Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 99 van 104 EersteEerste ... 4989979899100101 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 981 t/m 990 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaxVMH Bekijk bericht
    Wat monitoring betreft: leer vragen wat je nodig hebt. Meer dan 2 of 3 instrumenten zijn dat echt niet.
    Los van of ik daar zelf overheen zit of niet (ik zit op 3-5), is het voor een geluidsman zoveel beter als ik minder instrumenten op mijn monitor wil hebben?

Overigens bedenk ik net dat de geluidsman/technicus zaterdag het overdreven vond om 3 mics te gebruiken - terwijl die wel stonden opgesteld. Tijdens een nummer speelt onze toetsenist gitaar, en kruipt de bassist achter de toetsen. De toetsenist doet 2e stem, en het is dan wel zo praktisch als een 3e microfoon dan klaarstaat. Nu moesten ze tijdens het optreden de microfoon verplaatsen terwijl er ook nog een gitaar gestemd moest worden. Is het echt zoveel moeite om een 3e mic te soundchecken, of hadden we te maken met een luie geluidsman?

Standaard

Minder in de monitor is:
    1. beter voor jou: hetgeen je wél vraagt in de monitor, hoor je duidelijker
    2. beter voor iedereen: minder kans op feedback
    3. beter voor de technieker: die moet niet constant feedback zitten voorkomen
    4. beter voor de zaalklank: hoe stiller het podium, hoe beter het lukt een zaalmix te maken. Hoe luider het podium, hoe minder vlot zoiets lukt.

En (bas)gitaristen die er op staan "de sound van hun lampen" te hebben en dat ding veel te luid zetten:
    1. je versterker staat zodanig luid, dat icm de PA de gitaar vooraan bij het podium veel te luid staat, en achteraan in de zaal onhoorbaar is
    2. hoe luider je versterker, hoe meer de mensen horen van je versterker ipv de PA, hoe minder de geluidstechnieker een invloed heeft op je sound. Tenzij je geluidstechnieker een barman is die tussen pot en pint even aan zijn mengtafeltje prutst, wil je dat je geluidstechnieker effectief invloed heeft op je signaal: waar dienen die mannen anders voor
    3. hoe luider je versterker, hoe luider de geluidstechnieker de rest moet zetten in de zaal om jouw versterker te overstemmen => veel te luide optredens en veel sneller feedback
    4. hetzelfde op het podium: iedereen staat op 't podium, heeft een monitor, en dan begint die gitarist. Monitors moeten dan allemaal luider, en opnieuw = veel sneller feedback.

2 gouden regels ...
    1. luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
    2. hou het zo stil mogelijk op het podium zelf (dus: versterkers stiller zetten, etc. ..)

Om een voorbeeldje te geven: overlaatst mocht een Vox AC-30 van mij niet meer open dan op 1,5. Die gitarist zat zwaar te balen, maar toen ik hem het verschil liet horen bij de soundcheck een andere band (dus gitaarversterker luid & gitaar in de PA stil VS. gitaarversterker stil & gitaar in de PA luid), was hij blij dat ik hem dat gezegd had. Niet alleen laat dat mij toe de gitaar op de nodige momenten naar beneden te halen, het laat me ook toe akoestische problemen (staande golven, resonanties, etc. ...) op te lossen aan de mengtafel (dmv EQ, gating, ...). Met een luide gitaarversterker gaat dat niet.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Los van of ik daar zelf overheen zit of niet (ik zit op 3-5), is het voor een geluidsman zoveel beter als ik minder instrumenten op mijn monitor wil hebben?
    Voor de geluidsman maakt het geen reet uit. (mits al die instrumenten wel via de PA gaan natuurlijk. Bij een zangsetje... je begrijpt het) Hij hoeft er niet naar te luisteren.

Alleen het idee is dat je lekker geluid op het toneel hebt.
    Als elke muzikant los van elkaar zijn versterker eroplos laat gaan. En daarnaast nog eens een unieke mix wil hebben. Dan ga je dus bij vier muzikanten
    4 x direct geluid door elkaar verspreiden
    en
    4 x een complete unieke mix met die vier geluidbronnen door elkaar verspreiden.

als je dan nog weet dat je door afstand looptijdverschillen krijgt waardoor je faseverschillen krijgt die op elke plek een andere frequentie laten uitdoven. Dan weet je dat je bezig bent met maximale kakafonie samen met maximale onverstaanbaarheid.

1 x gitaar versterker op een fijn volume met beamblocker hoor je op het hele toneel. En het hardste bij de gitarist ervoor.

daar 4 x een kopie van op verschillende plaatsen uit speakers laten komen maakt alsof je er een dikke multichannel chorus / flanger over zet. Daarmee krijg je echt geen beter podium geluid. En zeker niet duidelijker.

Maar voor de technicus is het geen probleem hoor. Men vraag, hij draait.

