Een Audix SCX-25A, of een KM-84 -die twee heb je in handen gehad...-, of een SM-58, afhankelijk van de situatie.
De laatste is het absolute minimum, maar bijvoorbeeld buiten soms het beste compromis. Binnen een KM-84 en als de PA echt goed is - met 1/3 octaaf graphic in dat kanaal- een Audix. De laatste kun je van 50 cm afstand bespelen, zodat je het complete geluidsbeeld oppikt. Moet je dichterbij gaan, dan mis je hoe dan ook altijd iets.
Als ik naast een drummer sta, hoor ik mijn eigen instrument niet meer....
Dat gezegd hebbende, de drummer tijdens die finale kon wel dynamisch spelen en trok de hele band mee. Ik kreeg alle ruimte.
Naast alle parallellen, het verschil tussen (oude stijl) jazz en bluegrass:
Een tenorbanjo is meer een percussie instrument dan een 5 string, dat is meer een melodie instrument, vandaar mijn andere microfoonkeuze.
Ik heb in mijn begintijd als geluidstechnicus nog veel met D-190s gewerkt.
Maar ik krijg daar geen lekker banjo geluid mee, net of er een bult van 800 - 2kHz in zit.
De SM-58 heeft ook zo'n bult -deels proximity-, maar die zit lager en dat vinden zowel banjo als mandoline wel aangenaam...
Favorieten/bladwijzers