Ja, klopt. Omdat je toets bij de kop smaller is dan bij de body, moet je aan de kant van de body de radius over een grotere breedte maken, waardoor je langs de zijkant dieper moet gaan. Als je de zijkant dus overal even breed wilt hebben, moet je de radius aan de kant van de kop in zijn geheel een tikkie dieper maken.
Maar om je hele jig op die manier in te stellen, dat zou ik niet doen. Als ik het zo zou willen, dan zou ik eerder proberen om aan de kopkant een fineertje onder de toets te leggen, zodat hij net even schuin ligt. Zelfde effect, en je kunt ook nog steeds op de gebruikelijke manier radiussen...
O ja, en door de geleiders van de jig naar elkaar toe te laten lopen, krijg je dus inderdaad dat de bak waar je frees in staat, aan de smalle kant iets dieper komt dan aan de brede. Maar of het dan toevallig precies schuin genoeg is, daar zou je eerst nog een tekening met veel hoeken en goniometrie voor moeten maken. En dan nog maar afwachten of het in de praktijk net zo mooi werkt als op papier.
Favorieten/bladwijzers