Is dit een begrijpelijk verhaal? Het is namelijk een van de meest moeilijke om over te brengen namelijk. Wel cruciaal.
    Laatst gewijzigd door showband; 23 maart 2012 om 10:19
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Standaard

2 gouden regels ...
    1. luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
    ik begrijp MaxVMH wel maar plaats kanttekeningen.
    luister naar de geluidstechnieker (die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan)
    Voor de meeste muzikanten die beginnen met optreden is dat helaas niet waar.

werk samen en ga in overleg met de geluidstechnieker (die wil er ook een topavond van maken)
    Blind vertrouwen "die weet heus wel hoe je met geluid moet omgaan" is in de praktijk geen goede strategie.
    Wel is het belangrijk om te leren of jouw wens een ideaalbeeld is, of een concrete.

voorbeelden van wensen uit een ideaalbeeld:
    "ik vind dat ik mezelf beter moet kunnen horen". Kun je objectief vertellen waarom dat technisch dan werkelijk KAN? Of VIND je alleen dat het zo zou moeten zijn?
    "ik vind dat die monitor xxxx moet kunnen". Weet je wat voor monitor het is? Welke EQ instelling nu staat? Richtingskarakteristiek? Werkend frequentiegebied van die kast? enz? Anders is het gewoon een slag in de lucht.

voorbeelden van concrete wensen:
    "kun je zorgen dat de bas niet resoneert op de kickdrum microfoon?"
    "Ik hoor gerommel op mijn zangmicrofoon als ik tegen het statief tik, Kun je het laag er flink uit draien?"

Een goede check is na het handenschudden aan de geluidsman te vragen waar hij je priklijst heeft liggen.
    Aan het antwoord hoor je dan al meestal direct of hij serieus te nemen is danwel bijsturing nodig heeft.

En ook belangrijk. Als je wensen hebt, ben je dan ook vroeg compleet opgebouwd bij de soundcheck? Sta je gestemd klaar? Ben je bereid jouw backline aan te passen aan een totaalsound? Help je die geluidsman even od staan jullie met de hele band in een kring om hem heen allerlei eisen te spuien om daarna klagend aan de bar te gaan staan?

@MaxVMH
    Het is echt niet de bedoeling continu tegen feedback te vechten. En de hele approach daarop af te stemmen. Er is gewoon een grens waar je niet overheen kan. En daarna houd het op.
    Laatst gewijzigd door showband; 23 maart 2012 om 10:20
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik ben altijd heel voorkomend en communicatief naar geluidsmensen, of het nu groot of klein is. Onlangs besloten we met de band naar een open podium te gaan omdat we op dat moment niet onze oefenruimte bleken te kunnen betreden.

Daar aangekomen plug ik op een gegeven moment in en grijp, terwijl ik mijn gitaarhals vast had, naar de microfoon (standaardprocedure bij mij als zanger/gitarist) en voel een duidelijk spanningsverschil; ik wist meteen dat het een flinke optater zou leveren als ik met mijn lippen de microfoon zou raken terwijl ik gitaar speelde. Dus ik meld meteen aan de officier van dienst wat er aan de hand is.

De geluidsman betreedt daarop het podium, voelt aan de microfoon en spreekt: 'ik voel niets, het ligt aan je gitaar'. Toen was mijn plan om onmiddellijk in te pakken en weg te gaan; ik speel zo niet.
    Verbijsterend vind ik het dan dat mensen kennelijk niet weten dat verschillende aardingen (groepen) helaas niet altijd dezelfde nul volt hebben en dat sommigen (Keith Richards onder anderen) op een haar na en anderen daadwerkelijk zijn overleden door dit soort incompetentie; en dat ze, in het onderhavige geval, geen idee hebben hoe de situatie is qua aarding.

Had ik toen maar een multimeter bij me gehad, ik weet zeker dat ik vele tientallen volts had gemeten. In het vervolg gaat die standaard mee bij optredens.
    Er heeft nog niemand gereageerd, bij deze dan: het kan idd aan je gitaaramp liggen, maar het kan ook liggen aan een langere snoerhaspel en dus een potentiaalverschil tussen beide aardleidingen. Je kunt niet per definitie de geluidsman de schuld geven, de man heeft als hij verstand van zaken heeft zijn spul goed geaard. Elk electrisch apparaat heeft echter lekstromen en zeker een gitaaramp.

Ik had eens een klus met Wolter Kroes en in het voorprogramma speelde een bandje. De gitarist kreeg een optater van mijn microfoon, al tijdens de soundcheck en toen ik ging meten stond er 227 volt tussen zijn gitaar en mijn microfoon. Hij had zijn versterker plus pedalenbak aangesloten op een tafeldoos (zijn eigen exemplaar) zonder randaarde en mijn mengtafel en dus de microfoon was goed ge-aard.

Wolter voelde ook helemaal niets. Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem en die zet je op jouw versterker, ergens op een metalen deel of op de gitaarsnoerplug aan de versterkerzijde. En de andere klem zet je op het stageblok waar al de microfoonkabels in zitten. Jouw lekstroom loopt dan via dat snoertje naar zijn aarde.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Minder in de monitor is:
    1. beter voor jou: hetgeen je wél vraagt in de monitor, hoor je duidelijker
    2. beter voor iedereen: minder kans op feedback
    3. beter voor de technieker: die moet niet constant feedback zitten voorkomen
    4. beter voor de zaalklank: hoe stiller het podium, hoe beter het lukt een zaalmix te maken. Hoe luider het podium, hoe minder vlot zoiets lukt.
    Bekijk het zo: allereerst zorg ik er tijdens de soundcheck* dat ik mijn gitaar goed genoeg kan horen. Ik richt de speaker op mijn oor, maar toch moet dat nog best hard. Niet zo hard echter dat ik er klachten over krijg. Daarnaast blijf ik inderdaad ook van het volume af tijdens het optreden, al moet ik toegeven dat ik soms wel de overdrive moet tweaken.

Maar goed, wij hebben nou eenmaal een erg harde drummer, en dat brengt met zich mee dat je inderdaad best hard moet op het podium.

*tot nu toe hebben wij steeds een soundcheck gehad. Bij competities worden we al snel als eerste neergezet vanwege de vele instrumenten én linkshandige drummer.

EDIT: ik wilde nog toevoegen dat het er bij aankomst sterk op leek dat er überhaupt geen rider was aangekomen. Ik weet niet aan wie dat heeft gelegen, maar er is toch best iets mis als je ergens komt en de geluidsman weet niet dat je 2 toetsen, 3 gitaren en 2 klokkenspellen hebt.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 23 maart 2012 om 12:05

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem...
    Idd altijd in de koffer.
    Niet alleen handig bij dit soort situaties, maar sommige kroegjes zijn wat stroomvoorziening betreft linker dan mag.
    Dan levert een houtje-touwtje-oplossing met krokodillenklemmetjes tenminste nog het idee dat je enigszins veilig de avond af kan ronden .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Er heeft nog niemand gereageerd, bij deze dan: het kan idd aan je gitaaramp liggen, maar het kan ook liggen aan een langere snoerhaspel en dus een potentiaalverschil tussen beide aardleidingen. Je kunt niet per definitie de geluidsman de schuld geven, de man heeft als hij verstand van zaken heeft zijn spul goed geaard. Elk electrisch apparaat heeft echter lekstromen en zeker een gitaaramp.

Ik had eens een klus met Wolter Kroes en in het voorprogramma speelde een bandje. De gitarist kreeg een optater van mijn microfoon, al tijdens de soundcheck en toen ik ging meten stond er 227 volt tussen zijn gitaar en mijn microfoon. Hij had zijn versterker plus pedalenbak aangesloten op een tafeldoos (zijn eigen exemplaar) zonder randaarde en mijn mengtafel en dus de microfoon was goed ge-aard.

Wolter voelde ook helemaal niets. Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is zorgen dat je een draad bij je hebt van een meter of tien met aan beide kanten een krokodillenklem en die zet je op jouw versterker, ergens op een metalen deel of op de gitaarsnoerplug aan de versterkerzijde. En de andere klem zet je op het stageblok waar al de microfoonkabels in zitten. Jouw lekstroom loopt dan via dat snoertje naar zijn aarde.
    Ik had toen alleen mijn gitaar bij me, al het andere was van het huis. Aan mijn versterker zal het niet hebben gelegen

Maar een erg goede, hele simpele en eigenlijk ook zeer voor de hand liggende oplossing. Dank!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Moderator

Standaard

Ik heb geleerd dat je als PA man altijd eerst moet gaan meten en kijken hoe de electrische installatie er bij hangt. Kom je in een tent waar de wandcontactdozen los aan de draden uit de wand hangen dan moet je zeer grote argwaan gaan ontwikkelen. Wij hadden een lange en dikke kabel bij ons met twee zware klemmen en als we het niet vertrouwden ging die naar de meterkast en rechtstreeks op de aardleiding. En de andere kant op de aarding van de installatie.

Muzikanten werken zich in het zoute zweet en je wilt geen ongelukken op het podium.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Han, ik leg bij mijn eigen bandje altijd zelf de stroom neer en haal alles uit een stroompunt, vanwaaruit ik verder verdeel ('hoofdleidingen' hebben echt dikke kabel).

-Minimaliseer ik daarmee ev problemen zoals door jou en Aaron geschetst?

Uit dat ene stroompunt trek ik -maximaal, al naar gelang bezetting-: 1 klein gitaar buizencombootje, een middelgrote basamp, drie actieve 'monitoren', een kleine subwoofer, een kleine tafelmixer, en 4 ledparren.

-Kan dat allemaal 'overloadveilig' uit dat ene punt of kan ik beter spreiden? heb er trouwens nog nooit problemen mee gehad.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten