niet veranderd Gesualdo...

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Als toonladders je ding zijn, moet je het proberen.
    Als je chord/scale theorie loslaat, verandert je leven elke 5 seconden.

Standaard

Ik vind um eigenlijk niet zo leidtonerig klinken die 7. Daarvoor wordt ie teveel benadrukt in de arpeggio-achtige penta. Ik hoor die 7 ook 'keihard' in de bas, zoals in een C/Ab-akkoord, waar ie zelfs een rustpunt kan zijn...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HouseMetalJazz Bekijk bericht
    Dus jouw leven is vanavond niet veranderd Gesualdo...
    Nee, niet echt

Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.

Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Nee, niet echt

Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.

Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.
    Dit vind ik interessant!!
    Heb je daar voorbeelden van? Waar een dergelijk akkoord in deze situatie die je hier schetst gebruikt wordt om te moduleren?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Hoe ' outside' dit klinkt hangt af van het onderliggende akkoord,en dat bepaalt ook de resolutie.
    Als je deze noten gebruikt icm bvb een E7 akkoord ( bvb : e, g, ab, c, d , e ), krijgen we het volgende:
    Ab : 3.
    C :#5.
    D : 7.
    E :root.
    G : #9.

Da's superlocrisch dus. (Zie F melodic minor ).

Ook mogelijkheden bij D7, C7.....
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 19 mei 2013 om 13:35

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Dit vind ik interessant!!
    Heb je daar voorbeelden van? Waar een dergelijk akkoord in deze situatie die je hier schetst gebruikt wordt om te moduleren?
    Bijvoorbeeld:

Code:
    e|-:-0--1--0-:----------0--|
    B|-:-1--3--0-:-5--5--3--1--|
    G|-:-2--2--1-:-5--5--4--0--|
    D|-:-2--0--0-:-7--5--3--2--|
    A|-:-0-----2-:-7--3--5--3--|
    E|-:-------0-:-5--4--3-----|

Senior Member

Standaard

Beuh, vind het niet zo bijzonder..

Favorieten/bladwijzers