Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 30 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 296
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Bij jou manier 'verplaats' je de weerstand voor of achter de loper maar blijft de totaal weerstand op de voeding hetzelfde.
    Nee dat is niet zo. Als je in het originele schema kijkt naar de laatste 8uF elko in je bias filter dan zie je dat de spanning daar wordt geregeld door de potmeter te verdraaien, maw de load te verzwaren. In mijn voorstel zul je zien dat de spanning op die 8uF gelijk blijft als je de potmeter verdraaid. De biasspanning blijft dus stabiel aanwezig ongeacht de instelling. Maar, je varieerd niet alleen de DC. Ook de rimpel op een voedingselko neemt toe naarmate de load erachter kleiner wordt en dat is precies hoe jouw instelling werkt. Ik weet wel, in de praktijk hoor je het verschil niet maar ik wilde een principe aantonen en waarom je bepaalde dingen doet om je wijzer te maken. Dat is toch wat je wil, "meer inzicht".
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Oke ik snap nu wat je bedoeld inderdaad. Bedankt. Ik wil inderdaad meer inzicht krijgen in werking van buizenversterkers, dus zulke adviezen en informatiepuntjes zijn altijd welkom!

Maar wat ik in mijn vorige post bedoel klopt toch wel? Misschien alleen wat raar uitgelegd.
    In mijn schema kun je met de potmeter de weerstand varieren tussen de 0-25K, hiermee varieerd de spanning. In jou schema blijft de 25K vanuit de voeding gezien altijd aanwezig en heb je alleen een voltagedeling die het biasvoltage regelt.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 14 januari 2013 om 13:26
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Die friedmans zijn inderdaad erg gaaf ja, had ze al een voorbij zien komen. Hoop zeker dat ik dat geluid kan gaan benaderen.
    Het is voor mij ook nog maar een probeersel en afwachten of er uit komt wat ik er van verwacht, maar er gaat allicht iets uitkomen wat werkt. Dan ben ik al heel blij. En dan is het een kwestie van modden en aanpassen tot het de gewenste sound geeft.
    Behoorlijk Jose Arre(n)dondo based, heb gelukkig al een gereverse-engineerd schema hier liggen v/e Friedman....

Senior Member

Standaard

Is het mogelijk om de transformator bedrading die ik niet gebruik in takt te houden? Dus de 300V en 12,6v aftakking secondair en de 240V primair. Kan ik die samen twisten en dan oprollen of gaat dat een hoop storing veroorzaken? Of gewoon gestrekt uitleggen in het chassis en aan het eind een krimpkousje er omheen ofzo?
    Of gaat dat gewoon afknippen zijn en nooit meer kunnen gebruiken daarna?

Senior Member

Standaard

Is het mogelijk om de transformator bedrading die ik niet gebruik in takt te houden?
    Check STEP 12: http://www.metroamp.com/downloads/10...T_DOWNLOAD.pdf

Senior Member

Standaard

Gewoon aftoppen met krimpkous oid en in de buurt van de trafo oprollen oid en klaar. Het zijn dan wel kleine antennes maar dat is die hele trafo tenslotte ook.
    Nico

Senior Member

Standaard

ok danku!!!

Senior Member

Standaard

Momenteel ben ik aan het kijken wat ik met de aarding ga doen. Over het algemeen komt verspreid over verschillende forums en site toch starground redelijk vaak naar voor als zijnde de meest stille oplossing. Dat wil ik dan ook gaan proberen.
    Op het metroamp forum is iedereen helemaal verliefd op het 'larry grounding' schema, zoals op onderstaande foto. Zoiets wil ik ook gaan gebruiken. Meerdere aardingpunten aan het chassis voor de preampstages en poweramp.

Nu houd is als leid draad deze foto aan. Punt 1 zit de V1 cathode. Maar in dit voorbeeld is het een shared cathode. Ik heb twee losse cathodes, deze kan ik toch gewoon ieder met een eigen draad naar hetzelfde aardpunt leggen?
    Dan zit ik daarna met de gainstage die ik extra heb toegevoegd om het 2203 achtige schema te krijgen. Kan ik deze het beste naar punt 1 of naar punt 2 leggen? Of zelfs een nieuw puntje aanmaken tussen 1 en 2.
    En dan krijg ik ook nog de aarding van Josemaster en van de PPIMV.

Laatst gewijzigd door Thiez; 2 februari 2013 om 17:41

Senior Member

Standaard

Wel eens een Fender layout bekeken? Daar gaan geen aparte draden nog eens naar een centraal punt... En die zijn toch vrij stil......
    En je kan rustig alle V1 punten aan dezelfde Ground knopen. Denk aan een rivier.... kleine stroompjes gaan over in een steeds grotere stroom en die weer naar een grote rivier
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Wel eens een Fender layout bekeken? Daar gaan geen aparte draden nog eens naar een centraal punt... En die zijn toch vrij stil......
    En je kan rustig alle V1 punten aan dezelfde Ground knopen. Denk aan een rivier.... kleine stroompjes gaan over in een steeds grotere stroom en die weer naar een grote rivier
    Ik vind het aarden maar een lastig onderwerp eigenlijk. Ontzettend veel over te vinden maar alles spreekt elkaar ontzettend tegen. Zo heb je mensen die zeggen, zoveel mogelijk punten naar je chassis brengen als soort 'bus'. En anders zeggen juist 1 punt bij de input aan het chassis en verder nergens. En zo zijn er zo veel dingen die elkaar tegen spreken.

Ik heb de vergelijking met water inderdaad al weleens eerder gezien. Maar je bedoeld dat aardpunten van kleine stromen samenkomen en deze weer gezamelijk naar een ander aardpunt gaan. Maar hoe bepaal je nu wat wel en wat niet samen kan op een punt?
    Je leest vaak dat je alles moet grounden naar de filtercap van dat gedeelte. Dat zou dus betekenen dat je alle preampstages samen kan aarden en dan met een losse draad naar de - van de preamp filter kan leggen? Maar leg je hem dan bij de filtercap naar het chassis of waar aard je die dan weer heen?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten