Ik heb mijn trafo via tubetown besteld. Was een dag later binnen. Ik bouw nu eerst project af met de drake trafo, kan later altijd nog switchen. Het is even kijken wat IG gaat doen. Hij had zijn webshop al 'tijdelijk' dichtgegooid maar heeft nu ook nog een wissel in zijn baan gehad, hierdoor weet hij niet wat hij in de toekomst nog zal gaan doen. In ieder geval wordt de verkoop via Tubetown stopgezet.
Nog even een fototje hoe het er momenteel bij ligt. Let niet op de netjes opgeruimde werkplek
![]()
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Ingo kan twee dingen in elk geval goed: trafo's maken en smoesjes verzinnen.
Helaas zou ik voor een tweede keer geen vertrouwen in hem hebben en enkel trafo's van hem uit voorraad kopen.
Laatst gewijzigd door peter_heijnen; 9 januari 2013 om 15:37
Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Beetje last van GAS Peter?
De amps die jij linkt zijn single channels toch? Thiez maakt de "ultieme 3 channel Marshall", maar die Friedmans zijn leuk idd.![]()
Laatst gewijzigd door Henri H; 9 januari 2013 om 19:17
Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Fijn project hoor![]()
Die friedmans zijn inderdaad erg gaaf ja, had ze al een voorbij zien komen. Hoop zeker dat ik dat geluid kan gaan benaderen.
Het is voor mij ook nog maar een probeersel en afwachten of er uit komt wat ik er van verwacht, maar er gaat allicht iets uitkomen wat werkt. Dan ben ik al heel blij. En dan is het een kwestie van modden en aanpassen tot het de gewenste sound geeft.
Even een vraagje met betrekking tot de bedrading. Wisselspanningvoerende bedrading wordt in elkaar gedraaid. Dus de hoogspanning en de heaterwires. Nu heb ik weleens gezien dat mensen deze draden samenvlechten met de centertap erbij. Wat is beter om te doen? Gewoon de hoogspanningsdraden in elkaar draaien of samenvlechten met de CT's erbij?
Verder heb ik aan de voedingstrafo een 5V die ik gelijk wil richten voor de relais schakeling, als ik me niet vergis kom ik dan ongeveer op 7V gelijkspanning toch?
En daarnaast zit er nog een 25V aansluiting, deze kan in principe gebruikt worden voor de bias als ik me niet vergis? Maar dan krijg ik natuurlijk weer een heel andere schakeling dan de marshall's. Daar wordt de bias afgetakt van de hoogspanning voordat deze gelijkgericht is. Nu zit hier een 220K weerstand maar ik kom er even niet aan uit wat de stroom is die daar loopt.. Is dat gewoon de biasstroom die je afsteld?
Gaat het een verschil geven in sound of ik de bias van de hoogspanning of van de losse wikkeling af pak? Voor of nadelen voor een van de twee?
Hier de trafo aansluitingen:
![]()
Ik zou de wisselspanningsdraden gewoon twisten. Niet vlechten (tenzij je van knutselen en vlechten houdt).
5V x 1.4 = 7V. Dus ja.
Voor de BIAS kun je beide manieren gebruiken. De stroom is zo laag dat je het verschil niet gaat merken. Het berekenen van de bias stroom is zeer laag. Wat ook wel klopt als je bedenkt dat je een weerstandketen hebt vanaf de hoogspanning met een 220K+diode + nog een weerstand. Van daaruit kun je zelf ook de stroom berekenen.
Favorieten/bladwijzers