Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 96 van 104 EersteEerste ... 46869495969798 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 951 t/m 960 van 1037
    Senior Member

ideetje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Welke microfoon gebruik jij dan? De D190 is helemaal geen verkeerde microfoon hoor, als ik me niet vergis is hij zelfs zeldzaam. De banjo is een moeilijk te micen instrument, gelukkig wel lekker hard. Ik zet bij een jazzband de banjo vrolijk naast de drummer met een Beyer M201 op de banjo, prima mic, of de M88, ook prima op banjo.
    Een Audix SCX-25A, of een KM-84 -die twee heb je in handen gehad...-, of een SM-58, afhankelijk van de situatie.
    De laatste is het absolute minimum, maar bijvoorbeeld buiten soms het beste compromis. Binnen een KM-84 en als de PA echt goed is - met 1/3 octaaf graphic in dat kanaal- een Audix. De laatste kun je van 50 cm afstand bespelen, zodat je het complete geluidsbeeld oppikt. Moet je dichterbij gaan, dan mis je hoe dan ook altijd iets.
    Als ik naast een drummer sta, hoor ik mijn eigen instrument niet meer....
    Dat gezegd hebbende, de drummer tijdens die finale kon wel dynamisch spelen en trok de hele band mee. Ik kreeg alle ruimte.

Naast alle parallellen, het verschil tussen (oude stijl) jazz en bluegrass:
    Een tenorbanjo is meer een percussie instrument dan een 5 string, dat is meer een melodie instrument, vandaar mijn andere microfoonkeuze.

Ik heb in mijn begintijd als geluidstechnicus nog veel met D-190s gewerkt.
    Maar ik krijg daar geen lekker banjo geluid mee, net of er een bult van 800 - 2kHz in zit.
    De SM-58 heeft ook zo'n bult -deels proximity-, maar die zit lager en dat vinden zowel banjo als mandoline wel aangenaam...

Moderator

Standaard

Nou weet ik het weer, jij hebt die mooie KM84's. Ik heb geen D190, nooit gehad maar er wel over gelezen op gearslutz. Misschien is er iets mis geweest met die microfoon.

Bij jazz heb je meestal drummers die niet erg hard gaan.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Nee, dat vond dit team niet nodig....
    Dit is het format dat zij ieder jaar uitversterken, dat hoort bij de opdracht.

Wel van onze eigen act, eerder in het programma, maar ik kreeg niet de indruk dat daar iets mee gedaan c.q. aan voorbereid was....
    Zoals gezegd had ik goede microfoons aangeboden, dat werd afgewezen.
    Wij waren overduidelijk de moeilijkste soundcheck omdat er nog van instrumenten en opstelling werd gewisseld. Kreeg het idee dat men akoestisch maar lastig en vervelend vond, men besteedde liever tijd aan eindeloos gepier bij 8 persoons mega-bands (deze collega's hadden dus geen klachten over het geluid).
    Daarom waren wij dus 25 minuten te laat aan de beurt en had men het na de nog resterende 5 minuten natuurlijk nog niet voor elkaar.
    Het begon nog alleszins redelijk, maar na het wisselen van mandoline naar banjo -wel dezelfde microfoon!- was ik ineens m'n monitor kwijt. De rest van de set dus alleen nog maar op het gevoel gespeeld. Ik kan een hoop hebben, maar wie mij bij zo'n representatief evenement zo iets flikt gaat wel van mijn vriendenlijstje....
    Viel me van mezelf mee dat ik in die finale zo cool bleef toen ze daar dus nog een keer de mist in gingen.

Ja, zie boven.

Ik kreeg die microfoon -alleen voor mij trouwens, de rest had allemaal DI- door een 'technicus' toegewezen, stond ook op een compleet verkeerde plek.
    Dat hadden zij zo bedacht, niet ik. Maar er speelde dus niemand anders door.
    Ook had men een lijstje met de volgorde van de solisten en was afgesproken dat ik achter de fiddle back up zou spelen en dat die mike dus open moest blijven. Geen enkele reden dus om dat ding dicht te zetten.
    in dat geval heb je gewoon gelijk.
    En heeft de man met de zwarte acoustische nog steeds meer te klagen dan jij
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Talking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    in dat geval heb je gewoon gelijk.
    En heeft de man met de zwarte acoustische nog steeds meer te klagen dan jij
    Nou nee.
    Hij had een -werkende- DI.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 14 december 2011 om 17:35

Standaard

Afgelopen zaterdag was het weer zover.

Band 1:
    Punkrockbandje met drum, bas, twee gitaristen en zanger.

Twee Marshall Halfstacks op een leuk volume + flink wat monitor eisen. Een hoop moeilijkheden tijdens de soundcheck en toen ging er één monitor kapot waardoor de drie (bas)gitaristen en de zanger het met twee monitors moesten doen.

