Er zijn slechte en goede geluidsmannen...dat staat buiten kijf. Maar gaat er niet 1 bandlid tijdens het checken even voor de zaalspeakers staan dan ? Ik doe dat wel.
Hoofdzakelijk is het volgens mij altijd een verhaal met de volgende twee houdingen...
De geluidsman ergert zich aan de stoere houding van muzikantjes die nog amper kunnen spelen, en hun versterker niet kunnen afstellen. Dit is altijd smaak. Maar als geluidsman stel ik mij ook regelmatig de vraag: Wil je werkelijk treble op max en mid en laag helemaal dicht hebben?
Natuurlijk willen ze dat niet...maar zeggen ja uit princiepe.
De bandleden zien de ge-ergerde en gestresste geluidsman als een niet cooperatieve lul, die vooral niet luistert naar wat jij wil. Maar daar heeft hij de tijd ook niet voor, want hij wil die tien minuten verlies goed maken.
Muzikanten stekken bij aankomst hun zooi in en denken dat hun werk daarmee gedaan is.
De geluidsman staat er ook voor 50 euro de hele avond te zwoegen en doet voor zijn gevoel (maar meestal ook werkelijk) al het werk. En nee...zo een gast verdient bij kleine zaaltjes echt geen honderden euros.
Een betere houding van de muzikanten: 30 min voor het optreden/opbouwen al naar de geluidsman toelopen, jezelf voorstellen en vragen: Kunnen we zodadelijk jou helpen met iets?+hoe wil jij het aanpakken? Maar spreek ook even jou wensen door.
Zelfs al heeft hij geen hulp nodig, dan help je hem toch. Je wilt die gasten te vriend houden, geheid dat je ze nog eens tegenkomt in het circuit. En ook niet zelden hebben ze inspraak op toekomstige boekingen, of laten jou naam vallen als invaller.
Zet bijvoorbeeld de microfoons voor hem goed tegen je front, en verdiep je als muzikant zelf in het plaatsen van die dingen. Beter nog: zoek uit hoe een sm58 voor jou het beste klinkt. 9 van de 10 keer zetten ze die voor je Amp.
De zaak loopt gestoormlijnder met opbouwen en ze zullen dan bereidt zijn meer energie in jou mix te stoppen.Maar dat kunnen ze ook, want je hebt hem net 5minuten meer tijd gegeven voor het checken van jou band.
Geloof me....dit werkt 9 van de 10 keer zo veel beter en voorkomt aan beide zijde irritaties.
En ik heb trouwens beide rollen vaker ingevuld.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers