Any comment on this?
Any comment on this?
Dat ie gewoon een pentatonische mineur speelt met af en toe de M7 als leidtoon.
Vrij standaard in mijn optiek.
Dus jouw leven is vanavond niet veranderd Gesualdo...![]()
Als toonladders je ding zijn, moet je het proberen.
Als je chord/scale theorie loslaat, verandert je leven elke 5 seconden.
Ik vind um eigenlijk niet zo leidtonerig klinken die 7. Daarvoor wordt ie teveel benadrukt in de arpeggio-achtige penta. Ik hoor die 7 ook 'keihard' in de bas, zoals in een C/Ab-akkoord, waar ie zelfs een rustpunt kan zijn...
Nee, niet echt
Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.
Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.
The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
http://gitaarpodcast.nl/
Hoe ' outside' dit klinkt hangt af van het onderliggende akkoord,en dat bepaalt ook de resolutie.
Als je deze noten gebruikt icm bvb een E7 akkoord ( bvb : e, g, ab, c, d , e ), krijgen we het volgende:
Ab : 3.
C :#5.
D : 7.
E :root.
G : #9.
Da's superlocrisch dus. (Zie F melodic minor ).
Ook mogelijkheden bij D7, C7.....
Laatst gewijzigd door terrasbeest; 19 mei 2013 om 13:35
Beuh, vind het niet zo bijzonder..
Favorieten/bladwijzers