Volgensmij kon/wou niemand een concessie doen, dus werden het twee (al niet zo'n goede) monitors voor 4 mensen. Zanger stond het hele optreden te seinen dat hij zijn zang niet kon horen, maar dat kwam omdat hij net buiten het straalgebied van beide monitors stond.
    Het zijn zeer toffe gasten, maar uiteindelijk was het maar een lastig optreden met flink wat boze blikken.

Band 2:
    Stevige Rock 'n Roll met Drum, Bas, Gitaar, Keyboard met Hammond Leslie en Zang.

Vanwege die ene kapotte monitor goed met de band van te voren overlegt. Leslie flink hard gezet, basversterker flink hard gezet. Één monitor voor de zanger met daarachter de toetsenist zodat die de zang goed kon horen, en de andere monitor voor de gitarist en bassist met daarop alleen gitaar en een tikje zang.

Resultaat: Voor 4 mensen met maar 3 knopjes een ideale monitormix (voor de situatie dan) kunnen maken die ik gedurende het hele optreden niet meer hoefde aan te passen.

Member

Standaard

mijn ervaring met geluidstechenuten:
    K*t...
    het lijkt wel of ze mij en mijn band allemaal willen saboteren.

we hebben nu een kennis gevraagd en die is er elk optreden bij voor het geluid, dus geen last meer van nare saboteur-mannetjes!

verder wil ik niemand beledigen, er zullen zeker wel goede geluidstechnici zijn, daarover gene twijfel, alleen heb ik met mijn band volgensmij net steeds weer de verkeerde gehad

Senior Member

Standaard

Er zijn slechte en goede geluidsmannen...dat staat buiten kijf. Maar gaat er niet 1 bandlid tijdens het checken even voor de zaalspeakers staan dan ? Ik doe dat wel.

Hoofdzakelijk is het volgens mij altijd een verhaal met de volgende twee houdingen...

De geluidsman ergert zich aan de stoere houding van muzikantjes die nog amper kunnen spelen, en hun versterker niet kunnen afstellen. Dit is altijd smaak. Maar als geluidsman stel ik mij ook regelmatig de vraag: Wil je werkelijk treble op max en mid en laag helemaal dicht hebben?
    Natuurlijk willen ze dat niet...maar zeggen ja uit princiepe.

De bandleden zien de ge-ergerde en gestresste geluidsman als een niet cooperatieve lul, die vooral niet luistert naar wat jij wil. Maar daar heeft hij de tijd ook niet voor, want hij wil die tien minuten verlies goed maken.

Muzikanten stekken bij aankomst hun zooi in en denken dat hun werk daarmee gedaan is.
    De geluidsman staat er ook voor 50 euro de hele avond te zwoegen en doet voor zijn gevoel (maar meestal ook werkelijk) al het werk. En nee...zo een gast verdient bij kleine zaaltjes echt geen honderden euros.

Een betere houding van de muzikanten: 30 min voor het optreden/opbouwen al naar de geluidsman toelopen, jezelf voorstellen en vragen: Kunnen we zodadelijk jou helpen met iets?+hoe wil jij het aanpakken? Maar spreek ook even jou wensen door.
    Zelfs al heeft hij geen hulp nodig, dan help je hem toch. Je wilt die gasten te vriend houden, geheid dat je ze nog eens tegenkomt in het circuit. En ook niet zelden hebben ze inspraak op toekomstige boekingen, of laten jou naam vallen als invaller.
    Zet bijvoorbeeld de microfoons voor hem goed tegen je front, en verdiep je als muzikant zelf in het plaatsen van die dingen. Beter nog: zoek uit hoe een sm58 voor jou het beste klinkt. 9 van de 10 keer zetten ze die voor je Amp.

De zaak loopt gestoormlijnder met opbouwen en ze zullen dan bereidt zijn meer energie in jou mix te stoppen.Maar dat kunnen ze ook, want je hebt hem net 5minuten meer tijd gegeven voor het checken van jou band.
    Geloof me....dit werkt 9 van de 10 keer zo veel beter en voorkomt aan beide zijde irritaties.
    En ik heb trouwens beide rollen vaker ingevuld.
    Laatst gewijzigd door Fenderfan; 2 februari 2012 om 12:47
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rory-214 Bekijk bericht
    mijn ervaring met geluidstechenuten:
    K*t...
    het lijkt wel of ze mij en mijn band allemaal willen saboteren.
    Wat gaat er dan precies fout / wordt er precies gesaboteerd?
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Member

Standaard

@Pimmetje

tegenwoordig hebben we onze eigen geluidsman dus hebben we die problemen niet meer,
    maar dan hadden we bijvoorbeeld gesoundchecked, en dan sta je op t podium en dan klopt er niks meer van, dan vraag je of de bas wat harder op de monitor mag, gaat je gitaar uit.. en nog meer van dat soort dingen, waar ik soms erg aggressief van kan worden.

en nog even, ik probeer hier niet de geluidstechnici uit je joelen

Standaard

bas en gitaar op de monitor? Was het podium zo groot?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten