Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 73 van 197 EersteEerste ... 2363717273747583123173 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 721 t/m 730 van 1963
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Zou mooi zijn om een aluminium mal/contramal te hebben, kan je verwarmd klemmen, ben je in een half uurtje klaar...
    Ga ik toch ook eens mee experimenteren dan. Ik frees hier ook regelmatig HDPE, een harde kunststof. Die is waarschijnlijk ook goed te verhitten (niet kokend heet, maar wel lekker warm zeg maar...).

@Rs-rik : super, dat Turbine onderdeel!
    Ik vind hout enorm mooi, maar gepolijst metaal dat in bijzondere vormen gemaakt is kan me net zo enorm intrigeren. Ik zou uren naar zo'n onderdeel kunnen kijken.

Mijn reden voor een freesmachine (draaibank komt er ook aan) is voor een heel belangrijk deel om gewoon lekker met metaal te experimenteren (ik heb totaal geen opleiding voor metaalbewerking (voor hout ook niet trouwens ). En daarna kijken of ik het zelf kan anodiseren of zelfs verchromen. Mijn toepassing is in ieder geval gitaaronderdelen en dan met name 'faceplates', bruggen, neckplates (graveren + andere vormen), knoppen, afdekplaatjes voor control cavities, en wie weet wat nog meer. De ombouw naar cnc heeft geen haast, ik wil eerst lekker met het handje oefenen. Maar voor een 3D brug zal ik toch een keer moeten omschakelen. Met hout kun je nog iets 3D maken, maar met metaal denk ik niet.

EDIT : ik vind het beetje frustrerend dat je zelf iets unieks kunt maken maar voor alles dat van metaal is beperkt bent tot wat je in de winkel kunt kopen...

Het is net als met gitaarbouw : ik krijg vooral voldoening door het bouwproces en in veel mindere mate door de gitaar die je aan het eind hebt (ook leuk natuurlijk, maar als het alleen daarom ging zou ik beter gewoon naar de winkel kunnen gaan).
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Inderdaad, goed oefenen. Metaalbewerking is een stuk "machinaler" dan hout, maar het blijft met die draaihendels toch altijd n beetje een gevoelskwestie. Uitgeoefende krachten zijn een veelvoud van dat van hout waardoor je "gevoel" anders is.

Jezelf wel even verdiepen in de verschillende soorten frezen en hun toepassingen, en ook in snijsnelheden. Een verkeerde snijsnelheid kan een ruw oppervlak geven of je frees bot maken.

Voor de rest is het super handig om zo'n apparaat in huis te hebben, de mogelijkheden zijn ineens een stuk groter. Dat je ook voor metalen onderdelen niet meer per se naar de winkel wilt heb ik ook. Ik denk dat je prima zelf ook tuners kan maken, tandwiel en wormwiel zijn wel rendabeler om te blijven kopen denk ik. Voor metaal oppervlaktebewerking is ook t een en t ander mogelijk. Aluminium wordt meestal in een soort trillende granulaat-bak gedaan om de scherpe randjes eraf te krijgen, en gaat daarna naar de vernikkelaar (of anodiseren, maar das meestal niet zo heel mooi op n gitaar vind ik). Zo'n trilbak kun je ook zelf maken. Motor van n wasmachine, constructie bedenken...... Als je dan ook nog kan vernikkelen ben je helemaal het heertje. Dat is pas custom gitaarbouw!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Ik zou later ook graag een draai- en een freesbankje willen. Ben er op school vaak mee bezig geweest en vind het geweldig om te doen. Moesten op school keer perslucht motortje maken, erg gaaf om te doen. Je kunt ook echt profi dingetje maken op draai of freesbankje. Ik vind het heerlijk om altijd alles lekker zelf te maken. Ook al besteed je er net zo veel geld aan als in de winkel en ben je ook nog eens een paar uur kwijt, het is gewoon leuk om te doen.
    Het lijkt me goed te doen om bijvoorbeeld je eigen tremelo of brug te maken met een draai en freesbank. Kun je materiaal kiezen wat je wilt. Volledig messing strat tremelootje ofzo lijkt me gaaf.

Maar goed, das allemaal toekomst droom. Eerst maar eens een huisje zien te vinden met een mooie garage/berging waar ik het gereedschap allemaal in kan zetten Daarna zal er waarschijnlijk eerst een lasapparaat komen en daarna komen de draai en freesbank pas denk ik. Ik vind het namelijk ook heerlijk om aan auto's en motoren te sleutelen, dus lassen is dan redelijk essentieel.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    Leuk project, jammer dat ik (voorlopig) zelf geen bril hoef te dragen.

Ik zou het niet aandurven om hiervoor huidenlijm en schellak te gebruiken, met name vanwege vocht (zweet, regen etc). Schellak gaat daar niet mooier van worden (dof/witte of uiteindelijk zwarte plekken) en de huidenlijm kan loskomen. Temperatuur zal minder belangrijk zijn, tenzij je 'm in een auto legt met de volle zon erop, dan weet ik niet wat er gebeurd. Ik denk al met al dat het niet praktisch is. Ik zou zelf gaan voor watervaste houtlijm en polyurethaan oid.

Als je je bril in een hete auto zou achterlaten, dan zal hij eerder uit elkaar vallen als hij gelijmd is met witte houtlijm of titebond, dan met huidenlijm. Huidenlijm kan tegen extreme temperaturen (200°) maar zet er geen kom water bij, want dan valt het uit elkaar.
    Titebond heeft maar 60° nodig, dacht ik, om een losse verbinding te veroorzaken.

Het idee is om natuurlijke materialen te gebruiken, dus geen epoxy of andere chemische rommel. Ik heb ook mijn twijfels over de schellak, maar wie niet waagt niet wint, Een natuurlijke olie zou ook nog kunnen. Gewoon een prototype maken en dan een half jaar mee rond hossen door weer en wind
    Ik denk ook wel dat je voorzichtiger omspringt met een houten bril, dan wanneer het een montuur van Hans Anders of Pearl komt...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Olie lijkt me inderdaad niet zo'n gek idee......misschien ook nog mooier als het een wat mattere afwerking heeft.
    En dan bij iedere bril een klein flesje olie meegeven voor periodiek onderhoud

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    Olie lijkt me inderdaad niet zo'n gek idee......misschien ook nog mooier als het een wat mattere afwerking heeft.
    En dan bij iedere bril een klein flesje olie meegeven voor periodiek onderhoud
    Precies, in een heel klein mooi flesje, super exclusief, met een mooi verhaal er bij over natuurlijk olie...kan je de bril weer paar honderd duurder maken
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Als de luchtvochtigheid zo laag is als nu, moet ik die bril dan weer laten afstellen bij stijn?

Senior Member

Standaard

Heul mooi! Maar altijd weer jammer van dat afgevlakte deel waar de jack in komt

Senior Member

Standaard

mooier dan het origineel!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten